Krilleman
Oavsett märke har COOP forum just nu i helgen 30% rabatt på (nästan) hela grill-sortimentet!

I alla fall hos mig...

Och i annonsen står det: Kan skilja på utbud i landet
 
Körde en Weber 57'a i ett par år, men förra sommaren fick den ge vika för en 67'a.
Kan nog tycka att 57'an kan bli lite för liten om man ska grilla o har några gäster.

Däremot så är 57'an betydligt mer prisvärd. 1500:- för en grill som håller många många år är inte mycket att bråka om. Moster tog med sig sin 57'a i flyttlasset från staterna -83, den står ute under altanen året om och håller fortfarande ihop. Inte ens ett nytt galler har behövts än.

Weber är absolut ingen skrytgrill snarare grillarnas Volvo 240 :)

Så vill man ha en enkel grill som håller i många år, köp Weber
 
  • Gilla
Joffo
  • Laddar…
A
Min Weber kolgrill tycker jag är lite ranglig. Ska jag bära den över gräsmattan (eftersom hjulen är för små för att dra grillen vettigt) så måste jag hålla i rören i ställningen annars ramlar de ur sina hållare i själva grillen. Man kan undra varför de inte sitter fast ordentligt då det känns oerhört rackligt med en ställning som lossnar så fort man lyfter grillen.

Min Weber Q gasolgrill som är 9 år, den bara tuffar och går, men färgen har börjat släppa på locket vilket också känns lite sunkigt på ett "premiummärke". (Den är dock 1000ggr bättre än min förra Landmanngrill som var helt slut efter ett par år)
 
Har för mig jag såg One Touch premium 57 för under tusenlappen i nåt av reklambladen, vill minnas det var en av matkedjorna.
<edit>
799:- för en Weber 57cm klotgrill med Icakort på Maxi i Borlänge, borde gälla på fler ställen.
 
Redigerat:
Till det priset är det troligen (har inte kollat) en One Touch Original. Den har sämre askuppsamlare och saknar termostat i locket men är ändå en helt okej grill.
 
pelpet skrev:
Till det priset är det troligen (har inte kollat) en One Touch Original. Den har sämre askuppsamlare och saknar termostat i locket men är ändå en helt okej grill.
En sådan har jag, och jag ångrar lite att jag inte köpte en med askuppsamlare, termometer i locket hade kanske varit kul med...
 
Weber må så vara.Nu är jag inte säker hur weber är men jag hatar grillar som man inte kan justera höjden på gallret på. Så det går att.styra värmen. Själv har jag en rostfri med galler som kan flyttas i höjdled och tändrör i mitten. Minns inte om det var Jula el CO. I all fall är den suverän!
 
seniorkonsult skrev:
Weber må så vara.Nu är jag inte säker hur weber är men jag hatar grillar som man inte kan justera höjden på gallret på. Så det går att.styra värmen. Själv har jag en rostfri med galler som kan flyttas i höjdled och tändrör i mitten. Minns inte om det var Jula el CO. I all fall är den suverän!
Meningen med Weber är väl att man alltid skall grilla med locket på, och reglera värmen med luftventilerna... Så kallad indirekt grillning, Vill man ägna sig åt direkt(?) grillning så kan det kanske vara fördeö med aatt kunna reglera gallret, men jag har i alla fall inte sett någon annan grill som håller såpass bra som Weber... och absolut inte bland dom billigare modellerna...
 
Nja, det låter inte som en optimal lösning. Det blir väl som att grilla med en gasolbrännare, full fart på briketterna eller kväva dem? Och hur går det med hettan om du lägger på en hel kyckling och inte kan höjs upp den så den inte bränns?
 
Redigerat:
Man måste grilla weber med locket på, köp annan om du inte vill reglera värmen med ventilerna
 
När jag skulle välja mellan gasol och kol grill var det inte lätt att välja. Jag köpte en Weber 47 som var på rea och lovade mig att jag skulle testa en säsong. Jag är annars impulsiv köpare. Lag köpte också weber skörtstenständare. Efter ett år av testet finns det ingen som kan övertala mig om en gasolgrill. Det handlar inte bara om att äter utan grillningen är mycket mer för mig. Jag har förbrukat redan 35 kg briketter sen februari månad. Jag gillar Weber eftersom man för valuta för pengarna. Jag gillar webers design och säger inte att andra bra märke är skit men skulle aldrig köpa nåt för 99:- man får vad man betalar för. Alla ni som tycker att kolgrillning är jobbig pgav. Tändningen av grillen köp en skortstenständare.
 
seniorkonsult skrev:
Nja, det låter inte som en optimal lösning. Det blir väl som att grilla med en gasolbrännare, full fart på briketterna eller kväva dem? Och hur går det med hettan om du lägger på en hel kyckling och inte kan höjs upp den så den inte bränns?
Då använder man indirekt grillning som nändes tidigare:
http://www.webergrill.se/Mat-på-grillen/Grillmetoder/Indirekt-grillmetod.aspx
 
bra-byggare skrev:
Min Weber kolgrill tycker jag är lite ranglig. Ska jag bära den över gräsmattan (eftersom hjulen är för små för att dra grillen vettigt) så måste jag hålla i rören i ställningen annars ramlar de ur sina hållare i själva grillen. Man kan undra varför de inte sitter fast ordentligt då det känns oerhört rackligt med en ställning som lossnar så fort man lyfter grillen
Så var min också, vet inte om konstruktionen är annorlunda nu men det jag gjorde var helt enkelt att dra en självborrande plåtskruv genom vart och ett av benen. Nu är den brutalt stabil.
 
Jag tycker kanske vi handlar lite OT nu, men vill bara flika in mina egna känslor för det här med grillning. Grill för mig handlar inte så mycket om slutprodukten som står på bordet eller att ha full kontroll på temperaturen för att kunna reglera köttets stegrad in i detalj. Grillning är hela processen från att tända upp elden, helst med spinkeved, och låta den falna till en fin glödbädd. Att laga maten i direkt anslutning till att äta den. Att kunna plocka en biff direkt från grillen och lägga upp på tallriken. Kanske att få vänta några minuter till innan nästa laddning är klar. Det sociala biten som kommer, både av att diskutera själva grillprocessen och av att fylla luckorna när man väntar på maten. Det är också viktigt att det är säsongsbetonat, att det är något som jag endast gör under en begränsad tidsperiod och därigenom blir lite speciellt.
Funderar just på om jag ska bygga en kolmila för att tillverka mitt eget grillkol. Får man göra det i tätbebyggt område tror ni?
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
perkaby; verkar smart. Skall testa nästa gång, vid ev byte av grill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.