plaggis skrev:
Har en Indego som bara är "unboxad" och knivtallriken går lätt med ett ytterst litet motstånd.
Min gick så lätt att satte du fart på den så snurrade den kanske 10 varv helt friktionsfritt.
vill minnas att när den va ny så fick man dra runt den.
 
MBygga skrev:
Fakta är att Bosch på flera sätt talat om att GPS ej används vilket jag och flera andra accepterar som några inte tror på. Det enda jag då begär är ordentliga fakta och bevis på att Bosch talar osanning.
Jag tycker att det är ok att du vill ha sådana fakta för att själv tro på det, men varför skulle LM Gbg, eller någon annan, vara tvungen att prestera sådant för att få lov att diskutera det? Så länge det gäller tex iaktagelser som är vettiga, så tycker jag det mycket väl kan vara av intresse. LM Gbg skriver tex om hur roboten beter sig när den skall hem, hur den rör sig mm. Det får man anse är en form av fakta.

Jag är själv vare sig lagd åt ena eller andra hållet när det gäller gpsen, men läser gärna om det. Dessutom kan jag tänka mig flertalet hypotetiska scenarior där ett mastodontföretag som Bosch, småljuger i telefon till en kund om det. Att ens förutsätta att bosch alltid säg hela sanningen till oss, är kanske aningen naivt. Man kan tänka sig att de döljer rena pinsamheter i prestanda och utveckling, eller tex avvaktar med just en framtida lansering av gps-funktionen, och inte vill att den senare skall kännas ny-gammal då.

Så i korthet: upprepningar göre sig icke besvär, men gärna nya observationer och tankar, även på gammalt ämne.
 
tonyman skrev:
Min gick så lätt att satte du fart på den så snurrade den kanske 10 varv helt friktionsfritt.
vill minnas att när den va ny så fick man dra runt den.
Min snurrar max ett varv.
 
Ser ut som indigoen klipper for harde livet når den endelig har greit å kartlegge ,Er nok litt skuffa over at eg måtte ta ut ein del av hagen før at han skulle finne kanten . men får vel etterkvar ei oppdatering på softwaren slik at ein kan bruke det til maks 450 m slynge.
 
Flera har haft diverse problem med karteringen vilket ibland har avhjälpts genom nedkortning av slingan (ex. borttagning av öar). Kanske var detta ett känt problem eftersom Bosch i tidigare försäljningsblad uppgav att en 300 m lång lina skulle medfölja vilket sedermera blev en 150 m i stället.

Jag rekommenderar gärna denna väldokumenterade och aktuella "Unboxing Indego".
Missa inte att läsa vidare (Nästa inlägg ») nertill på varje avsnitt.
 
Redigerat:
Eriksgatan
Herregud vad jag är besviken på vissa! Ni ids inte läsa tidigare inlägg och varken testa eller fundera på vad andra användare har delgett er för erfarenheter. ERFARENHETER, inte gissningar och det är förbannat slött. Hur tror ni man vinner ett hockey-VM som Sverige nu gjort? Genom lathet och genom att skita i vad coachen säger? Föredrar ni att krypa på knä i timmar och spika kabel istället för att använda sökfunktionen och finna svar på de frågor ni har som sedan leder till oändlig rundgång i spekulationer? Det är OK för mig, men jag tänker i så fall inte bidra mer här om hårt arbete för att fixa era klipparinstallationer bara leder till att ni ändå vägrar lyssna. Jag har gjort drygt 80 inlägg i den här tråden sedan 1 år tillbaka och INGEN har kunnat belägga att något varit inkorrekt. Sök gärna på mina inlägg och motbevisa den som vill.

Jag vet givetvis inte hur det är med er, men jag har i nära 20 år haft som profession att ta fram fakta, speciellt då genom att "prata" med folk. Jag kan få fram den information jag vill ha, ofta utan att mottagaren tänker på det, och har aldrig som enda källa enbart ett telefonsamtal till okänd person på Boschs 1st line kundtjänst. Innan jag delger någon information här tar jag ansvar för allas tid som läser det genom att jag har minst en annan källa som kan bekräfta det. Det är en helt vanlig procedur i seriösa sammanhang och det är förstås något jobbigare men mycket mer användbart om fler kan göra så. Det handlar om respekt för sina medmänniskors tid.

