Finns här ingen Indego ägare här som kan tejpa fast en ugnsplåt på ovansidan av klipparen och kära ett varv ? Eftersom vi talar om GPS så måste roboten "se" satelliterna vilket då plåten kommer att förhindra. :wow:

Om GPS skulle användas för stöldskydd så vore det enbart för att förhindra att den kunde köras på annat område än den registrerade tomten.
 
Redigerat:
Funktionen sök i ämnet är inget vidare.
Skriver man gps får man följande svar;
Din sökning gav tyvärr inga träffar.
 
LM Gbg skrev:
Jag talar självfallet inte om en 1300-tals kompass med nål utan samma typ som du avser. Den baseras fortfarande på magnetism och funkar inte intill en DC-motor. Den kan dock fungera utmärkt i din mobil.
För att om möjligt reducera mängden spekulationer om GPS i Indego har jag ställt frågan om funktionen direkt till det engelska företag som varit med och utvecklat LogiCut för Bosch. Återkommer om/när de svarar.
Mycket tror och kategoriskt tyckande men lite fakta :rolleyes:. Om nu LogiCut skulle baseras på GPS finns det väl ingen anledning för Bosch att ta bort den informationen ur sin marknadsföring, tvärtom drar ju det ögon och intresse till sig från de tekniknördar som vi robotägare många gånger är och borde vara positivt. Sen kan man ju konstatera att GPS'en per default är avslagen när man får sin maskin vilket den ju inte borde vara om den är en väsentlig del i navigeringen.
Du är förstås välkommen att komma med fakta om/när du får den från dina kontakter men ytterligare spekulationer behöver vi inte utan det är ju som Eriksgatan skriver redan hanterat i tråden.
 
Det behövs nog mer än en ugnsplåt.
Dagens GPS-mottagare fungerar utmärkt även inomhus, åtminstone den som finns i Galaxy S3.

Stöldskydd som du beskriver det låter som en vettig funktion.
 
LM Gbg skrev:
Det behövs nog mer än en ugnsplåt.
Dagens GPS-mottagare fungerar utmärkt även inomhus, åtminstone den som finns i Galaxy S3.

Stöldskydd som du beskriver det låter som en vettig funktion.
Upplysningsvis så använder inte telefonerna GPS'en för att bestämma läge när du befinner dig inomhus utan signalsändarna i trådlösa eller mobilnätverk. Det är därför du får sämre precision när du är inomhus. Prova att stänga av GPS funktionen så märker du att din telefon lokaliserar sig lika bra ändå.
 
Hur gammal mobil har du?
Just nu har jag halvdussinet satelliter och full positionering trots att jag finns flera meter från ett fönster.
Kolla t ex appen GPS Status för Android. Med avstängd GPS visar den såklart ingen info.
 
Här finns lite bristande kunskap om "Normal" GPS och "Assisted" A-GPS som mobiltelefoner använder.

Vanlig GPS tar emot radiovågor från ett antal utplacerade satelliter (ofta 9+).
Assisted A-GPS använder även det mobila GSM nätet för positionering.

I hus och tunnlar fås ingen mottagning med normal GPS men för A-GPS som tar hjälp av mobilmasterna fungerar det bra ändå. En ugnsplåt ger radioskugga för normal GPS och det är den typen av GPS vi diskuterar.
 
LM Gbg skrev:
Hur gammal mobil har du?
Just nu har jag halvdussinet satelliter och full positionering trots att jag finns flera meter från ett fönster.
Kolla t ex appen GPS Status för Android. Med avstängd GPS visar den såklart ingen info.
Har en Samsung Galaxy S2, inte så gammal alltså. Läs och lär av Waxinator ...
 
En GPS-mottagare kan ju även användas för bestämning av bäringen. Så det skulle ju kunna vara som så att mjukvaran inte använder GPS mottagarens koordinaterna för att bestämma var den är, men utnyttjar bäringen den får fram från GPS-mottagarmodulen när maskinen rör sig.
 
  • Gilla
LM Gbg
  • Laddar…
Fast även normala gps-signaler studsar och tar sig in genom fönster eller andra öppningar och kan därför ge en position inomhus om mottagaren är känslig nog. Men precisionen är inte mycket att skryta med när studsade signaler används.
 
Gimbal skrev:
Fast även normala gps-signaler studsar och tar sig in genom fönster eller andra öppningar och kan därför ge en position inomhus om mottagaren är känslig nog. Men precisionen är inte mycket att skryta med när studsade signaler används.
Om det vore så att GPS signalerna "studsar och far omkring" så skulle det inte vara till mycket nytta...
Normal GPS använder ganska höga frekvenser (1575.42 MHz) som är likt strålkastare riktade mot jorden. De finns dock runt hela klotet och inte bara rakt ovanför oss. Det krävs mottagning ifrån flera olika satelliter innan en position (och höjd) kan bestämmas. Några lågt stående i horisonten kan säkert läsas av genom fönstren.
gps1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vore inte allt för otroligt om de sporadiska stoppen som roboten gör, skulle utnyttjas för sökning av himlavalvet. Om jag använder GoogleMaps på min iPAD (med riktig GPS + A-GPS) så tar det cirka 10-15 sekunder första gången innan min position justerats in klart på kartan.
 
Redigerat:
Har ni aldrig använt GPS i bilen? Det kallar jag ugnsplåt det.
 
peternicklas
Nyfniken skrev:
Har ni aldrig använt GPS i bilen? Det kallar jag ugnsplåt det.
Men försök att få din GPS att fungera i bilen om du lägger den en bit från rutan.
 
peternicklas
Gimbal skrev:
Fast även normala gps-signaler studsar och tar sig in genom fönster eller andra öppningar och kan därför ge en position inomhus om mottagaren är känslig nog. Men precisionen är inte mycket att skryta med när studsade signaler används.
Stämmer, försök att få en bra GPS-signal mitt innen i en storstad med höga hus. Skulle du väl få en signal så har den studsat många gånger.
 
Nyfniken skrev:
Har ni aldrig använt GPS i bilen? Det kallar jag ugnsplåt det.
Normalt har man bil GPS'en i framrutan med sikt rakt upp, då är det inga problem eftersom signalerna går genom glas. Men lägg den mitt i bilen och se hur mycket mottagning du får under biltaket, förutsatt att du inte har glastak då ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.