Elina Blom Westergren skrev:
Hej alla växthusfantaster,

Idag levereras mitt 11,4 kvm stora Odla-växthus och berget är skalat från mossa och redo för grunden. Jag har dock lite funderingar kring just grunden och Mikael_L föreslog att jag skulle starta en tråd. Här kan ni se mitt blogginlägg: [länk].

Växthuset har integrerad sockel med nedgjutningsjärn. Men det känns lite klurigt att lyckas få det i våg, dels för att berget är väldigt ojämnt så det blir svårt att såga till gjutrören så de hamnar i våg, och dels för att jag känner mig lite otrygg i att justera sockeln i våg om den sitter ihop med en massa annat.
Efter visst klurande här i grannskapet har vi kommit fram till att det borde gå att borra i berget, sätta dit stolphållare och sedan bygga en ram av tryckimpregnerat trä 95x45 som justeras i våg. Då slipper jag hela plintmomentet. Nedgjutningsjärnen kan nämligen sågas av om de ska användas till annan grund än plintar. Vad tror ni om den här idén? Bra eller dålig?

Jag vill inte ha någon murad grund då jag ska använda mig av bumlingar runtom för att få samma stil som runt rabatter, gång och liknande här hemma. :rolleyes:

Mvh
Elina
Jag skulle nog valt att borra och balkskoa och sedan lägga en ram av tryckt virke.
Jag valde en ram av tryckt virke men jag monterade på altanen.
Principen med ramen är ändå samma.
Kapa tröskeln och förläng dörrarna om tröskeln blir för hög.
bilder på mitt bygge:
http://www.byggahus.se/forum/vaxthus/156518-visa-ditt-vaxthus-5.html#post1729922

Ett sätt är ju att bygga stadigt golv av reglar och trall innuti ramen när du ändå håller på. Välj kraftigt virke och låt den balksoade ramen bära upp alltihopa. Då blir ju golvet klart på samma gång. luftigt och fint.
 
Redigerat:
Eller så kan du borra och balkskoa och bygga ett stort trädäck över hela bergskiten och sedan ställa växhuset på detta. Då får du fin plats även runt växhuset med stolar mm. Think big.;)

Lycka till hur du än väljer att göra.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag tror att man kan göra på två sätt (minst! :));
antingen så fixar man upp en ram av virke, uppsatt på plintar, och sen sätter fast växthuset i denna.

Eller så försöker man gjuta fast de till växthuset medföljande plintjärnen.
Och då tänker jag att man kan gå tillväga så här:
1. Ev borra/bila/spränga ur gropar ur berget där plintjärn ska ner och där berget är för högt för att järnet ska rymmas.
Alternativ till detta är att kapa ner för långa plintjärn lite.
2. Borra fast dubb i berget (kortare bitar av armeringsjärn) och sen sätta gjutrör över, på alla ställen där plintjärn ska placeras. Gjutrören tätar man med akrylfog, eller lite murbruk såsom mats skriver.
3. Tillfälligt anordna lite bärande balkar som växthuset kan vila på under arbetets gång. Dessa balkar ska alltså i ök liva mot växthusets önskade underkant. Balkarna ligger alltså i ett plan tvärs över kortsidan av växthuset, och består av något virke, t.ex. 45x145.
4. Montera ihop växthuset, endast botten sargen om möjligt, ovanpå dessa balkar. Och plintjärnen sticker alltså nu ner i varje gjutrör, på exakt önskad höjd, och önskat läge.
5. Blanda betong och fyll gjutrören. Låt härda och lossa sen växthuset lite från plintjärnen och dra ur balkarna.

Klart, nu är det bara att klä in mellanrummet mellan berg och växthus som man önskar.


Det är svårt att beskriva sina tankar i ord, så fråga om det är oklara saker!
Jag satt själv och funderade på denna lösning med provisoriska balkar under under arbetets gång och vara på väg att skriva den. När jag såg ditt inlägg, blev jag glad att du Mikael_L skrev det. Hade jag skrivit det så hade jag rört till det massor. Men du skrev enkel och bra . Tack!
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag glömde att skriva att man nog ska lägga i någon bit armering i gjutröret, innan betongen. ;)
Kanske en stång böjd som ett U, lika högt som röret. Denna armering ska också helst vara täckt av 3cm betong, eller mer, för att inte börja rosta så lätt.
 