Just Bosch är lite sliriga och osäkra som företag och ger blandade besked, ofta av osäkerhet och "politiska" skäl, andra där har mer integritet och vill verkligen hjälpa kunder i första hand. Så får du en bra kontakt med någon, skaffa gärna direktnummer, och det till medarbetare både i Tyskland, Danmark och Sverige, och ställ samma frågor på olika sätt till olika personer innan de hunnit fundera för mycket över en gemensam hållning. Sanningen kommer alltid fram så småningom men en del av oss har olika beslut att fatta nu. Bosch läser för övrigt den här tråden med intresse, det har man berättat för mig. (Hej Bosch! :) Vi sparar tid och pengar åt dem genom vårt arbete med att sprida deras information och löser ibland problem här som de själva inte har haft kapacitet eller prioritet att lösa själva. Och det är förstås OK, men det hade förstås varit smart och gett goodwill till deras varumärke om de tagit sig tid och varit aktiva i den här diskussionen kring deras klippare. Nu vet jag av längre egen erfarenhet av tyska företag att de inte fungerar så. Funktionen finns inte i organisationen, ingen medarbetare vågar ta ett sådant ansvar av rädsla att råka slinka ur sig något halvofficiellt svar och de är mindre vana vid kunddialog och sociala medier än de flesta länders företag. (Rätta mig gärna du bland oss som är Järniahandlare, om du är av annan uppfattning). Så vi får nog nöja oss med som det är ett tag till och hjälpas åt här. Min uppfattning är ändå att de är "good guys" och vill hjälpa oss på ett sjysst sätt.

Jag är inte här i tråden för att hävda mig själv, jag har andra egoboostkällor, men jag är uppfostrad som att om man hjälps åt och delar kunskap så får man ännu mer tillbaka och jag gillar det. Jag skiter i om någon tycker att man nu blåser upp sig för mycket, men oavsett om alla ogillar det eller inte så kommer nu en helt vanlig Indegoägare att efter egen förmåga försöka besvara de senaste dagarnas inlägg och då kan man antingen läsa och begrunda eller så lallar man vidare efter eget huvud. Men snälla låt oss då slippa läsa om detta igen ifall ämnet redan är diskuterat och bevisat. Ta ansvar för både varandras tid och att hjälpa varandra!

OBS! Att ställa frågor är OK och om man inte orkar läsa 1400+ inlägg så förstår alla det, men tänk först och försök åtminstone skumma ett par sidor tillbaka innan du ställer en fråga som du kanske kan lista ut att någon annan redan kan ha haft och fått svar på. T ex kartering. Detta gör alltså alla som installerar, det står ju i din manual att det sker... Kan någon annan kanske ha haft problem när denne gjort detta? Ja det verkar väl troligt eftersom 10.000+ maskiner nu sålts i Europa eller? Så var god och sök i ämnet först, och skriv din unika fråga sedan!

Sökfunktionen är dock lite dum och klarar inte för korta sökord som t ex "GPS". Sök då istället på "GPS-baserad". Tänk på det när du skriver på Byggahus.se om du vill bli hittad.

Nu börjar det och jag varnar för att jag kommer att vara både korthuggen och tvär. För att spara er tid eftersom ni förbrukat tillräckligt redan genom orka läsa ända hit.

PS
Det är helt OK (och ger styrka att fortsätta) om någon gillar detta inlägg.
DS
 
  • Gilla
gasolgrill och 7 till
  • Laddar…
Eriksgatan
mortimer skrev:
[
Bryr mig inte så mycket om vad som står just här, men det citatet är väldigt fel konstruerat och sammansatt. Vart exakt (vilket inläggsnr) har jag skrivit det ?
Hej! Det är inte du mortimer utan nikson som skrivit detta i #1401 men han hade lagt in en "dubbelquote" med din nick i av någon anledning - så när man citerade honom skrevs det som att du hade sagt detta och därmed blev även mitt svar på detta med fel "quote". Som du ser av ditt eget inlägg blev dessutom även det fel så att mina ord lades i hans mun av samma anledning. Lurigt, men jag hoppas att detta blev rätt och att ordningen nu är återställd.
 
Eriksgatan
Enrique skrev:
Är det någon som vet hur pass känslig Indegon och laddningsstationen är för regn och fukt? Har tankar på att bygga någon sorts tak så småningom men hur gör ni andra, har ni den ute oavsett väder?
Som du ser när du läser bruksanvisningen har den en IPX1-klassning vilken tillåter körning i regn och fukt. Vi är rätt många som kört den i oktoberhällregn och snöfall och det fungerar utan problem. Den tål det, annars hade det varit rätt ointressant med klipparrobototar eftersom meningen är att den skall kunna sköta klippningen även när man inte är hemma, eller hur? Även laddningsstationen stod ute under hela långa vintern utan några problem. Nu har de dock lagt till följande i nyare versionerna av bruksanvisningen (2012.11) : "Lagra trädgårdsredskapet och laddstationen under vintern på ett torrt och säkert ställe utom räckhåll för barn."
 
