Jag skulle säga att vissa bilder både framkallar mörker och en stark längtan efter mörker ;)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Hmm, här var det TRENDigt värre, men ändå problem. Måste varit skit bakom skaltången.. :surprised:
Ja du har kanske rätt i att kvalitén på överbryggningskontakterna inte är att riktigt lita på.
Själv tänkte jag aldrig på det utan har glatt sytt vidare till nästa uttag genom att använda dubbelanslutningen på uttaget.
Jaja, det är ju lätt att göra om, ifall jag vill det.

Jag tycker dock jag borde ha hört varningar över att använda överbryggning på uttaget om det finns ett generellt problem med detta.
Fast det är klart, det är väl det jag hörde nu, från dig ... :p
 
Mikael_L skrev:
Ja du har kanske rätt i att kvalitén på överbryggningskontakterna inte är att riktigt lita på.
Själv tänkte jag aldrig på det utan har glatt sytt vidare till nästa uttag genom att använda dubbelanslutningen på uttaget.
Ja, å andra sidan så är de gjorda för att "sy vidare" och det är enligt tillverkarens anvisningar, så där det är smidigast, exv. vid utanpåliggande installation gör jag också så. (T ex när jag satte landström i båten så hade det inte gått att få in extra toppklämmor i uttagen tillsammans med EKLK och jag ville inte ha en massa extra dosor som det kan komma in fukt i, och bara en kabel från intagscentralen vidare till uttagen bort längs båten).
 
Bara en liten undran som dyker upp nu när ni pratar koppling i uttag och EKLK mm. :)

Hur skulle ni koppla i det följande exemplet: FK 1,5mm från rör i vägg, utanpåliggande uttag och vidare med en EKRK/EKLK (med biledare). Skulle ni alla då skarva jorden i Wago klämmor och dra FK till vägguttaget eller koppla in allt på dom befintliga två (en del uttag har dock 4 kopplingspunkter på jorden) kopplingspunkterna i dosan :(
 
wago
 
orparn skrev:
(en del uttag har dock 4 kopplingspunkter på jorden) kopplingspunkterna i dosan :(
Ja det får du väl inte in? (På ett bra sätt.) Så då finns det ju inget val. Det måste till en extra överkoppling.
 
ABB har bra uttag där man kan koppla från bägge håll som standard, annars kan du ju klippa biledaren och koppla in i sista uttaget istället om det är enklare.
 
Ett fynd på hotellrummet där jag bor just nu. Kändes inte helt bra när man hittade golvlampan inkopplad med denna kontakt. Gick direkt ut med den till receptionen. IMG_2023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
missade du att hotellet erbjöd en spännande upplevelse?
:D
 
Kan man säga. Tjejerna i receptionen såg minst sagt förvånade ut när jag kom gående med en golvlampa :D
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Har plöjt igenom hela tråden i brist på läsbart på dass. Mycket intressanta lösningar på problemen måste jag säga. Något som däremot för min del känns farligare än hemmapulares felaktiga lösningar är elektrikers felaktiga lösningar där yrkestiteln säger att allt ska vara enligt säkerhetskraven. Det blir med andra ord väldigt falsk säkerhet.
Och som pricken över I:et är då att det finns folk som försvarar felaktigheterna trots att dessa kan vara direkt livsfarliga, enbart för att det har gjorts av just en elektriker.
Detta är enligt mig värre än indiska skatbon, eluppvärmda duschmunstycken i Sydamerika eller fastklamrade gummikablar eller fel färg på jordledaren i Sverige.

Åter till ämnet då.
I sommarstugan har vi lite intressanta lösningar då all el utanför huvudbostaden har dragits av min morfar. För honom handlar det mest om "plus och minus" så jord har i många fall lyst med sin frånvaro.

En av alla roliga lösningar är att han valt att säkra garaget/snickarboden med 2 x 10 ampere men att det går via en mindre sommarstuga som är säkrad med 2 x 6 ampere. Givetvis gör detta att när säkringen går så är det inte i garaget och därmed slocknar även den lilla stugan. Blir intressant att se om all målarfärg har överlevt vintern då jag och pappa lyckades utlösa säkringen med kap- och gersågen i höstas och att vi för närvarande inte har nyckel till den lilla stugan (mormor och morfar använder den), så ett av elelementen som värmer det lilla rummet med färg är rätt så kallt nu och vintern var genomsnittligt kall här uppe.

