Låter bra Bosemannen! :))
 
I min jakt på att få en förklaring på det här med långa laddtider (120-150 minuter vilket gör att jag bara får ut cirka 4-5 klipptimmar/dag) så fann jag den Tekniska handboken på tyska för Husqvarna Automover 305/308 samt Gardena R40LI/R70LI. Det intressanta är att det i detta dokument står beskrivet att det kan vara en 60 minuters vilotid efter att laddningen är klar och att detta är helt normalt. Det står dock inte hur ofta en sådan här viloperiod insträffar, om det bara är ibland eller alltid. Man skulle kunna tolka detta som att maskinen kan stå still i 2,5h (90+60 min) mellan klippningarna.

Saxat från den tekniska handboken:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SYMPTOM: Der Mäher verlässt nicht die Ladestation, obwohl der Ladestrom sehr niedrig ist.
URSACHE: Es findet eine bewusste Ruhephase von ca. 60 min nach dem Laden statt.
MAßNAHME: Das Verhalten ist normal, es sind keine Maßnahmen erforderlich.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag trodde också att min batteri var dåligt p.g.a. att det bara laddade till 1200 mAh, när Husqvarna i specifikationen säger att batteriet har en kapacitet på 1600 mAh. Men tydligen så funkar det som så med dessa Li-ionbatterier att de bara laddas till 80% och att det räknas som fulladdat. Detta har tydligen med fysikaliska egenskaper att göra, att laddströmen sjunker då det börjar bli fullladdat och att det då skulle ta alldeles för lång tid att ladda det till 100%.

Det fanns en hel del intressant läsning i detta dokument kring batterie, installation och felsökning etc. För er som är intresserade finner ni den tyska tekniska handboken här:
http://www.mower.ch/uploads/media/WKH_305__308__R40Li__R70Li.pdf.

Går man till http://www.mower.ch/uploads/media så finns det fler dokument för diverse modeller.
 
Petzzon skrev:
Är det någon som behövt byta batteri på sin 305:a ännu? Hur länge går dom? Min hade på 2 säsonger gått nästan 1200 tim då den släpptes ut i år igen. Frågan är om batteriet klarar denna säsongen också?
Hej Petzzon!
Enligt husqvarna skall batteriet hålla 2000-3000 laddcykler. Antar att du har gjort ungefär lika många laddcykler som du har driftstimmar så det borde väl hålla ett tag till.
 
Ingen som har den tekniska boken på engelska tyskan är inte så bra:)
 
Skulle vilja ha service programmet de beskriver om=)
 
auto skrev:
Har en gammal SW får nog ta och uppgradera och se om det hjälper.
Auto, har du uppgraderat mjukvaran och i så fall hjälpte det?
 
Otjena skrev:
Skulle vilja ha service programmet de beskriver om=)
Har du inte ett kundnummer hos Husqvarna har du inte så mycket nytta av programmet :)
 
OpiMaza
Det är väl bara att ta med sig sin maskin till ÅF o uppdatera den? Det kostar väl inget extra?
 
Bosemannen skrev:
I min jakt på att få en förklaring på det här med långa laddtider (120-150 minuter vilket gör att jag bara får ut cirka 4-5 klipptimmar/dag) så fann jag den Tekniska handboken på tyska för Husqvarna Automover 305/308 samt Gardena R40LI/R70LI. Det intressanta är att det i detta dokument står beskrivet att det kan vara en 60 minuters vilotid efter att laddningen är klar och att detta är helt normalt. Det står dock inte hur ofta en sådan här viloperiod insträffar, om det bara är ibland eller alltid. Man skulle kunna tolka detta som att maskinen kan stå still i 2,5h (90+60 min) mellan klippningarna.
Hold your horses.

Har en Gardena R40Li och pratade mycket med HQ-tekniker förra året. Fick förklarat för mig att tiden som det tar för roboten att hitta guideslingan samt längden den har tillbaka till laddstationen är den mest betydelsefulla faktorn för laddtiden och därmed för hur mycket klipptid man kan få ut.

Orsaken är att laddtiden varierar väldigt mycket beroende på hur mycket kräm det finns kvar i batteriet. Laddtiden är oproportionerligt stor för ett nästan tomt batteri. Jag har inga exakta tider, men i princip:

- om roboten är nära laddstationen och hittar guideslingan snabbt när den beslutar sig för att gå hem och ladda är kanske batteriet 20% av full kapacitet (hypotetiskt) och då kanske laddningen bara tar en timma.

- om roboten befinner sig så långt från laddstationen den kan komma och irrar runt ett bra tag innan den hittar guideslingan så kanske det återstår 10% av full kapacitet (hypotetiskt, jag har inga exakta siffror) och då kanske laddningen tar 2 timmar.


Man inser därför att avståndet till laddstationen och snabbheten att hitta guideslingan är betydligt viktigare än gräsmattans storlek huruvida Automower 305 / Gardena R40Li skall hinna med.

Jag brukar ha korta laddtider och den över 400 kvm stora gräsmattan hinns lätt med trots en komplicerad trädgård med många hinder. Orsaken är att jag låter guideslingan gå runt hela tomten och att tomten är ganska smal. Roboten har sällan mer än 5 meter till guideslingan.

Om jag tar bort schemaläggningen och roboten själv får välja när den kör, så tar den paus mellan 18:00 och 24:00 (det är inprogrammerat att batteriet skall ha minst 6 timmars vila per dygn) och därmed har den 18 timmar per dygn tillgängliga. Om mattan är oklippt (och det känner roboten av via motståndet för knivarna) så klipper den så mycket den kan, Och det blir för det mesta hela 9 timmar. Dvs laddningarna tar bara 1 timme per styck. Klipper en timma - laddar en timma - 9 omgångar mellan 00:00 och 18:00.

