Eriksgatan
mortimer skrev:
Inlägg nr 601 så beskrivs hur en kartering bör ske enligt Bosch supporten:

"
Nu har jag fått instruktioner om hur man gör för att återställa maskinen.Det var viktigt att först tömma kartorna, sen återställa fabriksinställningarna. Sen skulle man ta ur den röda huvudnyckeln på undersidan av maskinen och ta ur strömmen ur laddstationen. Vänta några minuter, sätta i nyckeln, sätta i maskinen i laddstationen, och till sist sätta i strömmen i laddstationen."​
Är du säker på att detta är en beskrivning över hur en kartering går till? Låter väldigt mycket som en fullständig fabriksåterställning för mig. Kartering är när klipparen åker runt ett varv och lagrar kompassriktning och inducerat magnetfält till att en yttre gränslinje i förhållande till laddstationen skapats ("kartan") . Det menyvalet når man tämligen direkt i menyn.
 
Redigerat:
Munkedal skrev:
Ja nu förstår jag varför det går att utnyttja prisgarantin, passerade Varberg i går söndag då jag inte kunde avhålla mig ifrån att gå in på Harald Nyborg. Där var det fullt kaos och de erbjöd mig att köpa en Bosch Indego 10 för 9999 kronor.
På andra sidan gatan ligger CHEAPY varför jag terroriserade dessa också, priset där blev 8500 kronor så långt lagret räcker dock längst till 22 maj 2013. Prisgarantin gäller inte på nätet och bara om det finnes en konkurrent inom 3 mil.
Tur för alla som bor i Varberg, Lidköping, Trollhättan m.fl. ställen där dessa båda butiker ligger inom 3 mil. Jag får väl nöja mig med mitt pris 10 079 kronor.
Inte för tillfället, CHEAPY är billigast... http://www.cheapy.se/webapp/wcs/sto...=CpgnClick&storeId=10651&ddkey=http:ClickInfo
 
Eriksgatan skrev:
Är du säker på att detta är en beskrivning över hur en kartering går till? Låter väldigt mycket som en fullständig fabriksåterställning för mig. Kartering är när klipparen åker runt ett varv och lagrar kompassriktning och inducerat magnetfält till att en yttre gränslinje i förhållande till laddstationen skapats ("kartan") . Det menyvalet når man tämligen direkt i menyn.
Jag refererar bara till va Bosch supporten anger. Har aldrig själv testat det då jag hämtar min klippare först nu till helgen. Men som jag förstår det på efterföljande inlägg direkt efter 601 så har det löst hans problem.
 
vbgpeter skrev:
Inte för tillfället, CHEAPY är billigast... [länk]
Men man borde väl fortfarande få 10% på Hornbach eller 12% på Bauhaus på Cheapypriset, eller?
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Jag refererar bara till va Bosch supporten anger. Har aldrig själv testat det då jag hämtar min klippare först nu till helgen. Men som jag förstår det på efterföljande inlägg direkt efter 601 så har det löst hans problem.
Nej, du förstår inte. Allt i inlägg 601 är korrekt. Han hade problem med att få karteringen att fungera. Och då fungerade karteringen efter att han gjorde en FABRIKSÅTERSTÄLLNING enligt goda instruktioner från Bosch. Men DU skrev att "så här gör man en KARTERING:" och lägger dit beskrivningen över hur man gör en fabriksåterställning! Och säger att Bosch-supporten sade det. Det gjorde de ju inte alls, det kan alla läsa själva på #601. Där står "fabriksåterställning". (Självfallet läste jag det först men jag ville "hinta" lite snyggt, vilket inte fungerade) .
Det är synd om det inlägget lurar någon som bara önskar kartera om, t ex efter att justerat kurvlinjen i ett hörn att återställa hela maskinen i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Det är tydligt att GPSen används i Indegon.
Den verkar dela in gräsmattan i områden på cirka 50-100 kvm och klipper ett i taget.
Därefter går den raka vägen till mitten av nästa område och kör av det.
GPS har ju ett fel som kan vara 3-10 meter men det räcker ändå gott för att den ska hitta sina områden.
När den ska tillbaka till laddstationen går den raka vägen till mitten av dess område och därefter söker den sig ut mot kanttråden och följer den.
Sedan är det troligt att den använder GPS för att ha exakt koll på riktningen när den ska köra sina parallella spår.
Det hade inte varit möjligt på en ojämn gräsmatta med enbart död räkning.
Den verkar också använda de skarpa hörnen i slingan till att synka sin position exakt.
Slinga + GPS + död räkning lär utgöra de grundläggande indata som används för att maskinen ska veta var den är och vart den ska.
Någon skrev att GPS kanske används för att lokalisera den vid stöld men till vilken nytta?
Då behövs ju även ett mobilabonnemang för att den ska kunna berätta var den finns, eller...?
 
Kan det vara som så att när man gör ny kartering så hinner inte elektroniken tömma de gamla kartorna innan man försöker låta klipparen ge sig ut igen så det är därför det fungerar efter x antal ggr ?
 
