Hej Igen,

Jag väntar fortfarande på svar ifrån importören... Uttaget som jag kopplat poolen till är jordat.
Tycker det är trist att ett stort företag som ÖB inte kan agera snabbare och proffsigare. De kunde helt enkelt
tagit ut en ny pump till mig och sedan löst det internt med importören. Lyckan varade i ca 10 min ifrån det jag öppnade paketet tills jag kopplade in pumpen till eluttaget på altan...I går fick jag fota av ett serienummer som sitter ibotten av poolen (nära alla in och ut gångar). Importören vill veta vilken batch som pollen kommer ifrån. Jag mailade in alla nummer som jag kunde hitta till dem igår. Fortsättning följer..
 
Trist, jag som jobbar med datorer kallar detta för D.O.A (Dead On Arrival), självklart borde de ha bytt badet elelr bara pumpen för en då glad och nöjd kund.

Hoppas det löser sig snabbt för er!

elliotspappa skrev:
Hej Igen,

Jag väntar fortfarande på svar ifrån importören... Uttaget som jag kopplat poolen till är jordat.
Tycker det är trist att ett stort företag som ÖB inte kan agera snabbare och proffsigare. De kunde helt enkelt
tagit ut en ny pump till mig och sedan löst det internt med importören. Lyckan varade i ca 10 min ifrån det jag öppnade paketet tills jag kopplade in pumpen till eluttaget på altan...I går fick jag fota av ett serienummer som sitter ibotten av poolen (nära alla in och ut gångar). Importören vill veta vilken batch som pollen kommer ifrån. Jag mailade in alla nummer som jag kunde hitta till dem igår. Fortsättning följer..
 
På vår öob kan man tom utnyttja öppet köp på öppnade förpackningar. Köpte en elmotor som gick sönder efter två mån. Fick välja på retur eller byte.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
De hade in kanon bra kille som löste det åt mig. Jag fick ta en pump ifrån ett nytt packet. Jordfelsbrytaren såg dock helt annorlunda ut mot den första. killen bjud på kem för nästan 500 kr. så ingen skugga på ÖoB. men han berättade att den nya importören av Lay Z Spa var riktigt tråkiga och jobbiga vid allt som har med reklamationer att göra. Nu görs alla inköp centralt så de kan inte påverka dem. Men han sade att de medvetet gjorde allt för att inte sälja dessa produkter. hursomhelst så funkar allting som det skall. Nu står den klar för bad och vattentempen är på 38 grader..
Funderar på att ta ett kvällsdopp. :)


Tack för ett superbra forum
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Efter flytten till nya huset har vi inte haft igång vårt Lay-Z-Spa Series 2. När vi plockade fram det så upptäckte vi följande:
-Luftventilerna har försvunnit
-Det har blivit en (ganska stor) spricka i innerpoolen
-Punka på locket

Eftersom vi gärna vill komma igång och bada och vår Ica Maxi hade erbjudande på den nya och förbättrade Series 4 (som också kallas för Vegas) så slog vi till på ett sådant.

När vi hade packat upp det så kändes det lite litet, men jag tänkte att det är väl bara inbillning. Enligt manualen så skulle man pumpa upp 1, 2, 3, 4. Tyckte det var lite märkligt att botten skulle pumpas upp sist, men gjorde enligt instruktionen. Ventilen i botten var inte märkt nummer fyra så jag var tvungen att gå ut på Youtube för att se om det fanns en bättre instruktion. Den medföljande DVD:n var inte till någon större hjälp. Det visade sig att ventilen i botten är en bottenpropp för att tömma ut det sista vattnet. En av förbättringarna i version 4 är alltså att man har tagit bort den uppblåsbara botten och man sitter alltså direkt mot underlaget. Inte nog med det, version 4 är bara 610 mm hög mot de 790 mm som de tidigare versionerna har varit.

Jag är milt sagt besviken och känner mig lurad. Jag inbillar mig att den uppblåsbara botten förbättrade värmeisoleringen, men framförallt så höjde den komforten. Den nya mindre måttet innebär också att baddjupet blir sämre (botten var inte 180 mm hög på den förra).

Så här i efterhand hade det varit ett bättre val att köpt en ny liner, lock och ventiler till vårt gamla spa.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Tillråga på allt så läcker det nya också. Blir väl att packa ihop och reklamera. Hoppas att Maxi är smidiga.
 
