Skillnaden i ljudnivå är ju enorm mellan 62dB och 86dB. 3dB motsvarar ungefär en _fördubbling_ av energin, så detta motsvarar alltså 2^7 = 128 ggr mer. Detta motsvarar dock inte upplevd ljudskillnad, men ca 16 gångers ökning av upplevd ljudnivå, OM de håller samma frekvens, vilket ju alls inte är säkert ... Som jämförelse kan man säga att kring 60dB är ett normalt samtal. 90dB en lugnare konsert.
 
largab skrev:
dB hit o dB dit. Säger inte så mycket om man inte vet avståndet till källan. Ljudtrycket minskar med ca 6 dB/meter.
Självklart men det gäller ju alla ljudkällor och utgår man från ett högre värde får man ju ta sig längre ifrån innan du kommer ner på 0 db ljudtryck från källan ifråga rolleyes.gif.
 
Hur har era klippare fungerat överlag nu dessa dagarna, stannar de oförklarligt eller missar några fläckar ? Hur är verklig laddningstid kontra körtid ?
 
Jodå, den både stannar och missar. Men det den missar tror jag den tar senare. Och att den stannar tror jag är för att orientera sig eller uppdatera kartan. Förhoppningsvis så går den jämnare när den kört igenom tomten några gånger.

Däremot är jag positivt överraskad av klipptiden, den är ute runt en timme per laddning.
 
En timme per laddning är ju väldigt bra med tanke på de 20 min som den utlovar. Troligen bör den öka något allteftersom höjden på gräset blir klippt och motståndet på knivtallriken minskar
 
MBygga skrev:
Självklart men det gäller ju alla ljudkällor och utgår man från ett högre värde får man ju ta sig längre ifrån innan du kommer ner på 0 db ljudtryck från källan ifråga [bild].
Precis, det handlar ju om skillnaden källorna mellan .. (duh)
 
mortimer skrev:
En timme per laddning är ju väldigt bra med tanke på de 20 min som den utlovar. Troligen bör den öka något allteftersom höjden på gräset blir klippt och motståndet på knivtallriken minskar
Visserligen klipper den inte hela timmen, men den är ändå långt över 20 minuter. Hittills har den behövt hjälp ett par gånger, men det har varit för att jag gjort slingan för snäv, och på ett ställe fastnade den på en stubbe som jag borde avgränsat.
Än så länge så är jag nöjd med den.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Granfot skrev:
Här tänkte jag visa hur svårt den haft med att hitta till laddstationen, men då fixade den det galant. Ljudet i filmen är uselt, det blåser och har sig. Jag störs inte alls av volymen på den. [länk]
Hur beter sen sig om den ska till laddstationen och är på motsatta sidan tomten.? Går den mha GPS styrningen rakt mot laddstationen utan att följa slingan runt hela tomten?
 
Märkligt att den svänger runt på ett sätt åt höger och ett annat sätt åt vänster.
 
Angivelse af lydniveau (Db) er en underlig størrelse.

F.eks. vaskemaskiner og andre hvidevarer angiver Db, men der er forskel på hvordan de forskellige fabrikanter måler dette, da der ikke er standarder på området - lydniveauet kan måles lige ved siden af apparatet, fra 1 meters afstand, fra 3 meters afstand...

Tror derfor ikke man skal lægge for meget i Db angiverlserne.

I øvrigt svarer en øgning på 6-10 db til en fordobling af lydstyrken. Så 50db er dobbelt så højt som 40db. :)
 
Hur ser klingan ut på en Indego? Det är inte rakbladsmodellen antar jag,
 
Eriksgatan
Gimbal skrev:
Hur ser klingan ut på en Indego? Det är inte rakbladsmodellen antar jag,
Den har inga långa raka klipparblad likt Robomover utan en stor plasttallrik med 3 st relativt små knivar ute i periferin som är ledade så att centrifugalkraften för dem i klippläge. Du ser dem på den tidigare i tråden länkade manualens sida 3. Knivarnas skärblad sticker endast ca 25 mm utanför tallriken. Tekniken är exakt samma som på Boschs batteridrivna grästrimmers fast istället för ledade smala plastknivar har man valt bredare metallknivar. Vitsen är att de viker undan om klipparen går emot någonting så att de inte skall brytas. De är minst dubbelt så tjocka som rakblad men inte rakbladsvassa så det finns nog potential att slipa dem ytterligare för att göra klippningen ännu effektivare. Man kan lätt ta loss och vända på dem när klippsidan blir slö. Det känns pga av tjockleken och den flexibla upphängningen inte som att avbrutna knivar liggandes i gräsmattan som man kan trampa på skall bli ett problem, men det får framtiden utvisa.
 
  • Gilla
Gimbal
  • Laddar…
elpaco skrev:
Precis, det handlar ju om skillnaden källorna mellan .. (duh)
Ja menar naturligtvis det claust beskriver ovan. Det är ingen idé att diskutera dB angivelser 60dB kontra 86dB etc då man inte vet hur det mäts.

sänt from my fån
 
Eriksgatan skrev:
Den har inga långa raka klipparblad likt Robomover utan en stor plasttallrik med 3 st relativt små knivar ute i periferin som är ledade så att centrifugalkraften för dem i klippläge. Du ser dem på den tidigare i tråden länkade manualens sida 3. Knivarnas skärblad sticker endast ca 25 mm utanför tallriken. Tekniken är exakt samma som på Boschs batteridrivna grästrimmers fast istället för ledade smala plastknivar har man valt bredare metallknivar. Vitsen är att de viker undan om klipparen går emot någonting så att de inte skall brytas. De är minst dubbelt så tjocka som rakblad men inte rakbladsvassa så det finns nog potential att slipa dem ytterligare för att göra klippningen ännu effektivare. Man kan lätt ta loss och vända på dem när klippsidan blir slö. Det känns pga av tjockleken och den flexibla upphängningen inte som att avbrutna knivar liggandes i gräsmattan som man kan trampa på skall bli ett problem, men det får framtiden utvisa.
Den har med andra ord samma klippsystem som HQ och LD som ju också har tre knivar av rakbladstyp, LD'ns något tjockare och inte fullt så vassa som HQ'ns. Det är därför jag är överraskad över klippljudet, då denna teknik normalt är betydligt mindre ljudlig än t.ex. Stiga/Ambgogio knivarna som ju är av traditionellt klipparsnitt. Men det kanske är motorn i sig som låter mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.