Hittade denna bilden, som visar tanken med din grundprofil och fastsättning.

byggtips_210_illu1.jpg
Detta är det normala sättet att fästa ett växthus.
 
jackt skrev:
Jag är med om hur du tänker, men hur tänkte du dig att det skall se ut inne i växthuset? Vill du att berget skall vara synligt? eller tänkte du lägga något "golv" (jord/grus/marksten)?

Tror det är lättast precis som de säger i manualen att sätta ihop hela växthuset (utan glas), placera det där du vill ha det, markera på berget var pinnarna hamnar, borra hål, och gjut fast. Men om man ser på hur pinnen ser ut så är den tveäggad (upp och ner vänt y) den får du inte ner i något hål, den är menad att gjutas fast i ett gjurrör som är nedgrävt i marken.
Nej nej, inne i huset blir det markduk och sedan bergskross/stenmjöl med plattor på. Blir ju som en grop på omkring 5-10cm inuti som ska fyllas upp :).

Precis, men de kan kapas av och då fungera med annan sockel :): "Vill ni placera växthuset ovanpå en egenhändigt byggd sockel måste nedgjutningsdelen av dessa järn kapas av, och den övre delen användas som hörnbeslag till aluminiumsockeln. Sedan borras och skruvas den integrerade aluminiumsockeln fast i den av er exempelvis murade sockeln."
Men du tror det blir enklare att justera huset i våg som det är än att hålla på och bygga en träram och sedan ställa växthuset på den, kapa järnen och fästa den vägen? För isf gör jag ju såklart hellre det om det är enklare.
 
jackt skrev:
Hittade denna bilden, som visar tanken med din grundprofil och fastsättning.

[bild]
Detta är det normala sättet att fästa ett växthus.
Precis, men i mitt fall måste jag i så fall först borra ner armeringsjärn i berget och stoppa dem i gjutröret som dessutom måste sågas till i underkant för att matcha berget så att det blir i våg i toppen. Och sedan justera hela sockeln i våg. Det känns som att det blir väldigt krångligt jämfört med att borra för stolphållare och bygga en träram i våg?
 
Elina Blom Westergren skrev:
Nej nej, inne i huset blir det markduk och sedan bergskross/stenmjöl med plattor på. Blir ju som en grop på omkring 5-10cm inuti som ska fyllas upp :).
Japp, det var det jag menade att inte lägga upp detta på profilen, är inte så säker att den tål det (om nu inte Skånska Byggvaror sagt att det är ok).

Underarbetet, markduken, stenkrossen bör vara "under" hela växthuset. Då får du också det mer naturligt plant från början. Plattorna kan man lägga inuti, inga problem.
 
ror.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blir det ju för mig om jag ska gjuta i rör på berget
 
Gjuta på/i berg har jag tyvärr ingen koll på, men nedgjutningsjärnen är väl minst 20-30 cm långa under sockeln och det bör ju finnas en del betong/cement även under?
 
Elina Blom Westergren skrev:
Precis, men i mitt fall måste jag i så fall först borra ner armeringsjärn i berget och stoppa dem i gjutröret som dessutom måste sågas till i underkant för att matcha berget så att det blir i våg i toppen. Och sedan justera hela sockeln i våg. Det känns som att det blir väldigt krångligt jämfört med att borra för stolphållare och bygga en träram i våg?
Tror inte du kommer kunna få det i våg om du skall anpassa dig till berget.

Men stolpskor som är gjutna i berget borde fungera, tänk bara på att du höjer insteget (vid dörren) så mycket som du har en extra regel under.

Vet inte vilket som blir lättast, du har valt en mycket speciell plats att lägga växthuset på. :)
Men också intressant att se en lösning på.

Tror stolpskor + regel + någon planka som du fäster allt i skulle funka. Funderar vidare tills vi ser hur berget ser ut..
 
Elina Blom Westergren skrev:
[bild]
Så här blir det ju för mig om jag ska gjuta i rör på berget
Bara en tanke till.. Förstår att det där är en skiss, men går berget upp på bägge sidor? Tror då att du kan få en lite sjö där så fort det regnar..

