D09
Jag gav upp planerna på containern och det blir ett bygge längs garageväggen :)
Blir väl som sagt tidigare 2,3x2,3x7
Sen har jag ett mindre förråd på kortsidan för ca 6m3.

I framtiden när jag bygger altan runt huset ska jag bygga en bamsevedbod därunder och ha luckor i golvet där jag skickar ner veden. Blir nära till pannrummet då :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag gav upp planerna på containern och det blir ett bygge längs garageväggen :)
Blir väl som sagt tidigare 2,3x2,3x7
Sen har jag ett mindre förråd på kortsidan för ca 6m3.
Bygg gärna så du kan ta ved från båda sidor, kanske tom från mitten genom att sätta en dörr.
Perfekt om man inte kör helt tomt och sen lavar in ny ved ytterst.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Bygg gärna så du kan ta ved från båda sidor, kanske tom från mitten genom att sätta en dörr.
Perfekt om man inte kör helt tomt och sen lavar in ny ved ytterst.
Tror det blir en öppning/dörri mitten och sen en löpande öppning under taket längs hela långsidan så man kan kasta in veden alt om man lånar/hyr ett transportband.

Frågan är hur stor öppning man ska ha så det inte blir för lite, är ju inget basketproffs direkt... Kanske göra ett lucksystem som man kan stänga när det är fyllt..

Kan man fylla till toppen eller bör man spara något utrymme för vent?
 
Jag tror att det är bra att tänka på SJ-Pallar. Så motsv luftning mot mark och mot garageväggen som en SJ-pall hade gett ifall den stod där.
Isf är det bara att lasta så högt du kan och orkar.

Ultimata hade varet att ha slagportar längs hela långsidan, typ 3 st fack med en eller två slagportar i varje fack. Så är det lätt att komma till, och lätt att fylla och tömma efterhand.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Jag tror att det är bra att tänka på SJ-Pallar. Så motsv luftning mot mark och mot garageväggen som en SJ-pall hade gett ifall den stod där.
Isf är det bara att lasta så högt du kan och orkar.

Ultimata hade varet att ha slagportar längs hela långsidan, typ 3 st fack med en eller två slagportar i varje fack. Så är det lätt att komma till, och lätt att fylla och tömma efterhand.
Vad är en slagport? 😜
 
D09
Ska man ha luftning mot garageväggen också?
 
D09 skrev:
Ska man ha luftning mot garageväggen också?
Det tycker jag aboslut. Speciellt eftersom det är 2m från front till bak i vedtraven. Bra luftning är AO för kort torktid.

Slagporten är en enkel dörr, bara träpanel. Kan mao se ut som resten av väggen, fast med gängjärn och lås.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Det tycker jag aboslut. Speciellt eftersom det är 2m från front till bak i vedtraven. Bra luftning är AO för kort torktid.

Slagporten är en enkel dörr, bara träpanel. Kan mao se ut som resten av väggen, fast med gängjärn och lås.
Kommer att köra på det :)

Borde väl räcka med 5-10cm luftspalt runtom ?
 
~10cm är nog lagom. Tex som man reglar baksidan/väggen med stående 45*70, cc600, och sen liggande panel 28*70 eller glespanel (billigast möjliga egentligen), med en panelbräda i lucka hela tiden.

Har du tänkt trava veden, eller bara stjälpa in den?
Jag är inte helt säker på vad som är "rätt" ur torksynvinkel, stjälpt ligger ju rätt löst, men man kan å andra sidan medvetet trava lite lösare för att få luft genom konstruktionen.
 
D09
corre skrev:
~10cm är nog lagom. Tex som man reglar baksidan/väggen med stående 45*70, cc600, och sen liggande panel 28*70 eller glespanel (billigast möjliga egentligen), med en panelbräda i lucka hela tiden.

Har du tänkt trava veden, eller bara stjälpa in den?
Jag är inte helt säker på vad som är "rätt" ur torksynvinkel, stjälpt ligger ju rätt löst, men man kan å andra sidan medvetet trava lite lösare för att få luft genom konstruktionen.
Någonstans säger mitt lata hjärta att jag vill stjälpa veden, och min lata hjärna säger att veden torkar bättre då 😜

Jag ska bygga en vedbod till nästa år som är närmare pannrummet så stjälp kommer funka volymmässigt :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Någonstans säger mitt lata hjärta att jag vill stjälpa veden, och min lata hjärna säger att veden torkar bättre då
Bäst i test =staplade rader med luft emellan raderna rymmer mer ved /m2 på minussida =tidskrävande
Stjälpt ved bör vara relativt torr riskerar att mögla mitt i högen/förråd -med ett glest golv väl ventilerat minskar denna risk betydligt
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Någon som har en tidsuppfattning vad det tar i "mertid" att stapla? :) är det dubbla tiden jämfört med stjälpt?
 
Tredubbla minst. Kör du så du kan köra stjälpt så är du ju klar direkt
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte kostnaden för ryggvärken ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Staplad ved är "lättare"att plocka när den ska in, så lite av tid återvinner man:)
 
  • Gilla
micke_t och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.