ullberg skrev:
Den där är obehaglig skulle jag säga (hans förmanande ord räcker inte).

Jag skulle klippa den sladden omedelbart om jag var där (och se till att det inte blir >50cm kvar i någon ände), och föreslår att du gör det också.
Precis, och onödigt dessutom. Om man skall fuska med det här (och det säger jag inte att man skall, men *om*) så sätter man ju lämpligtvis en bit dragavlastad anslutningskabel från en dosa med en stickpropp i änden som sedan kan pluggas i vägguttag. I vilket fall, har man kabel med stickpropp så går det att ordna till bättre än att sätta dubbla hanar. Det är ju bara onödigt. (Karva ur i vägguttaget och anslut matad ände fast i alla fall och spika fast den utanför).
 
Nimajneb skrev:
Dålig i magen? Det måste varit ett lååååååångt toabesök:D
Hahaha! Precis. Eller bokmärken i telefonen. :p

ullberg skrev:
Jag skulle klippa den sladden omedelbart om jag var där (och se till att det inte blir >50cm kvar i någon ände), och föreslår att du gör det också.
Det gjorde jag ordentligt också med kabelskopan. :p
Sen drog vi om det så att det alltid finns ström på stolpen. Kändes dumt med en sådan lösning i ett så fuktigt utrymme som en matkällare. Dessutom i lagom höjd för ett lite större barn.

LGG-01 skrev:
Vad är syftet med detta inlägg:
1. Kan det vara dina släktingars dåliga kunnskaper i el-säkerhet?
2. eller är ALLA elektriker dåliga?

Nota bene: Har ni/du TC[bild]
Det är inget fel på elektriker och framförallt inte alla. Jag är övertygad om att de flesta som är någorlunda stolt över sitt jobb också sköter det. Men vad jag ifrågasatte i början är när man försvarar ett fel utfört av en elektriker och framställer det som lika ofarligt som en "en dålig dag på jobbet" samtidigt som man kan idiotförklara hemmapulare för att ha blandat ihop färgerna hejvilt. Det känns mer som att man strävar efter att skydda yrket istället för kunden. Det är mänskligt att fela men det blir inte mer okej i en sådan farlig sak som el, oavsett om man är ingenjör eller Sven Svensson.

TC?
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Osedvanligt korkat att sätta två uttag och göra en skarvsladd. Det har varit enklare att sätta en dosa på inkommande och en anslutningskabel på den. Och även billigare och bättre.
Lösningen med två uttag och en skarvsladd har jag sett en gång och det var hos min svågers hyresgäst, han fixade sig ett motorvärmaruttag. När svågern ifrågasatte metoden blev hyresgästen gramse, det hela slutade med att jag fick ett litet jobb och en ovän som bodde i granngården. Hyresgästen tyckte att jag var löjlig när jag försökte förklara faran.
 
Var hem till en bekant och drog om matningen till golvvärmen i badrummet.
Tidigare var det draget med FK från centralen till JFB son låg fastklämd mellan ett par värmerör, och sedan FK vidare till ett VP-rör som gick snett genom rummet och genom väggen, ca 1,5-2 dm ner från taket. Sen vidare upp genom golvet. 90 graders vinkel på röret, ingen böjfjäder precis.
När jag lossade FK'n från JFB så var den löst åtdragen på tre skruvar, den fjärde kunde jag dra åt minst ett varv till. Dubbelvikt och klämd på isoleringen...

Sen så skulle jag byta ut en trasig dimmer, så jag mätte lite på taklampsuttaget. Det var draget för kronkoppling, men ena tändtråden var kopplad till jordstiftet i uttaget. Lika dåligt åtdragna där med. Kunde dra ur kabeln till jordstiftet utan problem...

Hmm, jag får visst inte ladda upp bilder via mobilen...
 