Eriksgatan skrev:
Nej, du förstår inte. Allt i inlägg 601 är korrekt. Han hade problem med att få karteringen att fungera. Och då fungerade karteringen efter att han gjorde en FABRIKSÅTERSTÄLLNING enligt goda instruktioner från Bosch. Men DU skrev att "så här gör man en KARTERING:" och lägger dit beskrivningen över hur man gör en fabriksåterställning! Och säger att Bosch-supporten sade det. Det gjorde de ju inte alls, det kan alla läsa själva på #601. Där står "fabriksåterställning". (Självfallet läste jag det först men jag ville "hinta" lite snyggt, vilket inte fungerade) .
Det är synd om det inlägget lurar någon som bara önskar kartera om, t ex efter att justerat kurvlinjen i ett hörn att återställa hela maskinen i onödan.
Jo, jag förstod visst men då den "vanliga karteringen" inte verkar alltid fungera första eller andra gången så då får det bli ny kartering enligt detta. Sen vad det heter kan spela mindre roll!
Det är ju uppenbart att ny kartering/kartering inte fungerar tillfredsställande första gången. minne, processor, elektronik är kanske underdimensionerat.
 
LM Gbg skrev:
Det är tydligt att GPSen används i Indegon.
Den verkar dela in gräsmattan i områden på cirka 50-100 kvm och klipper ett i taget.
Därefter går den raka vägen till mitten av nästa område och kör av det.
GPS har ju ett fel som kan vara 3-10 meter men det räcker ändå gott för att den ska hitta sina områden.
När den ska tillbaka till laddstationen går den raka vägen till mitten av dess område och därefter söker den sig ut mot kanttråden och följer den.
Sedan är det troligt att den använder GPS för att ha exakt koll på riktningen när den ska köra sina parallella spår.
Det hade inte varit möjligt på en ojämn gräsmatta med enbart död räkning.
Den verkar också använda de skarpa hörnen i slingan till att synka sin position exakt.
Slinga + GPS + död räkning lär utgöra de grundläggande indata som används för att maskinen ska veta var den är och vart den ska.
Någon skrev att GPS kanske används för att lokalisera den vid stöld men till vilken nytta?
Då behövs ju även ett mobilabonnemang för att den ska kunna berätta var den finns, eller...?
Tror kanske mer på den info Eriksgatan fick från Bosch; http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-63.html#post1732529 och det man skriver på sin hemsida om Logicut, som inte nämner något GPS stöd. Från början var det nog meningen att man skulle använda GPS stöd men den funktionen fick man nog inte att fungera så bra varför man övergav den, i alla fall för närvarande.
 
Eriksgatan
Waxinator skrev:
Tack för tipset (y) Det kan nog fungera för mig.

P.S. Kantklippningen gäller väl enbart huvudslingan och inte eventuellt skapade öar i gräsmattan. Hur nära klipper/går den ett föremål (stenmur, träd) med 35cm slingavstånd ?
Om du ännu inte fått svar så har jag uppmuntrad av några på ett tyskt robotforum vågat minska de 35 cm ned till 30 cm i ytterslingan på de sista 150 m och hittills har det fungerat. Det som verkar mest kritiskt är inte kantklippningen utan när Indegon kör i full karriär rakt fram med fronten mot slingan. Den måste hinna bromsa och är det vått och nedförsbacke kan den komma lite längre över slingan än tvärtom. Runt öar som t ex träd fungerar det likadant men där uppträder med tiden något mjukt och grönt som förhindrar att ev. småkrockar leder till skador.
 
MBygga skrev:
Tror kanske mer på den info Eriksgatan fick från Bosch; [länk] och det man skriver på sin hemsida om Logicut, som inte nämner något GPS stöd. Från början var det nog meningen att man skulle använda GPS stöd men den funktionen fick man nog inte att fungera så bra varför man övergav den, i alla fall för närvarande.
Av det man kan läsa på detta forum verkar Bosch's egna medarbetare på säljsidan inte vara alltför insatta i teknologin bakom Indego. Den info som finns att söka på nätet om Logicut-patentet är också torftig. Inte helt ovanligt för nya patent.
Jag tror dock att GPS utgör en del av Logicut-konceptet. I annat fall skulle Indegon inte skilja sig från andra klippare och därmed vara dömd att irra fritt som de gör.
Att det skulle finnas en kompass inbyggd kan vi glömma. Finns inte en chans att en sådan skulle fungera inom någon decimeters avstånd från elmotorerna.
Dessutom kostar ett GPS-chip idag inte många kronor (långt under hundralappen i lite antal) och kompassgivare är inte särskilt billiga.
Enbart slingan räcker inte för avancerad navigation. Den kan bara fungera som en begränsningskabel och Indegon eller varje annan slingstyrd maskin (t ex en förarlös truck) använder två antennspröt för att detektera när den befinner sig rakt över tråden. Om den är några decimeter ifrån den vet den inte det.
Det innebär också att de farhågor som en del har här om att olika slingor skulle störa varandra är orealistiska. Isåfall skulle systemet klassas som radiosändare och därmed uppfylla speciella EMC-krav. Ingenstans i dokumentationen står det något om radiosändare. Finns inte här.
 
