Har också 52 graders taklutning
 
En liten bild på hur jag löste att skotta mitt tak 2010.
Jag gick på känn när det var dax att skotta..... men kåken på något vis knorrade när det blev mycket snö =)

jag har på mig ett helsele förankrat i 11 mm klättar rep runt skorsten, dessutum har jag en slags falldämpare mellan selet och repet.
d skottar tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingenjören skrev:
Boverkets värden för snölaster i kN/m2 används som grundvärden för dimensionering. Snözon 2 betyder 2kN/m2 som motsvarar ca 200kg/m2. Till detta lägger man säkerhetsfaktorer på både lasten och materialets hållfasthetsvärden.

Detta grundvärde multipliceras med en formfaktor som styrs av takets utformning, låglutande, brant sadeltak eller sågtak etc. Denna faktor kan både öka eller minska den belastning man ska räkna med. T.ex har ett pulpettak med 8gr lutning en faktor på 0,8.
/Ingenjören
Gräver upp en gammal tråd och går dessutom "off topic", hoppas det är ok ;)
Någon som du kan nog hjälpa mig med mina frågor :)

Är på jakt efter en begagnad stomme som ska användas för att bygga ridhus och har nu hittat en gammal växthusstomme. Stommen har stått i ett område med snözon 2,5-3 (Dalarna) och jag vill bygga i snözon 2,5. Det är ca 30 graders taklutning på takstolarna, vanligt sadeltak.

Så långt låter det ju ok, men jag tycker att det är konstigt att växthusstommar alltid ser så klena ut jämfört med "riktiga" ridhus/maskinhallsstommar och växthusstommarna är ju mycket billigare. Vad är haken liksom? Ett växthus borde väl ha lika höga krav på hållbarhet som en maskinhall/ridhus? Nog borde det gå att lägga på ett plåttak på dessa takstolar istället för glas?

Lägger till: Jag känner till två ridhus i mitt område som byggdes på växthusstommar för ca 6 år sedan och de står fortfarande kvar iaf... Men som sagt, tycker det ser oroväckande klent ut för ögat och jag fattar inte varför inte alla gör så om det nu inte finns någon stor nackdel eftersom det blir så mycket billigare.

Blir så tacksam för hjälp!
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.