Eriksgatan skrev:
Dr Ost, vad har du fått för svar från Bosch om inkonsekvenserna? Varför rättar de inte alla fel på hemsidan? Har de kunskap om problemen? Tar de ansvar för att en presumtiv köpare tryggt skall vilja testa deras produkt, tycker du?
Skriftligen har de inte svarat än. Muntligen så säger de att det som står på hemsidan är det som gäller, men svaret gjorde mig inte speciellt trygg. Exempelvis ställde de ju inte frågan till mig vilken märkning jag hade på Indegon (78 dB skall ju vara det magiska som säger att det är 2013-modellen), vilket torde vara viktigt.
Samma sak så tycker man ju att sista versionen av mjukvaran borde finnas publicerad på deras hemsida, så att man åtminstone kan utesluta denna del när man gör sin ev premiärtur med klipparen.
 
Hagi i GAIS skrev:
Varför skulle det vara bättre med en "osmart" klippare mot mossan? När den kör över samma mosspunkt för 2-4 gången på samma dag så snurrar ju knivarna bara i luften ändå...

Indegon gör sitt jobb 1 gång om dan. Har ute min mellan 10.30-14.30. Då har den gått över hela gräsmattan.

Kanske är fel ute,vad vet jag
Hagi, lite min poäng, just det här med att en osmart klippare passerar samma punkt flera gånger. Brukar man inte säga att det bästa för att få bort mossa är att ha barn som springer omkring på gräsmattan, dvs det handlar kanske inte så mycket om att klippa mossan utan att störa den. Och då kanske en Indego inte gör jobbet lika bra. Såklart inte avgörande, men bara en liten tanke från min sida. Vi får hoppas att det dyker upp något test av Indegon i jämförelse med andra gräsklippare. Dåligt med tester.....
 
M J skrev:
Om du ska skriva om din klippare i Indego-tråden så bör du kanske tillägga att det inte är en Indego du har, man kan lätt tro det i sammanhanget eftersom det var Indego-erfarenheter som efterfrågades i inlägget du svarade på...
Det är ju lite känsligt att skriva om andra märken i "fel" tråd har jag märkt så höll lite låg profil och syftade till alla de klippare som kör slumpvis, vilket ju innebär alla märken utom Bosch Indego, men du har rätt i att syftningen inte var kristallklar :surprised:.
 
Dr Ost skrev:
Exempelvis ställde de ju inte frågan till mig vilken märkning jag hade på Indegon (78 dB skall ju vara det magiska som säger att det är 2013-modellen), vilket torde vara viktigt.
...om där är någon skillnad. ;) Någon hade ju fått svaret från Bosch att det bara var knivbladen som skiljde 2012 från 2013 men när man söker efter knivbladen så går det bara att hitta att dessa har haft ett artikelnummer...behöver inte betyda något, men tills någon verkligen har hört 2012 och 2013 i verkligheten och kan bekräfta att där är skillnad så kan man inte undvika att misstänka att det bara är dB-märkningen som skiljer dem åt.
 
Osten>> Det kan vara som du säger. Jag har inte sprutat på mossmedel i år bara för att se om det blir bättre nu när jag har en Indego.
Så vi får avvakta och se :)
 
Förresten...funkar dessa att skarva Boschtråd med?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1368004931.103334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hagi i GAIS skrev:
Förresten...funkar dessa att skarva Boschtråd med?
Ja. Det var sådana jag skarvade tillbaka tvådecimeters-biten med som min Indego klippte bort från min slinga.
 
ullberg skrev:
-10% på hornbach då tänker jag mig? i så fall 9071, låter ju som ett kap nästan oavsett ljudnivå, synd att jag inte hunnit färdigställa trädgården till en standard där det är rimligt att investera i robot...

/U
Ännu bättre. 9071kr är nästan gratis. :)
 
Skyndar de på så kanske jag köper en till min far också ;)
Grannar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
M J skrev:
...om där är någon skillnad. ;) Någon hade ju fått svaret från Bosch att det bara var knivbladen som skiljde 2012 från 2013 men när man söker efter knivbladen så går det bara att hitta att dessa har haft ett artikelnummer...behöver inte betyda något, men tills någon verkligen har hört 2012 och 2013 i verkligheten och kan bekräfta att där är skillnad så kan man inte undvika att misstänka att det bara är dB-märkningen som skiljer dem åt.
Det man inte har kunskap om får man ha i benen. Bifogar en jämförelse av 2012 och 2013 års modell. Vilken som är vilken framgår av bilderna... :) Det jag själv kan se är att de har bytt de tre skruvarna som håller knivbladen. Om detta sedan sänker ljudet med 8 dB har jag tyvärr inte tillräckliga aerodynamikkunskaper kvar att kunna bedöma efter alla år sniffandes avgaser från bensinklippare.
Indego botten 2012_2013_small.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
M J
  • Laddar…
I ett blindtest så lär det krävas en verklig Indego-kännare för att särskilja årsmodellerna från varandra, det är helt klart. :D
 
Eriksgatan skrev:
Det man inte har kunskap om får man ha i benen. Bifogar en jämförelse av 2012 och 2013 års modell. Vilken som är vilken framgår av bilderna... :) Det jag själv kan se är att de har bytt de tre skruvarna som håller knivbladen. Om detta sedan sänker ljudet med 8 dB har jag tyvärr inte tillräckliga aerodynamikkunskaper kvar att kunna bedöma efter alla år sniffandes avgaser från bensinklippare.
[bild]
Tänk vad trevligt om Bosch själva kunde lägga ut en redogörelse på sin hemsida. Den goodwill de ev måste stå för genom att erkänna sina misstag skulle med råge kompensera den badwill som uppstår om personer känner sig det mista tveksamma till att köpa en Indego. Det här skulle de kunna göra till något positivt hur konstigt det än låter, dvs ha ett öppet forum där de bemöter de frågor som uppstår. Är ju en ny produkt som de väljer att lansera i ett land där Husqvarna har regerat i 20 år, så interaktionen med oss "testpiloter" måste vara superviktigt för framtida segrar.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Själva skruvbytet torde vara av rent praktisk orsak för att underlätta för konsumenterna att byta knivar själva. Finns där verkligen en skillnad ljudmässigt så framgår det inte av något som går att se på utsidan...
 
Dr Ost skrev:
Tänk vad trevligt om Bosch själva kunde lägga ut en redogörelse på sin hemsida. Den goodwill de ev måste stå för genom att erkänna sina misstag skulle med råge kompensera den badwill som uppstår om personer känner sig det mista tveksamma till att köpa en Indego. Det här skulle de kunna göra till något positivt hur konstigt det än låter, dvs ha ett öppet forum där de bemöter de frågor som uppstår. Är ju en ny produkt som de väljer att lansera i ett land där Husqvarna har regerat i 20 år, så interaktionen med oss "testpiloter" måste vara superviktigt för framtida segrar.
Problemet är väl att de som verkligen skulle behöva läsa den här tråden inte förstår svenska, med följd att informationen sållas, förvanskas och missuppfattas på vägen av mindre förstående mellanled...
 
Så,då har grannen varit och köpt en för 9071:- på Hornbach. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.