Squall Leonhart skrev:
En annan lösning är hur han gjort med "motorvärmarstolpen". För honom så är el något man måste spara in på till varje pris. Så elmaskiner är onödigt och för att garantera sig själv att inte onödigt med ström går åt så säkrar man ner allting till så låg nivå som möjligt (går säkringen så har man använt för mycket pengar till elen ungefär). Så för att ingen ska kunna använda motorvärmarstolpen utan tillstånd så har han dragit strömmen till stolpen via en matkällare. Där inne så satt det två eluttag med ~50 cm mellanrum. Självklart har han gjort en sladd med två stickproppar som han använder när han mot förmodan besöker stugan under vintertid. Till råga på allt så har han påpekat några gånger att det är viktigt att man inte stoppar i fel ända först så är det ingen säkerhetsrisk med lösningen. Varför han inte drog en fast kabel med strömbrytare beror antagligen på att stickproppar har han sparat på sig genom åren samt att endast några få av alla hans kabelstumpar är av EKK-typ.
Detta löstes snabbt i somras när jag råkade gräva av matningen till jordkällaren med grävmaskin (han har grävt ner kablar överallt men har ingen koll på vart utan vet bara på ett ungefär).
:(

Så om jag fattar det rätt så sitter "strömbrytaren" i ett låst utrymme för att han ska kunna styra när motorvärmarstolpen får matning? Och strömbrytaren i detta fallet är en bygel mellan två vägguttag där han drar ut ena stickproppen för att bryta strömmen?

1) Det vore 1000 ggr enklare med en vanlig 2-vägs väggbrytare med indikatorlampa?

2) Är det inte risk för kortslutning fas/nolla om han råkar vända stickproppen 180 grader? Eller är det nån finurlig markering som indikerar vad som är fas och nolla? Har sett detta på många ställen, speciellt i sommarstugor. Det jag aldrig har fattat är att om man nu råkar veta vad som är fas och nolla (uppmätt förmodligen), varför inte bara då göra en fast installation och skippa stickproppen?

/S
 
2) Är det inte risk för kortslutning fas/nolla om han råkar vända stickproppen 180 grader? Eller är det nån finurlig markering som indikerar vad som är fas och nolla?
Varför skulle det bli kortslutning? det enda som ändras är vilken av trådarna i andra änden som blir fas eller nolla. Den mesta utrustning bryr sig inte direkt om detta.
 
I vintras under en av snöstormarna så fräste det till i en lampkontakt som tidigar ägare till huset hade monterat under en fläkttrumma där köksfläkten var monterad en gång i tiden nu igensatt med en plywoodskiva & en lampkontakt med el, ojordat. Problemet var ju bara när snön trängde in i skorstenen och smälte, rann via fläkttrumman rakt ner
i lampkontakten. Skruvade ner plywoodskivan och smältvattnet rann ner på golvet. Bröt
strömmen innan och klarade mig säkert från en olycka. Eller vad tror ni?
 
Mikael_L
Låter som ett värre byggfel än elfel, tycker jag ... :p
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
IMAG2225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeslinga i vattenrör tillfälligt inkopplad av rörmokaren...
 
anpe12 skrev:
[bild]
Värmeslinga i vattenrör tillfälligt inkopplad av rörmokaren...
Satt det stift i ändarna? Blir svårt svårt att få in tåtarna annars tycker jag. Eller det kanske inte var pet-skyddat?
Go lösning iaf!
 
Pierre1981; nej han hade skalat ledarna ganska långt och sedan dubbelvikt dem och pressat ihop så att kardelerna blev dubbelt så tjocka/styva :) Finurligt att skippa jorden också, den enklaste av alla att "koppla in" i detta fallet :confused:
 
anpe12 skrev:
Pierre1981; nej han hade skalat ledarna ganska långt och sedan dubbelvikt dem och pressat ihop så att kardelerna blev dubbelt så tjocka/styva :) Finurligt att skippa jorden också, den enklaste av alla att "koppla in" i detta fallet :confused:
Kan han vara så finurlig att han jordat i nätet :rolleyes:
 
Nej "tyvärr" inte :D Men jag tycker att om han ändå kunde bemöda sig med att
peta in ledarna direkt i skarvuttagets två hål så kunde han väl lika gärna också ha
böjt jordledaren runt jordstiftet i skarvuttaget, inte för att något av det är ett okej förfarande
men ändå... liiite bättre hade det iallafall varit :)
 
Vet du om det fanns en Fas skena ? eller om de var förbundna med RK/MK etc?
 
Tillfällig (?) försörjning till nånting vid kapellet i Lögdö bruk.Stolpen står precis vid en stig som används av barnfamiljer för att ta sig till en badplats.
Vad är det för IP-klass på den?

el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.