  • Gilla
Munkedal
  • Laddar…
LM Gbg skrev:
Av det man kan läsa på detta forum verkar Bosch's egna medarbetare på säljsidan inte vara alltför insatta i teknologin bakom Indego. Den info som finns att söka på nätet om Logicut-patentet är också torftig. Inte helt ovanligt för nya patent.
Jag tror dock att GPS utgör en del av Logicut-konceptet. I annat fall skulle Indegon inte skilja sig från andra klippare och därmed vara dömd att irra fritt som de gör.
Att det skulle finnas en kompass inbyggd kan vi glömma. Finns inte en chans att en sådan skulle fungera inom någon decimeters avstånd från elmotorerna.
Dessutom kostar ett GPS-chip idag inte många kronor (långt under hundralappen i lite antal) och kompassgivare är inte särskilt billiga.
Enbart slingan räcker inte för avancerad navigation. Den kan bara fungera som en begränsningskabel och Indegon eller varje annan slingstyrd maskin (t ex en förarlös truck) använder två antennspröt för att detektera när den befinner sig rakt över tråden. Om den är några decimeter ifrån den vet den inte det.
Det innebär också att de farhågor som en del har här om att olika slingor skulle störa varandra är orealistiska. Isåfall skulle systemet klassas som radiosändare och därmed uppfylla speciella EMC-krav. Ingenstans i dokumentationen står det något om radiosändare. Finns inte här.
Alla källor som jag har hört ifrån konfirmerar att GPS,ej används (Vilket beteendet på maskinen också berättar, den tappar bort var den är ibland och följer slingan tills dess att den hittar en känd vektor, skulle den använda GPS så skulle denna sträckan vara avsevärt mycket kortare).

Sedan så finns det klippare som känner av avstånd från slingan, till exempel min Gardena R70 kan följa guide kabeln på olika avstånd och behöver alltså inte gränsla den som många andra.

För att åka så "systematiskt" som den gör använder den sig utav följande:
http://www.findmems.com/bosch/smi54...ures-yaw-rate-and-acceleration-simultaneously
(src: https://twitter.com/BoschMEMS/statuses/240124403009069056)
 
Redigerat:
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
LM Gbg skrev:
Av det man kan läsa på detta forum verkar Bosch's egna medarbetare på säljsidan inte vara alltför insatta i teknologin bakom Indego. Den info som finns att söka på nätet om Logicut-patentet är också torftig. Inte helt ovanligt för nya patent.
Jag tror dock att GPS utgör en del av Logicut-konceptet. I annat fall skulle Indegon inte skilja sig från andra klippare och därmed vara dömd att irra fritt som de gör.
Att det skulle finnas en kompass inbyggd kan vi glömma. Finns inte en chans att en sådan skulle fungera inom någon decimeters avstånd från elmotorerna.
Dessutom kostar ett GPS-chip idag inte många kronor (långt under hundralappen i lite antal) och kompassgivare är inte särskilt billiga.
Enbart slingan räcker inte för avancerad navigation. Den kan bara fungera som en begränsningskabel och Indegon eller varje annan slingstyrd maskin (t ex en förarlös truck) använder två antennspröt för att detektera när den befinner sig rakt över tråden. Om den är några decimeter ifrån den vet den inte det.
Det innebär också att de farhågor som en del har här om att olika slingor skulle störa varandra är orealistiska. Isåfall skulle systemet klassas som radiosändare och därmed uppfylla speciella EMC-krav. Ingenstans i dokumentationen står det något om radiosändare. Finns inte här.
Oj! Använd funktionen "Sök i ämnet" (finns överst på varje sida) på nyckelorden du har så ser du att det mesta redan är diskuterat och bevisat vara annorlunda.
Bosch säljpersonal som du skriver om har ändrat sin info till detaljisterna från 2012 till 2013, de betonar inte GPS längre och anledningen har jag fått från Bosch teknikkunnigare på deras HQ,se:
http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-63.html#post1732529
Vem har nämnt magnetkompasser med 1300-talsteknik? Elektronisk kompass finns i varje smartphone idag, kostar 5 kronor. Använder själv appen Smart Compass Lite i min Galaxy Note.
De slingstyrda maskiner du nämner använder en 70-tals teknik. Tror inte Indegon kör på den. Och visst stör olika slingsystem varandra, finns 100-tals inlägg om detta här.
 
  • Gilla
Otjena
  • Laddar…
Jag talar självfallet inte om en 1300-tals kompass med nål utan samma typ som du avser. Den baseras fortfarande på magnetism och funkar inte intill en DC-motor. Den kan dock fungera utmärkt i din mobil.
För att om möjligt reducera mängden spekulationer om GPS i Indego har jag ställt frågan om funktionen direkt till det engelska företag som varit med och utvecklat LogiCut för Bosch. Återkommer om/när de svarar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.