En annan lösning är hur han gjort med "motorvärmarstolpen". För honom så är el något man måste spara in på till varje pris. Så elmaskiner är onödigt och för att garantera sig själv att inte onödigt med ström går åt så säkrar man ner allting till så låg nivå som möjligt (går säkringen så har man använt för mycket pengar till elen ungefär). Så för att ingen ska kunna använda motorvärmarstolpen utan tillstånd så har han dragit strömmen till stolpen via en matkällare. Där inne så satt det två eluttag med ~50 cm mellanrum. Självklart har han gjort en sladd med två stickproppar som han använder när han mot förmodan besöker stugan under vintertid. Till råga på allt så har han påpekat några gånger att det är viktigt att man inte stoppar i fel ända först så är det ingen säkerhetsrisk med lösningen. Varför han inte drog en fast kabel med strömbrytare beror antagligen på att stickproppar har han sparat på sig genom åren samt att endast några få av alla hans kabelstumpar är av EKK-typ.
Detta löstes snabbt i somras när jag råkade gräva av matningen till jordkällaren med grävmaskin (han har grävt ner kablar överallt men har ingen koll på vart utan vet bara på ett ungefär).

En tredje lösning är belysningen på gården som består av en trädstam och två lampor i toppen. Lampan är placerad 4-5 meter från huvudbostaden (den del av gården som vi andra nyttjar mest). Trots närheten så går strömmen via garaget. Huvudbostad -> mindre stuga -> garaget -> strömbrytare i snickarboden -> lampa på gården.
Men nu är det inte den knepiga dragningen som är det roliga, utan det är hur han garderat sig för framtiden. Eftersom att trädstammarna med tiden blivit dåliga så har han bytt dessa och för att inte få problem med kabellängden så har han grävt ner ett par meter extra i form av en upplindad slinga någonstans i närheten av basen på lampan.
Sen vet jag inte om kabeltypen är optimal. Jag är ju inte någon elektriker men jag har aldrig sett vita EKKJ eller N1XV, men det kanske finns?


Sen som kuriosa så grävde jag även av en slang som låg på ~20 cm. Det var matningen till vattenslangen som gick via jordkällaren. Den fryser ganska mycket om vintern.
Jag är nog ingen bra grävmaskinist trots alla arbetstimmar bakom spakarna! :(
 
  • Gilla
Fein och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det här platsar under värsta elkopplingen, för jag vet inte vad som hänt, men döm om min förvåning när jag skulle polera båten i helgen:
Friskt-kopplat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Friskt-kopplat-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här är det uppenbarligen något som inte stått rätt till. Vad som än hänt så skall centralen i alla fall inte brinna upp...

Och nej, jag hade *inte* med mig förlängningskabel nog att nå nästa central... :banghead:
 
Redigerat:
Squall Leonhart skrev:
Har plöjt igenom hela tråden i brist på läsbart på dass.
Dålig i magen? Det måste varit ett lååååååångt toabesök:D
 
  • Gilla
Steffo1980 och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Squall Leonhart skrev:
Där inne så satt det två eluttag med ~50 cm mellanrum. Självklart har han gjort en sladd med två stickproppar som han använder när han mot förmodan besöker stugan under vintertid. Till råga på allt så har han påpekat några gånger att det är viktigt att man inte stoppar i fel ända först så är det ingen säkerhetsrisk med lösningen.
Den där är obehaglig skulle jag säga (hans förmanande ord räcker inte).

Jag skulle klippa den sladden omedelbart om jag var där (och se till att det inte blir >50cm kvar i någon ände), och föreslår att du gör det också.
 
Squall Leonhart skrev:
Har plöjt igenom hela tråden i brist på läsbart på dass. Mycket intressanta lösningar på problemen måste jag säga. Något som däremot för min del känns farligare än hemmapulares felaktiga lösningar är elektrikers felaktiga lösningar där yrkestiteln säger att allt ska vara enligt säkerhetskraven. Det blir med andra ord väldigt falsk säkerhet.
Och som pricken över I:et är då att det finns folk som försvarar felaktigheterna trots att dessa kan vara direkt livsfarliga, enbart för att det har gjorts av just en elektriker.
Detta är enligt mig värre än indiska skatbon, eluppvärmda duschmunstycken i Sydamerika eller fastklamrade gummikablar eller fel färg på jordledaren i Sverige.
Vad är syftet med detta inlägg:
1. Kan det vara dina släktingars dåliga kunnskaper i el-säkerhet?
2. eller är ALLA elektriker dåliga?

Nota bene: Har ni/du TC:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.