Annars är din tanke rätt, men som Kalasclas skriver krävs det rätt höga plintar..
 
Haha ja det är den mest soliga platsen :/. Dessutom är tomten väldigt stenig, du ska se mitt stenröse efter anläggningen av infiltrationen.

Ok jag gör så att jag tar ett par bilder när växthuset kommer, både på markförhållandena och huset. Ritade upp lösningen med stolphållare också i Paint och precis som du säger får det bli ett trappsteg upp eller liknande vid ingången skulle jag tro.

stolpar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Berget går lite upp och lite ner både här och där. Men det är ingen en grop exakt i mitten heller. Svårt att förklara. Ska knäppa några bilder!
 
Ok. Jag tror du kommer få problem med vattnet om du lägger "golvet" direkt på berget..
Jag hade nog löst det med att bygga som en upphöjd "uteplats" med reglar och trall. Sedan sätta fast växthuset i "golvet".. Då skulle du kunna bygga den större än växthuset och på så sätt få plats med saker utanför på trallen..
 
Kul idé! Ska kolla lite vad ekonomin tillåter. Men tror du jag måste bygga trallen på plintar då eller räcker det med stolphållare?

Tog en bild på marken. Växthuset kommer att stå med långsidan mot kameran men vinklat lite snett så att kortsidan syna för annars är stenröset ivägen för ingången. OBS rensade ytan är större än 11,4 kvm.
bild (1).JPG
 
Vilken härlig plats för växthuset, men vilken utmaning att få dit det, rakt och stabilt!

Jag tror att du ska se till att fästa växthuset i reglar om du ska göra som Jackt skrev, så du kan dra riktigt rejäla skruvar ner i reglar och inte bara i trallen.
 
  • Gilla
DMG
  • Laddar…
Det där kallas utmaning :)

som jag ser det så funkar det bra att göra som skissen i inlägg 20.
Dock kan man förenkla lite om man vill.
För att slippa såga gjutrören så noga i botten så kan man lägga en "klick" betong på berget och sen sätter man röret i den våta betongen. Fortfarande måste man vara noga med att väga in topparna så att de hamnar i våg
Beroende på hur infästningarna ser ut i växthuset så kan man ev skippa ingjutningsjärnen och istället fästa med expanderbult eller spikplugg. Vinsten med detta är att man inte behöver vara riktigt lika noga med att sikta in plintarna i sida och längd
 
Mikael_L
Jag tror att man kan göra på två sätt (minst! :));
antingen så fixar man upp en ram av virke, uppsatt på plintar, och sen sätter fast växthuset i denna.

Eller så försöker man gjuta fast de till växthuset medföljande plintjärnen.
Och då tänker jag att man kan gå tillväga så här:
1. Ev borra/bila/spränga ur gropar ur berget där plintjärn ska ner och där berget är för högt för att järnet ska rymmas.
Alternativ till detta är att kapa ner för långa plintjärn lite.
2. Borra fast dubb i berget (kortare bitar av armeringsjärn) och sen sätta gjutrör över, på alla ställen där plintjärn ska placeras. Gjutrören tätar man med akrylfog, eller lite murbruk såsom mats skriver.
3. Tillfälligt anordna lite bärande balkar som växthuset kan vila på under arbetets gång. Dessa balkar ska alltså i ök liva mot växthusets önskade underkant. Balkarna ligger alltså i ett plan tvärs över kortsidan av växthuset, och består av något virke, t.ex. 45x145.
4. Montera ihop växthuset, endast botten sargen om möjligt, ovanpå dessa balkar. Och plintjärnen sticker alltså nu ner i varje gjutrör, på exakt önskad höjd, och önskat läge.
5. Blanda betong och fyll gjutrören. Låt härda och lossa sen växthuset lite från plintjärnen och dra ur balkarna.

Klart, nu är det bara att klä in mellanrummet mellan berg och växthus som man önskar.


Det är svårt att beskriva sina tankar i ord, så fråga om det är oklara saker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.