Med andra ord 6 cm lägre än röret 3 sm täckning i vardera ändan ( om man nu inte klappar ned den i berget förståss)
 
Växthuset är här och jag har monterat ihop stommen nu i helgen. Har klurat lite och begrundat alla alternativ här. Det känns rent spontant som att en tryckt ram är absolut enklaste vägen att gå för mig, och att sedan göra som Roke skrev och passa på att lägga ett trallgolv på samma gång. Möjligen även lägga till en liten uteplats, får se lite hur det ser ut först bara för jag har redan en uteplats cirka 3 meter därifrån. Projektet fortsätter nästa helg om vädret tillåter. Lägger upp bilder och bloggar om "stomresningen" av växthuset i veckan :).
 
Mikael_L
Ja i princip kan du säkert plinta upp bärlinor och bygga ett helt altandäck först. Som du sen monterar växthuset på.

Och då kan du också låta altandäcket sträcka sig utanför växthuset i någon eller några riktningar om det känns bra.
Eller låta en del av ytan inne i växthuset vara utan däck om det känns trevligare med kontakt med berget på vissa ställen, eller mer takhöjd.
 
Superbra idéer Mikael_L, tur du tipsade mig om att starta en tråd istället. :D. Om jag bygger trall som golv i växthuset, då räcker det med markduk under och lite bös som håller den på plats va? Eller behöver jag ändå lägga på några cm grus på den?
 
Är det bara jag som "oroas" över att alla föreslår att lägga golvet direkt på ett berg? Om det inte finns avrinning kommer det garanterat bli en lite sjö i alla fördjupningar vid regn.

Elina, nu när berget varit blottlagt ett tag hur verkar det vara när det regnat, stannar det kvar vatten?
 
Det har varit strålande solsken varje dag, jag tänker dock inte klaga för jag vill inte jinxa haha. Har gärna solsken. Ska ta några hinkar vatten och se vad som händer!

Ps Det hamnar inte direkt på berg någonstans, utan cirka 10-15 cm över berget. Om det spelar någon roll? Och det var inga översvämningar på denna plats när snön smälte bort.
 
Mikael_L
jackt skrev:
Är det bara jag som "oroas" över att alla föreslår att lägga golvet direkt på ett berg? Om det inte finns avrinning kommer det garanterat bli en lite sjö i alla fördjupningar vid regn.
Det är nog en viktig fråga, också. Och omgivningen är dessutom viktig. Rinner det ner till växthusplatsen från omgivande högre terräng? Kan det tränga upp vatten från bergshällen själv, via sprickor i denna. Det är ju inte helt ovanligt om det rör sig om lägre punkter av ett större sammanhängande berg.

Förutom regn så ska man kanske även ta snösmältning i beaktande.

Men grusar man upp ordentligt med 8-16 eller 16-32 kross så går man ju åtminstone torrskodd där. Vattnet rinner undan i krosset. rH stiger ju dock skyhögt under tiden. Men vänta nu, rH och växthus, javisst det är väl alltid skyhögt rH där? ;)

Bygger Elina ett tralldäck en bit över bergytan så rinner väl vattnet under detta.

Är det något jag missat?
 
Ok. Nä, vi vill inte ha regn i onödan. :)

Ok. Har fått uppfattningen att du planerade att lägga markduk och sedan fylla upp med grus för att få en jämn yta. då tror jag att det finns risk att du får vatten stående där. (Det var det som hände mig, sök efter min växthus tråd så skriver jag lite om det..)
Men om du nu funderar på att bygga allt "ovan mark" (att golvet också ligger med luft under) så är det ok, då borde inga små pölar ställa till det.
 
Det kan absolut funka med Mikael_L tanke/förslag. Ville bara uppmärksamma att det kan bli ett problem, synd om man märker nästa år att man går på blött golv när man vill sätta igång odlingen.. :)
 
Mikael_L
Ja markduk på en berghäll ser jag inte riktigt anledningen till.

I min värld sätter man markduk där olika lager annars riskerar att blanda sig, det övre sjunka ner i det undre.
Om det ena materialet är berg ...? tja ... ;)
 
Elina Blom Westergren skrev:
Växthuset är här och jag har monterat ihop stommen nu i helgen. Har klurat lite och begrundat alla alternativ här. Det känns rent spontant som att en tryckt ram är absolut enklaste vägen att gå för mig, och att sedan göra som Roke skrev och passa på att lägga ett trallgolv på samma gång. Möjligen även lägga till en liten uteplats, får se lite hur det ser ut först bara för jag har redan en uteplats cirka 3 meter därifrån. Projektet fortsätter nästa helg om vädret tillåter. Lägger upp bilder och bloggar om "stomresningen" av växthuset i veckan :).
Bygg ihop altanerna med varandra. Ta till ordentligt även runt om växhuset. Du kan aldrig få för stor plats.
Låt berget vara som det är under. Det gör ju inget om det ev. ligger lite vatten i pölarna? Bryggor och broar har vatten under sig och det brukar ju fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.