D09
Ska man börja smått och öka upp till en viss temp. Förmodar att man kommer få rätt mycket info i pannans bruksanvisning men jag är alltid otålig och vill veta nu ;)
 
Brukar aldrig elda förrens det behövs så för mig blir det fullt ilägg direkt. Pannan värmer inte tankarna fullt på ett ilägg. Man lär sig som sagt igen. :)

Eller tänkte du på när man eldar första gångerna efter installation? Då vill man elda försiktigt så att man får ur all eventuell fukt ur keramiken. Bara några småpinnar åt gången.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ja, tänkte i början :) hur länge ska man smygelda? :)

Har noll erfarenhet av vedpannor men gillar att elda :)

Min sambo tror att jag kommer att skapa en stor bomb i källaren och min farsa tycker att jag ska satsa på bergvärme...

Dom ska fan inte vinna ;)
 
  • Gilla
Daltonsson och 4 till
  • Laddar…
Jag höll ut några timmar, verkar ha räckt bra så för det är inte några sprickor i keramiken. Men jag kan ju inte lova något direkt. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
När ska man räkna deadline för installation av panna?

Blir ju ett glapp när ordinarie flvp åker ut, vedpanna in, sotare ska kolla sitt, kommunen ska skicka slutbesked etc.

Oktober känns som sista månad?




Ja, kommer få svårt att hålla mig också he he man vill ju börja elda direkt... :)




Har börjat såga träd på tomten nu, tog ner träd, dela och klöv direkt o in i vedbod. Borde man låta den kluvna veden ligga ute ett tag iaf... Vedboden har jag plockat ut ett fönster ifrån och fixat en lucka på sidan för lite mer vent. Ska man kanske öppna upp den lite mer, t ex ta bort varannan panelbräda eller vad tror ni?

Tänkte även gardera mig och köpa första årets ved av vedbaronen.se
Tänkte beställa 20m3 och får betala 330 kr + 1000kr transport. Billigaste jag hittat hittills för kluven ved. Den ör dock kluven under våren, är det för sent kluven om man ska elda till hösten?

Sen ska jag fylla på under tiden med mina egna träd, är väl uppe i 3m3 på några timmar som jag slängt in i en hög ( otravad? )
Vad motsvarar ca 20 000kwh i ved? Är 20m3 för lite att beställa inledningsvis?

Lite surt om man går kort på ved ha ha ( = sambon o farsan vinner )
 
kulle
Köp hellre hem för mycket ved ( den kan du ändå nyttja till nästa säsong ) än för lite, tills du har en uppfattning om hur mycket det går åt på en säsong.
Det är inte roligt att jaga torr ved i feb-mar och kanske vara tvungen att ge 5-6 hundra m3.
Vet av egen erfarenhet :rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hur mycket tändved förbrukar ni?

Har börjat klyva ved nu och sparar träflisorna som kan bli av klyvningen.

Det kommer bli bra som tändved, men hur mycket förbrukas egentligen?

Är det runt 2 m3 på ett år eller mindre/ mer?

Tänder ni med tidningspapper eller vad använder ni? Något man ska undvika?

När man köper ved, förväntas barken vara borta då?
 
Jag skapade tidigare en tråd med temat "hur tänder ni era vedpannor?"
I den tråden fanns mycket info men nu hittar jag inte tråden.?:mad:


Nåja. Jag brukar inte spara på särskild tändved. Om det behövs brukar jag finklyva ett vedträ av pannveden när jag ska tända.
Jag tänder med stora gasolmunstycket. Förut brukade jag spara gamla kolbitar och ha med dessa vid tändningen, för att snabbt få glöd. Men nu på senare tid tänder jag direkt på veden utan dessa kolbitar.
Det finns lika många sätt att tända som det finns eldare. Alla gör olika och alla får eld. Du kommer förmodligen också hitta ditt sätt.:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
steffeb skrev:
Här stod lite:

[länk]

Sen får man ju räkna bort förlusterna du får i ditt system. Finns intressant att läsa på afabinfo.com om man letar lite.
Om mitt hus förbrukar ca 20 000kwh per år och man räknar att 1m3 travad är ca 1300kwh och sen att 1 m3 travad motsvarar ca 1,6 stjälpt så behöver jag ca 25m3 stjälpt?

Hur mycket överlappningslager ska man ha?
 
D09
Vad tror ni om en vedbod som byggs längs en garagevägg och som är 7 meter lång, 2,3 hög och 2,3 djup.
Den kommer delas in i meterfack alt 2 meters med sista 1,5 metern för vedklyv.

Facken och kortsidor stänga genom glest monsternas panel ca 7cm panel med 5cm öppning

Borde väl räcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.