Nöjde mig med att skaka bort snön (ca 20 cm blötsnö som nu hade frusit till) från täckställningen till båten, men det är ju bara en presenning. Hustaket får vänta ett bra tag till.

P
Vi har så klena reglar till det platta taket. 45x95 cc60 så man är lite orolig

Mikael_L
Peter_K skrev:
Vi har så klena reglar till det platta taket. 45x95 cc60 så man är lite orolig
Om spännvidden är 1 meter så är det lugnt.
Om den är 5 meter så ska du blir riktigt orolig.

;)

Mikael_L skrev:

;)

Har också ett platt tak på ena garaget. Reglarna är stående 2"8 på cc60 mäter 2,5*10meter. För två år sen låg det 120cm snö på det taket och det var inga som helst problem. Å andra sidan så är bygget uppdelat i tre sektioner där det mellan varje sektion är en hel plankvägg som stöttar upp taket. Väggarn aär i 2"8 de med, så de borde hålla för en hel del. Men det var ett helsikke å skotta av det efter vintersemestern. Blött & tungt så det blir betydligt tidigare i år om det behövs... :wow:

öh. Taket mäter 2,5*10meter skall det vara, inte reglarna, som naturligtvis är 2,5m:x

Mikael_L
Hehe, precis nyss skottade halva taket sig självt här.
Skakade gott i huset kan jag säga.

De nedrasande massorna slog sönder ett arbetsbord som jag skruvade ihop för bygget.
Resterande ev skador kommer fram till våren.

Nu har jag en 1,5 meter hög vall av hårt packad halvtöad snö framför ytterdörren. Jättekul !! :eek:

edit:
Det blir inte att cykla på länge, alla våra cyklar försvann helt och hållet under. Jag såg något svart skymta fram, "fan, åkte takpannor med?". Men det var sadeln på en av cyklarna.
Tråkigt nog hamnade snöskyffeln också under snön.
Hej svejs, nu åker jag och köper en snöskyffel, så jag kan hitta den vi redan har. :)

Redigerat:
  • Gilla
Johan mlg Karlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L, vad har du för taklutning? Jag har 23 grader och har än så länge inte varit med om att snön rasar ner självmant...

Redigerat:
Har man nya takpannor så glider snön ner snabbt.

Jo, det spelar förstås in, liksom om man har värmeläckage underifrån.

Hade tidigare ett enplanshus med 27 grader, snöras kanske ett par gånger på 25år. Nu med 35 grader rasar snön varje år :( och jag vill verkligen inte skotta undan allt det där! Får bli snörasskydd nästa år, åtminstone på carporten som är elva meter och har gångväg längs hela ena sidan.

Grannar med större taklutning samlar inte lika mycket snö och har därmed inte de problemen, iaf inte lika mycket att skotta bort.

Mikael_L
30° och nya betongpannor är det här.

Dom har också sprängt två ggr om dagen en bit bort här i en dryg vecka nu, det skakar till lite i huset varje gång. Det kan säkert ha hjälpt till att få snön att lossna.

P
Mikael_L skrev:

;)
Har lite dålig koll på hur det är konstruerat men taket är 4m djupt så någon regel som stöttar måste det ju finnas, dock inga innerväggar eller så. Sviktar en del när man hoppar på det.

Mikael_L skrev:
Hehe, precis nyss skottade halva taket sig självt här.
Skakade gott i huset kan jag säga.

De nedrasande massorna slog sönder ett arbetsbord som jag skruvade ihop för bygget.
Resterande ev skador kommer fram till våren.

Nu har jag en 1,5 meter hög vall av hårt packad halvtöad snö framför ytterdörren. Jättekul !! :eek:

edit:
Det blir inte att cykla på länge, alla våra cyklar försvann helt och hållet under. Jag såg något svart skymta fram, "fan, åkte takpannor med?". Men det var sadeln på en av cyklarna.
Tråkigt nog hamnade snöskyffeln också under snön.
Hej svejs, nu åker jag och köper en snöskyffel, så jag kan hitta den vi redan har. :)
Ber om ursäkt men jag skrattade riktigt gott åt ditt inlägg! ;)

Ibland är det skönt att ha en taklutning på 52° :)

GzO skrev:
Ibland är det skönt att ha en taklutning på 52° :)
OK, tar tillbaka föregående inlägg. Jag har just spenderat nån timme på det inte så platta taket och skottat ur takgerarna på grund av att frun inte uppskattade rinnande vatten i sovrummet :x

Snabbt omslag i vädret är orsaken, blir att dra i gång vedspisen nu för att höja tempen på vinden lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.