Jag har fått tänka om lite med mitt nätverks utrymme. Har en liten byrå/garderob (hyfsat likt den på bilden) som jag tänkt använda som media central med diverse prylar. Som väntat blir det otroligt varmt i detta lilla utrymme när alla små manicker är på så jag tänkte installera fläktar på ena sidan. Hade gärna sett att de gick på automatik på något sätt. Tex, så fort det blir över 50 grader sätts de på, eller liknande. Har en gammal mac som står där, kanske det går att koppla den till USBn och sedan styra fläktarna som externa mha någon programvara? Uppskattar verkligen tips!

8741463861_ccfbb84efb_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M
Skaffa en lång/bred radialfläkt som gfår på lågvarv. De kan vara oerhört tysta samtidigt som de ventilerar bra. Jag tycker inte du ska vänta tills 50c i skåpet - du kommer förkorta livslängden då enskilda komponenter inuti prylarna kommer bli betydligt varmare.
varmluftsflakt.jpg
 
Verkar absolut värt att testa! Tack för tipset! Antar att man inte behöver något slags "utlopp" alls för den varma luften med denna typen. Låter man då denna stå på obehindrat? Några tips på vart man kan hitta dem?
 
M
Den blåser vertikalt mot trumman, så du behöver ett långsmalt utblås där du sätter den. Du behöver också någonstans där frisk luft kommer in i skåpet, lämpligt nedtil, eller undertil.
 
Micke64 skrev:
Skaffa en lång/bred radialfläkt som gfår på lågvarv. De kan vara oerhört tysta samtidigt som de ventilerar bra.
Var kan man köpa dessa?
 
jsiei97 skrev:
Var kan man köpa dessa?
Jag köpte min på Claes Ohlson för en herrans massa år sedan. Köp sedan en styrning till, eftersom de låter en massa när de går på fullvarv. Ett problem med dessa är att det inte fanns några med kullager när jag letade utan bara glidlager. Så de håller inte så många år för kontinuerlig drift. Men det är iofs ett problem med många fläktar.
Annars så går det ju bra med vanliga likströms axialfläktar, men de läcker mer ljud innifrån ut. Fördelen är att de finns överallt och är lätta att varvtalsreglera genom att sänka spänningen.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Ska man blåsa in kalluft i botten eller blåsa ut varmluft i toppen? Det verkar finnas lite olika skolor. Någon som har erfarenhet/åsikt och känner för att utveckla?
 
Jag har uppfattat som att det bästa (med bara en fläkt) ur kylsynpunkt är att suga ut den varma luften upptill. Däremot innebär det att man får ett svagt undertryck, vilket gör att "kall" luft sugs in på många ställen och gör att man inte kan ha dammfilter för tillluften.

Det bästa är antagligen två fläktar balanserade så man får ett svagt övertryck i skåpet. Då kan man sätta dammfilter på "tilluften".

Sen ska man inte glömma att luftflödet inuti skåpet är viktigt. Med dåligt placerade fläkter/luftintag riskerar man att man bara cirkulerar en massa "kalluft" i skåpet (luften passerar inte de saker som skall kylas).
 
När det gäller luftcirkulation har vi testat detta i många år när vi bygger speldatorer, och principen bör vara densamma i dessa fall. Finns hur mycket som helst att läsa om det men som Nerre skriver är grundprinciperna ganska enkla att förstå. Värme stiger så därför tar man ut den varma luften upptill, i ett datorchassi är detta normalt sett i bakkant. Som redan nämnts försöker man bygga med övertryck för att undvika att suga in damm genom hål utan filter.

När det gäller dessa radialfläktar, funkar det att styra en 230 VAC med en vanlig belysningsdimmer?
 
carlfredrik skrev:
Jag har fått tänka om lite med mitt nätverks utrymme. Har en liten byrå/garderob (hyfsat likt den på bilden) som jag tänkt använda som media central med diverse prylar. Som väntat blir det otroligt varmt i detta lilla utrymme när alla små manicker är på så jag tänkte installera fläktar på ena sidan. Hade gärna sett att de gick på automatik på något sätt. Tex, så fort det blir över 50 grader sätts de på, eller liknande. Har en gammal mac som står där, kanske det går att koppla den till USBn och sedan styra fläktarna som externa mha någon programvara? Uppskattar verkligen tips!
En temperaturvakt kan du skaffa dig. Sen sätter du in vanliga datorfläktar.
Slakta en enkel mobilladdare så kan du driva fläkten/fläktarna

http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/36-1181
 
Redigerat:
Absolut går de. Men som du säger är dem inte så tysta:D
 
carlfredrik skrev:
Dock är ju inte 43 dB tyst precis...
Det finns ju även 12 V variant av liknande fläktar. Dessa brukar funka bra att köra med lägre spänning, kanske 6V-9V, och då blir de avsevärt tystare. Sen blåser de ju tyvärr sämre då också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.