Alltid kontrollera om det är spänningslöst. Alltid... Och blev du osäker, mät en gång till.... (det är en av skillnaderna på proffs och amatörer).
För att vara så bergsäker på att märkningen stämmer till 100%, det blir då aldrig jag iaf.
Men nu hade du tur (den här gången) och som sagt, du bör åka och kolla upp dig.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Alltid kontrollera om det är spänningslöst. Alltid... Och blev du osäker, mät en gång till.... (det är en av skillnaderna på proffs och amatörer).
För att vara så bergsäker på att märkningen stämmer till 100%, det blir då aldrig jag iaf.
Men nu hade du tur (den här gången) och som sagt, du bör åka och kolla upp dig.

Det har du helt rätt i och det gör jag ALLTID annars dock hade jag inte grejerna med mig den här gången för jag var inte i tjänst jag var bara där på besök eftersom de precis flyttat in...och så kom den klassiska frågan "..men när du ändå är här kan inte du koppla in...?"....slentrianmässigt slarv från min sida är det enda jag kan skylla på. Vad gäller EKG't så är min granne ambulansförare och vi tog en liten tur till stationen och kollade det igår kväll.
 
Redigerat:
För en som inte vet och är nyfiken: Vad ger en EKG kontroll efter att ha fått "känna" på 230V? Ger hjärtat extraslag eller vad ser man??
 
roli skrev:
För en som inte vet och är nyfiken: Vad ger en EKG kontroll efter att ha fått "känna" på 230V? Ger hjärtat extraslag eller vad ser man??
Nej, hjärtat slår inte extraslag. Eller dvs. Det kan det visst göra, men då gjorde det det innan också... :) I de allra flesta fall (typ ~80%) så ser man inga förändringar på ett EKG öht. I de kvarvarande så gör man det MEN, det är ungefär samma frekvens som man ser sådant i befolkningen i stort, alltså på folk som *inte* nyss fått en stöt, så det är ingen skillnad.

Så summa summarum. Om du klarar dig från akut ventrikelfibrilation och inte fått tillräckligt med ström i dig för en brännskada (det vet du om du fått), händer typiskt inte mycket. Ja dvs. läkarvetenskapen har listat tio+ olika mer eller mindre allvarliga följdsjukdomar som någon någon gång har fått, men de är mycket ovanliga, och vissa tvekar till om patienten öht fått det genom elchockskadan, eller de var där innan.

Så att man tar EKG efter en strömgenomgång är främst för att :

1) läkaren inte kan veta hur mycket du fick genom dig, hen var inte där, men det var du,
2) du blir gladare och lugnare, och
3) hängslen och livrem. Ett EKG kostar inte mycket, och om du skulle kola vippen av något annat obskyrt någon dag senare så klarar man sig mycket bättre när Socialstyrelsen kommer och snokar om man kan visa ett rent EKG. "Kolla, det var inte mitt fel!" (Det senare är fö en av de största skälen till att både tester görs och medicin skrives ut).
 
En gammal jobbarkompis (som jobbat som elektriker) på servicefirman jag jobbade på skulle byta en brytare i en kylbänk. Han kollade inte om det var spänningslöst när han skulle vira ihop kardelerna på kabeln han skalat. När han nöp med tumme och pekfinger satt han fast. Så till den milda grad att blodet kokade i tummen så det kom en tråle blod ur nagelbandet.
Den tummen är sig inte lik idag med känselbortfall och smärta vid kyla.
Han kollar nog bättre i fortsättningen.
Det är nog den värsta "elkopplingen" jag sett...
 
Idag så öppnade jag en Kopplingsdosa och stod som förbryllad.

Svart - 230
Grå (vit?) - 0V
Röd - Ej inkopplad
Blå - 0V
Biledare med svart / halva med röd slang. 0V

Du vet inte alls vad som är nolla eller Jord.

Öppnar ett uttag 2m under.

Svart 230V
Grå (Vit?) Nolla
Röd - Klippt
Blå - Skyddsjord
Biledare med röd slang Skyddsjord.

Du vet vad som är nolla och jord. Dock är blå som skyddsjord nog väldigt ovanligt.
Frågan är hur du skulle lagt in i dosan 3 trådar. Brun,Blås, Gröngul. Skriv gärna ditt svar innan du ens vet hur det är kopplat i uttaget och central.
 
"Lysknappen" innanför dörren för ljuset i taket i ett hotellrum i staden Hue i Vietnam som jag bodde på back in -94.

Och då avses alltså tåtarna som sticker ut.... man tände med försiktighet kan jag säga.

Å andra sida ska sägas att jag fick på något vis förklarat för mig flera gånger att det inte fanns några lediga rum, jag förstod dock inte det då, vilket resulterade i att jag till slut ändå fick ett rum som var ledigt.

Do you have any rooms, undrade jag.
Yes, we have no rooms, svarade portieren vänligt, och förvecklingen var igång. Rummet jag fick var nog egentligen inte tillåten mark för utlänningar, liksom en del annat i landet som inte riktigt "höll måttet" så att säga.



scan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-=fullmoon=- skrev:
Idag så öppnade jag en Kopplingsdosa och stod som förbryllad.

Svart - 230
Grå (vit?) - 0V
Röd - Ej inkopplad
Blå - 0V
Biledare med svart / halva med röd slang. 0V

Du vet inte alls vad som är nolla eller Jord.

Öppnar ett uttag 2m under.

Svart 230V
Grå (Vit?) Nolla
Röd - Klippt
Blå - Skyddsjord
Biledare med röd slang Skyddsjord.

Du vet vad som är nolla och jord. Dock är blå som skyddsjord nog väldigt ovanligt.
Frågan är hur du skulle lagt in i dosan 3 trådar. Brun,Blås, Gröngul. Skriv gärna ditt svar innan du ens vet hur det är kopplat i uttaget och central.
Det var en udda fågel, jag hade lyft vartenda lock i hela gruppen, inkl central, innan jag kopplat på nåt.
Årsmodell -67, eller nåt?
Gammal stöt som inte begriper sig på de nya, konstiga färgerna eler glad amatör som tagit en blå nolla som jord, det är frågan??
 
Kanske inte värsta elkopplingen men ändå. Var hos en kund igår och släppte på ett doslock på en meters höjd. Locket satt löst med "fjädrar", inga skruv alltså. FK, antennkabel och högtalarkabel samsades i samma dosa.
Lägg även märke till den fina skarven av antennkabeln.
 
  • uploadfromtaptalk1371324120498.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
970552_386138758158757_1508823645_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bekant hittade nyss denna.. I Spanien.
 
  • Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
Johan H skrev:
[bild]

En bekant hittade nyss denna.. I Spanien.
Det är ju bara hälften av installationen som ser konstig ut iaf
 
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju inte kalla det för dolt fel i alla fall... Halvdolt möjligen.... :)

Johan H skrev:
[bild]

En bekant hittade nyss denna.. I Spanien.
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
Kapslingen saknar ju skyddslock....... :rolleyes: Då får den ju inte monteras utomhus..:rolleyes::rolleyes:

Undrar hur de som monterade/byggde in den där egentligen tänkte??? Troligen inte alls.......:wow:
 
Eller så var den inomhus men man rev bygget och behöll stommen :D
 
Mikael_L
Vad säger att den ens är elektriskt inkopplad?

Dom saknade kanske bara en tegelsten. :D
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.