Haha vadå :))

Om man är sugen på att mura, finns det några färdiga insatser att mura eller är det hemmabygge som gäller o leta upp ett lämpligt galler?
 
Jag har både kol och gasol... Känns som en perfekt kombo! :)

Jag gillar min weber 57 cm, men det är stor skillnad på den och de billiga weber grillarna som är 47 cm. De billiga weber grillarna känns ungefär som andra grillar i den storleken, men 57 cm är byggd mycket stabilare och allt känns lite mer ordentligt, och ett gäng kamben på den är himmelriket :)
 
Matte_Nörden skrev:
Har själv en liten weber, är inte riktigt nöjd. Har lite svårt att sätta fingret på det. Är det någon som har erfarenhet av landmanns tunnliknande grillar? Är lite sugen på att testa en annan modell. Är de mycket sämre än weber? De kostar ungefär lika, 1800-2000.
Jag har grillat en hel sommar på en landmanntunna.
Lite rangligare än weber.
Största problemet med den var att den inte gick att få helt tät och jag kunde inte strypa luftflödet så mycket som jag ville ibland i övrigt var den bra.
 
JoakimJohansson skrev:
Med risk för trådkapning nu när alla pratar så mycket grillar, är det nån skillnad mellan gasol o kol va det gäller smaken??
Enligt de blindtester jag läst: Nej

Så jag köpte en gasolgrill.
 
Har också hört det där om blindtesterna!
Och om det nu är så så blir man ju lite sugen på gasol!!

Vad säger ni som har en gasol?? Smakar det grillat?:)
 
Suck, varför hamnar man alltid här...kan vi inte skapa en egen tråd för grillning med gasol/engångsgrillar och en annan för grillning med ved/kol...

/A
 
Redigerat:
Läste också om dessa blindtester. Köpte en gasolgrill och är riktigt nöjd. Blir varm snabbt och smakar gått, lätt att reglera värmen. Det gör att vi använder grillen betydligt oftare, inga problem att grilla på en vardag (behöver inte vänta i 30 min på att grillen ska bli varm). Men funderar starkt på att mura min egen grill. Det blir lite roligare att grilla på kol och även att kunna lägga på en hel gris och grilla den i flera timmar....
 
Precis samma erfarenheter här. Kört på kolgrill i 15 års tid. I höstas köpte vi en gasolgrill (rea på Rusta, jag hängde på låset och plockade sista exemplaret precis framför näsan på en annan kund) och jag tror att i vinter har vi grillat mer än vad vi brukade göra på somrarna med kolgrillen:)

Det går så fort och lätt. Inget dammande med kolpåsen och den sotiga skorstenständaren, inget tömma aska.

Och det fiffiga är att den grillen vi köpte går att även köra kol i (man lägger kolen i tråg och tänder med gasolen).
 
Men hur är rengöring på gasol vs kol? Det måste ju droppa mycket bös i gasolen så det blir äckligt ganska snabbt eller?
 
På de flesta gasolgrillar så är det en bricka under "elden" som samlar in allt fett. Det är ganska lätt att tömma brickan. Sedan kan det komma lite på brännarna, men det tar man ganska lätt med grillborsten. Men så klart lite mer än att städa kolgrillen där man bara har gallret att rengöra.
 
Droppform i aluminium på Webern, bara att slänga när den blir för grisig.
En utdragbar plåt samlar all sull i droppformen.
Plåten går att köra i diskmaskinen. :)
 
Okej:) ja då kanske det inte är så överdrivet avancerat iallafall:))
 
Där jag bodde tidigare var det inte så populärt att grilla med kol då vissa tyckte det både luktade och var brandfarligt.


Köpte en landman gasolgrill med lavasten som jag kastade efter första sommaren, problemet var att fett och grillolja fastnade i lavastenarna och skapade extrem rökutveckling. Det var dessutom dålig effekt på brännarna, och hela konstruktionen var skev och ranglig.


Bytte till en stor landman gasolgrill men även den var ranglig och hade dålig effekt på brännarna så köttet blev mer kokt än grillat. Dessutom rostade brännarna sönder efter bara en säsong så eld kom bara ut på ena sidan brännaren. Kastade även denna grill efter två säsonger.


Min tredje grill blev en weber 310 gasol, som jag är mycket nöjd med. Köp inte den mindre 210 versionen då den har mycket mindre effekt. Den är nu inne på tredje säsongen och är lika bra som när den var ny.


Fördelen med gasol är att dom snabbt blir varma, bra temperatur reglering, kanske luktar och ryker lite mindre. Tillbehör som stekbord, hållare för Wok panna.


Nackdelen är att gasolflaskan är dyr ca 1500 och även gasen är dyr, priset har dubblats på några år. Jag använder två tuber så att man kan köra slut på gas helt, innan åkte jag ofta och fyllde på när mycket fanns kvar för att slippa få slut på gas mitt i en grillning.


En kol grill blir riktigt mycket mer varmare, samt att man får en bra weber kol grill för priset av en gasol tub.


Jag har nu flyttat till hus och ska köpa en kol grill att komplettera med, och med mina erfarenheter från skräpgrillar som landman så är det självklart att lägga några hundringar extra på en weber grill.


Ha en bra grill säsong!
 
Ja det här var ett ämne som fick många att skriva. :)
Har väl efter ha läst detta bestämt mig för att slå till på en Weber. Har några frågor då. Vilken modell är att rekommendera? Storlek? Behöver man allt lull-lull som finns i vissa modeller eller räcker det med basic-modellen.
Funderar på, som någon skrev att kanske köpa en billig sak nu för att till hösten när de rear ut dem slå till på en weber.
 
Premium 57 för ca 1500.- bör vara det enkla svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.