Märkte i dag att klippare åkte fram o tillbax precis som den brukar göra, men märkte att klippningen inte var igång under långa stunder för att i bland dra igång o klippa o sedan stänga av sej o fortsätta åka precis som den gör när den klipper. Har detta med logicut att göra att den stänger av klippning när gräset är för kort eller är det någon bugg som spökar. Har för övrigt kört den nästan varje dag i 2 veckor o gräset har varit nyklippt hela tiden verkar det som.
 
LM Gbg skrev:
MBygga skrev:
Det är om Bosch med säkerhet utnyttjar sin GPS det handlar om. Vad vi tror, tycker eller hävdar spelar ingen roll här,

Vad gäller tro så skrev du själv angående GPS:Tror inte ett dugg på att det fungerar inomhus på det sätt du beskriver.
Jag visade tydligt att du har fel där. Men jag respekterar din rätt att tro och tycka.
Tro, åsikter och andra funderingar utgör själva grogrunden för forum av det här slaget, de existerar bl a för att det saknas fakta från tillverkarna.
Bosch är extra dåliga på att erbjuda information om sina produkter.
INDEGOs bruksanvisning på 7 sidor är mycket torftig t ex i jämförelse med den som följer med en ROBOMOW (63 sidor nyttig info!)..
I nerladdningsversionen har man inte ens orkat ta bort skärmarkeringarna för tryckeriet.
Och då handlar det ändå om en maskin som funnits ett år på marknaden.
INDEGOn är helt klart en mycket bra maskin på många sätt men den skulle behöva stöd av bättre info och support från tillverkaren.
Problemet här är att GPS vara eller inte vara i Indegon samt hur det i detalj kan tänkas fungera har redan avhandlats i ett antal sidor i början av denna tråd. Vad du gör är att dra upp detta ämne igen trots att den frågan redan är avslutad och begraven. Ett skäl till att göra det är förstås att man har nya riktiga fakta att visa upp, vilket jag inte kan läsa att du har gjort. Att inleda en ny spekulationsrunda som inte leder någonvart är däremot slöseri med tid och utrymme. Vad jag skrev var att jag inte trodde på dig och dina experiment som du säger dig lyckas med eftersom du verkar ganska ensam om de framgångarna och dessutom bevisar de ingenting om huruvida Bosch Indego använder GPS eller inte.
 
Någon som kan svara exakt hur många centimeter av oklippt gräs Indego lämnar vid ex husväggen mm med 35cm avstånd på Begränsningstråden?

Börjar bli dags att köpa in marksten och behöver veta hur breda dessa skall vara för att slippa trimma oklippt gräs.
 
Hej ny här på forumet. Kan inte sluta att ställa mig frågande till ältandet om Gps. De senaste 2 sidorna är ett evigt tjat utan att för den skull komma med ngt vettigt. Det är en av anledningar till att insatta personer tröttnar på internetforum efter ett år. Jag har själv flerårig erfarenhet fr hififorum. Där orkar man inte längre med besserwissar och ältandet. Till slut lessnar de kunniga...

Nu till min fråga: min granne har en robot fr stiga. Är det ngn som med 100% säkerhet kan säga att Indegon fungerar. Grannens slinga kommer att ligga va 30 cm från min. För egen del struntar jag i om hans störs ut då. Huvudsaken är att min fungerar. Tro mig, jag har mina skäl... Om inte Indego funkar finns det ngt annat märke som kan fungera? Min matta är mindre än 200 kvm och lutar en del, består av 3 träd, är inte kvadratisk utan oregelbunden samt är allmänt stökig :)

tacksam för hjälp

z
 
  • Gilla
F1Alex och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med föreg. talare. GPS eller inte GPS börjar bli för mycket härinne
 
tonyman skrev:
Märkte i dag att klippare åkte fram o tillbax precis som den brukar göra, men märkte att klippningen inte var igång under långa stunder för att i bland dra igång o klippa o sedan stänga av sej o fortsätta åka precis som den gör när den klipper. Har detta med logicut att göra att den stänger av klippning när gräset är för kort eller är det någon bugg som spökar. Har för övrigt kört den nästan varje dag i 2 veckor o gräset har varit nyklippt hela tiden verkar det som.
Det finns lite direktiv som skall följas av robotgräsklippare. Det problem du beskriver är att för att starta klipp motorn måste en robotklippare antingen göra en ljudlig markering, eller som Bosch gör, köra en sträcka innan man startar den.
 
Hej vet att Bosch och Stiga har en kanalväljare med flera olika kanaler på sina signalgivare så det borde inte bli några problem.
Galsac skrev:
Hej ny här på forumet. Kan inte sluta att ställa mig frågande till ältandet om Gps. De senaste 2 sidorna är ett evigt tjat utan att för den skull komma med ngt vettigt. Det är en av anledningar till att insatta personer tröttnar på internetforum efter ett år. Jag har själv flerårig erfarenhet fr hififorum. Där orkar man inte längre med besserwissar och ältandet. Till slut lessnar de kunniga...