Va trist, den "nya" är alltså sämre än den gamla, hårdare och med vatten till bröstkorgen...
Det är säkert någon ny EU regel om bad djupet :(
 
Tack Fredl för informationen. Jag hade gått i tankarna om att köpa ett sådant här bad men utan uppblåsbar botten så vill jag nog inte ha det... Är då Rustas modell bättre?
 
imported_Soren skrev:
Tack Fredl för informationen. Jag hade gått i tankarna om att köpa ett sådant här bad men utan uppblåsbar botten så vill jag nog inte ha det... Är då Rustas modell bättre?
Rustas verkar ha uppblåsbar botten även i år.
 
liamab skrev:
Jag har använt ett 2 komp lim när jag fick ett hål.
Används inom dyktillverkning av torrdräkter.

Efter att ha läst om alla problem med de nya baden så letar jag nu ett bättre sätt att laga våra små hål med.
http://www.dykmagasinet.se/shop/248-beaver-aquabond-2-komponents-lim.html
liamab kan detta vara det som du använder?
Vilken typ av laglapp skall jag använda?

Har ni andra lagat era bad så länka gärna till "rätt" produkt, vi har redan testat de framtagna laglapparna men de lossnar trots nogrann rengörning...

Tacksam för bra svar då det nu är dax att förbereda för badsommar igen :)
 
Hej!

Har köpt mitt lazy spa vegas för ett par dagar sedan. Hur gör ni. Ska man ha igång pumpen hela tiden. Värmaren har jag avslagen men cirkuleringen igång. Och givetvis veckoklor i badet. Ligger lite högt i klor värde men det minska nog.

Men frågan är.
Ska pumpen vara igång hela tiden för cirkuleringen och kan man då stänga av värmaren när man inte badar

Tacksam för svar!

MVH
Patrik
 
  • Gilla
LesMuer
  • Laddar…
patriksoderhjelm skrev:
Hej!

Har köpt mitt lazy spa vegas för ett par dagar sedan. Hur gör ni. Ska man ha igång pumpen hela tiden. Värmaren har jag avslagen men cirkuleringen igång. Och givetvis veckoklor i badet. Ligger lite högt i klor värde men det minska nog.

Men frågan är.
Ska pumpen vara igång hela tiden för cirkuleringen och kan man då stänga av värmaren när man inte badar

Tacksam för svar!

MVH
Patrik
Vi har vårat igång hela tiden, köper du en enkel energimätare så vet du vad kostnade blir.
Stänger man av det blir det "kletigt" på ett par dagar, uppvärmningen kostar nog mera än underhålls värmen. Dessutom tar det ett dygn innan tempen är behaglig för bad efter ett vattenbyte eller stillestånd.
 
Hej
hämtade vår nya pool igår och skulle sätta upp den men stötte på patrull. Hoppasn någon har haft samma erfarenheter och kan hjälpa oss så familjen får bada

1) Packningarna som ska sitta vid in och utloppet (kopplingen mot poolen) var alldeles för stora?
2) När jag blåst upp den så sitter ytterhöljet alldeles löst runt. På alla bilder så sitter det spänt mot den uppblåsta delen. Jag har inte fyllt i vatten ännu eftersom det läckte från kopplingen längst ner. Blir det bättre när man fyllt upp den?

Någon som haft dessa upptäckter också :)
 
Das auto skrev:
Hej
hämtade vår nya pool igår och skulle sätta upp den men stötte på patrull. Hoppasn någon har haft samma erfarenheter och kan hjälpa oss så familjen får bada

1) Packningarna som ska sitta vid in och utloppet (kopplingen mot poolen) var alldeles för stora?
2) När jag blåst upp den så sitter ytterhöljet alldeles löst runt. På alla bilder så sitter det spänt mot den uppblåsta delen. Jag har inte fyllt i vatten ännu eftersom det läckte från kopplingen längst ner. Blir det bättre när man fyllt upp den?

Någon som haft dessa upptäckter också :)
När du fyller det med vatten så skall det spänna fast.
 
Das auto skrev:
Hej
hämtade... :)

Glämde fråga ifall du fick med lagningslappar med ditt bad?
Vad heter de isf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.