Eriksgatan
bsaevik skrev:
Ser ut som eg endelig fekk den til å køyre heile kanten . måtte fjerne 30 m frå slyngen so no er den ca 170 m.
Kan være for svagt signal når begrensings slyngen blir for lang.
no går den på sin fyrste klipp. får håpe det går bra.
brukte 1 dag for å finne ut av dette......
Nej, det beror inte på att längden orsakar spänningsfall så sök annan orsak. Läs inlägg #1405 det är bara att bläddra bakåt 1 dag.
http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-94.html#post1742176
Jag har växlat hej vilt från 210 till 299 meter, slängt in öar till och från, klippt av trådar med motorgräsklippare och skarvat och inget av detta orsakade några som helt problem för mig - och det skall det givetvis inte göra om grejorna är hela.
 
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
En gemensam nämnare verkar åtminstone vara att vi alla har skarvat och utökat slingan. Någon på forumet som har en riktigt lång slinga utan problem med kartering?
Riktigt lång vet jag inte men 299 meter varav 6 öar drar en del tråd (men där går förstås inte klipparen under karteringen). Inget problem med karteringen någonsin.
 
Eriksgatan
aberg_pelle skrev:
Knivarna - de sitter i nuläget löst... Manualen verkar inte exakt överensstämma med min modell.
Det är bara att rikta knivarna utåt och dra åt hårt?
Skivan med knivarna roterar. Knivarna sitter i periferin. Det finns något magiskt som tysken Verner von Bosch uppfunnit som heter centrifugalkraft och som pressar ut knivarna. De skall alltså kunna rotera runt sina 3 skruvar. Läs även #448:
http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-30.html#post1590341
 
  • Gilla
aberg_pelle
  • Laddar…
Eriksgatan
Waxinator skrev:
I en domstol skulle man åberopa Hörsägen (andrahandsinformation) i stället för Fakta.
Nej, i en domstol varken bör eller kan man "åberopa" hörsägen! Domaren kommer att be dig hålla dig till ämnet eller hålla tyst.
Waxinator skrev:
Vad vi har att gå på, är två svårfunna inlägg i denna massiva tråd, vilka jag personligen inte ifrågasätter..
#930 Enl Bosch så har de faktiskt GPS, dock är denna ej påslagen än i mjukvaran. ...
#939 Jag pratade nyss med en kontakt på Boschs nordenkontor i Danmark och Otjena har rätt ...
Annat som fått oss att vilja tro på GPS, är Patentet som anger hur LogiCut är tänkt att fungera,
På vilket sätt påverkar det patentet funktionen i de klippare vi köpt? Det är smart att söka och lyckas erhålla patent för måhända avancerade funktioner men det tvingar ingen att sätta tekniken i produktion.
Waxinator skrev:
att klipparen hittar hem och tillbaka vid omladdning
Har du sett en enda robotklippare av något annat fabrikat? Kommer de tillbaka till laddningsstationen? Jag bara undrar vad som är ditt bevis?
Waxinator skrev:
samt att den har en aktiv parabol-ikon (#1072) på skärmen.
Kan bero på mycket att den visar symbolen en kort stund, t ex att man glömt bort eller inte tyckt att det funnits någon anledning att lägga tid på att avvaktivera det i gränssnittet när man nu som beskrivits i #930 inte kunnat eller funnit fördelar i att fortsätta med GPS-stöd i navigeringen. Det kan också vara för att kunna hävda sitt patent i framtiden.
Waxinator skrev:
Hela tråden från början till slut är pepprad med GPS inlägg så vänligen grilla inte detta inlägg (eller mig).
Varför inte? Du skriver dem ju här. Både grillar och gillar dina inlägg ändå!:)
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Intressant. Min kabel ligger på ca 250 meter, men Bosch anger ju att den skall klara 450 meter. Oavsett så är det en intressant teori (såvida slumpen inte är orsaken även i ditt fall, men det låter ju som att du har kunnat bekräfta din tes).Vad tror ni om skarven i sig? I mitt fall använde jag en Gardena/3M-adapter. Hur mycket signalförlust kan den ge jämfört med de som har lött/använt krympslang?....
Finns det någon i denna tråd som har karteringsproblem även med en slinga på <150 meter?
Hej! Glöm de teorierna, det finns annat att lägga energi och tid på. Lyser laddstationen hel grön signal? Då är det klart att köra.

