Har en vattenmantlad Norahammar från 1957 som primär uppvärmningskälla. Driver vattenradiatorer direkt, utan acktank.

Tanken slog mig att jag nog inte vet hur en sådan används... Så, är det någon vet hur en sådan panna ska eldas?

uploadfromtaptalk1355570217651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som utgångspunkt så gör jag så här:
- Ladda med papper, pinnar och oftast torr ved.
- Elda med nedre sotluckan öppen, eller ibland den mellersta.
- Bakre spjäll alltid fullt öppet.
- De små ventilerna på över och under luckan alltid stängda.
- Vid ca 65-75 grader, stäng sotluckan och låt den termostatstyrda dragluckan reglera. Brukar dock inte elda på detta sätt, utan låter oftast den lilla ved som är kvar brinna ut, reglerad av termostaten.
- Eldar alltså oftast upp pannan i temp och låter den sedan svalna eftersom det oftast räcker för att få upp temperaturen inomhus.
 
  • Gilla
johli1 och 1 till
  • Laddar…
Du eldar ungefär som jag brukar göra i min, brukar göra luftiga bollar av tidningspapper och kasta i, sedan småved på detta. Öppnar spjället i bakkant fullt och låter nedre luckan vara helt stängd, sedan öppnar jag mittenluckan och tänder där. När veden börjat ta sig öppnar jag dragluckan fullt (jag saknar dragregulator) och stänger mittenluckan. Efter det öppnar jag den lillar luckan på vedinkastet (vet inte varför, men någon har sagt att man ska göra så). Sedan försöker jag hålla ungefär 70 grader vilket innebär att jag får lägga på lite ved då och då eftersom pannan annars vill bli lite för varm. Nu i juletid brukar jag även ställa en glögg-gryta på värmeplattan då värmer den både inomhus och inombords.
 
  • Gilla
johli1 och 1 till
  • Laddar…
Fick en lysande - att läsa bruksanvisningen (y)

uploadfromtaptalk1356285825702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev dock inte så mycket klokare... Norrhult är kanske inte vad vi har, för det står Norahammar på pannan.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag har läst instrutionen för våra pannor och den ger inte heller så mycket klarhet, mer än att det nog var rätt lätt att få tag i koks förr eftersom alla pannor är byggda för detta.
 
Se till att sekundärluften är rensad och öppen när du eldar om sådan finnes(borde finnas), skaffa en rökgastermometer och sätt i stosen mellan skorsten och pannan och se till att håll dig under 250 grader, går du för lågt som tex 180-200 så börjar den troligvis tjära pga att det är för kort väg i pannan för rökgaserna.
 
Den övre tallriksventilen är förmodligen sekundärluft, det verkar vara en överförbränd panna, svårt att få dessa att brinna effektivt, dock ska man se upp med hög rökgastemperatur så ni inte skickar ut för hög temp i skorsten för då kan du få sotbrand alternativt torkar du ut bjälklag som sen självantänder redan vid 75 grader när det är ordentligt uttorkat, så se upp och elda med förstånd i era gamla pannor!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fick en lysande - att läsa bruksanvisningen (y)

[bild]

Blev dock inte så mycket klokare... Norrhult är kanske inte vad vi har, för det står Norahammar på pannan.
Hej!
Har du kvar anvisningen om hur en Norrhult panna ska eldas? Har precis kommit över en som jag skulle vilja få mer information om och din bil är svår att läsa.
MVH David
 
Här kommer en högupplöst bild som jag hoppas går att läsa
Gammal instruktionsbok för skötsel av NORRHULTS varmvattenpannor med text och logo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flacco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.