Nu till min fråga: min granne har en robot fr stiga. Är det ngn som med 100% säkerhet kan säga att Indegon fungerar. Grannens slinga kommer att ligga va 30 cm från min. För egen del struntar jag i om hans störs ut då. Huvudsaken är att min fungerar. Tro mig, jag har mina skäl... Om inte Indego funkar finns det ngt annat märke som kan fungera? Min matta är mindre än 200 kvm och lutar en del, består av 3 träd, är inte kvadratisk utan oregelbunden samt är allmänt stökig :)

tacksam för hjälp

z
 
hc77 skrev:
Någon som kan svara exakt hur många centimeter av oklippt gräs Indego lämnar vid ex husväggen mm med 35cm avstånd på Begränsningstråden?

Börjar bli dags att köpa in marksten och behöver veta hur breda dessa skall vara för att slippa trimma oklippt gräs.
Vill du veta exakt kan jag mäta nästa gång den kantklipper men avståndet har ju i sin tur att göra med vilket avstånd man lägger kanttråden från husväggen. Återkommer (om inte någon annan svarar först)
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
hc77 skrev:
Någon som kan svara exakt hur många centimeter av oklippt gräs Indego lämnar vid ex husväggen mm med 35cm avstånd på Begränsningstråden?

Börjar bli dags att köpa in marksten och behöver veta hur breda dessa skall vara för att slippa trimma oklippt gräs.
Enligt detta videoklipp så klipper den 13 cm utanför slingan, http://www.youtube.com/watch?v=xCwQ9FoAflw

Bosch advice minimum 35 cm distance to everything. It is a safe advice, but not a wise one. It leaves you with a approximately 22 cm uncut strip of grass. Keep the 35 cm distance to real obstacles, but reduce to 13 cm around flower beds, where it is easy to keep obstructions down along the lawn edge. All the robot need is a clear space of about 35 cm along the boundary wire, but it is only cutting 13 cm outside the wire.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Jag har oxå version 5.7 så det later ju lite konstigt, får se hur min är om några veckor, blir det inte bättre så lämnar jag in den på service center för uppdatering det finns ju version 5.8 och den borde vara bättre.

Inressant med överlappningen, jag har nu ställt min på 27cm och den lämnar fortfarande ränder... får ringa Bosch och få en förklaring, återkommer med svaret senare.

Eriksgatan skrev:
Hej rocco666! Ser att du ställt frågan tidigare utan att fått svar. Jag har lugnt sagt en komplicerad gräsmatta med branta slänter längs med kanttråden, höjdskillnader, klippor, bodar, sandlåda, träd, smala passager till öar och smala utstickare åt alla riktningar. Jag har bara kört den nya klipparen i några dagar men har känslan att den stannar och tänker mycket mindre än den 2012:a av allra första leveransen från fabriken som jag körde tidigare. Den stannade oftare och under längre tider. Jag skrev dumt nog inte upp versionsnumret på programvaran på den men den nya har 5.7.

En annan sak jag tror du undrade över. På den gamla fungerade autoläget på överlappning helt perfekt, medan denna lämnar strängar emellan. Jag har inte hittat det perfekta ännu. Testar 25 cm nu men vad innebär det? Om klippbredden är 26 cm så skulle den med denna inställning bara förflytta sig 1 cm i sidled och det finns ju t o m inställningmöjligheter med ännu högre "överlappning". Det logiska vore att "överlappning" betyder sidledsförflyttning, men jag vet inte alls. Någon annan som förstått och funnit en bra manuell överlappning?
 
Ny medlem ochny i detta forum:

Skall få min Indego till veckan och och är oxå intresserad om detta med kantavstånd, hade varit bra att veta av erfaren person istället för att följa manualen
 
Mailat Bosch, väntar på svar...

johanedberg skrev:
Ny medlem ochny i detta forum:

Skall få min Indego till veckan och och är oxå intresserad om detta med kantavstånd, hade varit bra att veta av erfaren person istället för att följa manualen
 
Är det verkligen nytänkandet som drar, eller är det det lägre priset?

Själv är jag mer förvånad över att Bosch inte formligen pumpar ut mjukvaruppdateringar, det borde finnas massor av förbättringar att göra på en så pass ny klippare. Men det verkar i det närmaste dött på den fronten och iställer sänker man priset. Hur ska man tolka det egentligen...
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Kan inte tänka mig att man köper den om man egentligen vill ha en slumpklippare, det finns ett antal sådan i samma prissegment också att välja på. Det finns säkerligen de som köpte en Indego utan att veta vad det är de köpt, men de finns inte här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.