Det skall inte spela någon roll med flera skarvar eller om längder är 100 eller 450 meter, laddstationen anpassar sig efter det (som jag har nyligen skrivit #1405). Jag har själv skarvat Boschkabeln med 4 st 20 meters billig EKKJ-kabel lödda och krympta och det funkade perfekt. Jag har därefter grävt upp den och ersatt med 150 m Boschkabel till totalt 299 meter utan problem, och efterhand kopplat på öar för träd och bodar. Allt sköter laddstationen galant. Senast idag ville jag kantklippa lite för effektivt och lyckades slita av Boschkabeln på två ställen med motorgräsklipparen - jäklar vad det flög kabelbitar - och då satte jag dit skarvbitar med 4 st Gardena/HQ/3M-skarvar. Det tog 5 minuter och sedan var det bara att köra vidare utan några problem. Vilken skarvmetod du använder spelar ingen roll, signalförlusterna i skarvarna är här försumbara såvida du inte sumpar 90 % av kardelerna med ett dåligt handlag...
 
Eriksgatan
Lekedal skrev:
En sak som skulle kunna vara ett problem är att jag har en elledning nergrävd i en del av trädgården. Linan korsar denna två gånger. Kan det påverka signalstyrkan?
Hej Lekedal!Alltid trist när förväntningarna är stora och det inte fungerar "out of the box". Elledningar inducerar ju förvisso magnetfält som förstås alltid kan orsaka störningar, men jag antar att du avser en nedgrävd helt vanlig ingående elledning till din fastighet? Tja, i så fall delar du väl det med nära 100 % av alla fastighetsägare som byggt ett hus de senaste 30 åren inkl. mig själv så det är inget unikt. Skulle det störa begränsningskabeln skulle inga robotklippare av några fabrikat bli sålda alls, så jag rekommenderar inte att du som första åtgärd gräver upp er ingående elkabel... felet finns troligare någon annanstans. Jag har läst alla dina inlägg men inte riktigt sett att du lyckats radera kartan som alltid skapas vid den mycket korta karteringstur klipparen har tagit. Du har antagligen också testat den omstartprocedur som finns beskrivet tidigare här i tråden(?): http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-41.html#post1601556 Pröva att göra om detta men växla de två sista stegen. Låt alltså inte klipparen stå i laddstationen när du gör detta. Stäng alltså av strömmen till laddstationen i minst 10 sekunder, sätt i sladden igen, konstatera att du har fast grönt i laddstationen och sätt först då dit klipparen (med den röda nyckeln i) och starta den. Berätta hur det gick.
 
Redigerat:
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
En gemensam nämnare verkar åtminstone vara att vi alla har skarvat och utökat slingan. Någon på forumet som har en riktigt lång slinga utan problem med kartering?
Är det någon helt utan öar som har det beskrivna problemet?
Jag, som förra året inte hade några öar alls men nu har sex st har lagt märke till en sak som skulle kunna vara värd att testa hos den som inte får karteringen att fungera. Klipparen intresserar sig emellanåt väldigt mycket för öarna och kör runt dem ett eller två hela varv och efter dessa "uppvaktningar" kör den alltid till laddstationen och "sparar kartan" för att därefter klippa vidare. Den registrerar alltså att det är något speciellt med en ö och var den finns, och gör om detta då och då.

(Jag erkänner att resterande är en vild idé utan någon vetenskaplig förankring och som helt ligger utanför min övriga standard på inlägg och ber om ursäkt för det. Men nu är det krisläge och i brist på andra råd kanske det är värt att någon prövar det...)

Trots att era problemklippare inte har klarat att göra karteringen ännu kanske klipparen ändå känner av (vid fel tillfälle eftersom den ju skall kartera först) att det finns någon ö i systemet som den vill köra runt och registrera och spara till kartan (som ju ännu inte finns karterad i periferin) och därför blir det tokigt. Så ett förslag som tyvärr kostar en del jobb med nya skarvar är att koppla loss alla öar och försöka göra en kartering helt utan dem, och när den karteringen förhoppningsvis har lyckats, koppla in öarna igen. Glöm då inte att starta om laddstationen emellan utan klippare i så att den anpassar sig efter den nya impedansen innan klipparen ställs dit.
Detta kanske på några ställen (knappast runt träd...) går att göra utan att behöva klippa av och skarva igen vid öarna med "1 cm-metoden" som jag tidigare beskrev, där man drar in ett max 1 cm brett "streck" fram och tillbaks in i klippytan för att få flexibilitet till att senare utöka utan att skarva.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.