Frågan är om din 305:a har svårt att finna guidekabeln när den vill hem och ladda?
 
OpiMaza
Jag har en biyta som klipps i läget manuellt. Dvs att maskinen kör tills batteriet är helt tomt, och då räcker det knappt med 2 timmars laddtid den ta en väldigt lång tid.
 
OpiMaza
Är det någon mer än jag som skulle vilja ha hjulborstar till sin 305/308?
 
Rottan skrev:
Har du möjlighet att testa om din går ut mer än 2 m när du sätter 19 eller 20 m på fjärrsläpp.
Jag har nämligen den mjukvaran. Men sätter jag 20 eller 19 m går den ut 2 m och börjar klippa. Men sätter jag 21 m så går den ut 21 m ,. Mjukvaro bugg säger åf men ej fått det bekräftat från HQ. För innan uppdatering funkade 20 m kanon.
Lyckas ej få detta problemet, är du säker på att du knappar in rätt i klipparen?
 
Bosemannen skrev:
Auto, har du uppgraderat mjukvaran och i så fall hjälpte det?
Jag har inte hunnit att fixa det får se nästa vecka om jag hinner.
 
Tack för ditt inlägg Gudahov. Har funderat kring dina tankar i ämnet.

Min maskin hittar guiden snabbt även om jag använder fjärrstart (47m) till viss del. Jag har söktider (sök+hemgång) de senaste 12 körningarna på 3,9,9,2,1,7,5,6,5,9,4,4 minuter. De längre tiderna är från de gånger då den skall ta sig hem från den bortre ytan vilket tar ca 5 min.
Min uppfattning av att ha observerat detta i 4-5 dagar är att laddtiden hos mig alltid är 2-2,5h oavsett om den kommer från den bortre ytan eller samma yta där laddaren står. Klipptiderna ligger stadigt mellan 63-65min.

Din teori kan jag ju testa i och med att man vet maskinen börjar leta efter guiden då batteriet når 0,3Ah. Jag skall kolla vilket värde det är på batteriet precis innan den backar in och dockar (genom "0-menyn") och sen ta tiden hur länge den laddar. Jag skulle tro att jag har rätt mkt av de där 0,3Ah kvar. Men jag gör ett litet fälttest och kollar.

För att kommentera på OpiMazas inlägg kring laddning av tomt batteri gjorde jag en batteritest igår kväll, dvs ladda fullt och kör slut på batteriet i manuellt läge. Tror jag hade 30mAh kvar eller så när den stannade. Satte den i laddaren och den börja ladda för fullt med 1A. Till min förvåning så laddade den upp sig jättesnabbt till cirka 0,3Ah. Det kan ju ha sin förklaring i att laddströmen är maximal dvs 1A då batteriet har mindre laddning. I den tekniska handboken ovan finns en bild över laddström/batterikapacitet. Vid en batterikapacitet på ca 0,8Ah sjunker laddströmen exponentiellt från 1A ner till 0,3A vid en batterikapacitet på 1,2Ah då batteriet anses fulladdat. (Eller batteriet anses fulladdat då laddströmen nått 0,3A är kanske mer korrekt att säga.)
Nu finns det ju ingen tidsparameter i denna bild men den borde ju betyda att det är mellan ca 0,8 och 1,2 Ah som en stor del av laddtiden ligger. (Varning för "hobby science"!)

I och med att jag upplever att jag alltid har minst 2-2,5h uppladdningstid så ser jag två möjliga orsaker; 1. Mjukvaran är för gammal (kör på v1.03) eller 2. Roboten är så smart att känna av att det inte behövs klippas mer vilket för oss tillbaka till sista delen i ditt inlägg Gudahov.
Maskinen mäter säkert motståndet på knivarna men är den verkligen så smart att den anpassar klipp-/ladd-tider efter detta och hur vet den att den hittat hela gräsytan? Jag har inte sett ngn info om detta någonstans även om jag har letat. Jag tycker att HQ/Gardena borde har nämnt en sådan fenomenal feature i sin användarmanual, tekniska manual eller inte minst i sin marknadsföring för 305:an/R40Li. År inte det konstigt?
I och med att jag sliter med att få min 400m2 klippta med endast 4 timmars klipptid per dag nu när gräset växer kopiöst så borde den verkligen känna av att det behöver klippas oftare. Men detta kanske bara gäller då man kör "full auto" dvs kopplar ur timern? Märker du någon skillnad om du kör med eller utan timer?

Det mest sannolika kanske är att 1. Mjukvaran är gammal även om jag skulle vilja att 2. var en förklaring till problemet.
 
Redigerat:
Ja, det fälttestet gick ju fort. Hade lite tur. Den blev precis klar längst bort i trädgården och gick ca 65m guidekabel tillbaka till laddstationen. Söktiden blev 11 minuter, det längsta jag haft vilket får anses som worst-case i min trädgård utifrån hur jag lagt guiden. Av dessa 11 min är ca 8 promenaden tillbaka. Batteriet hade 267 mAh kvar när den nådde laddstationen. I runda slängar förbrukade alltså maskinen 30 mAh på att finna och docka. Då borde jag kunna konstatera att i det stora hela har i min installation inte söktiden så stor påverkan på batterikapaciteten och därmed laddtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.