Hej alla växthusfantaster,

Idag levereras mitt 11,4 kvm stora Odla-växthus och berget är skalat från mossa och redo för grunden. Jag har dock lite funderingar kring just grunden och Mikael_L föreslog att jag skulle starta en tråd. Här kan ni se mitt blogginlägg: http://www.byggahus.se/bloggar/elina+blom+westergren/3249-forbereda-vaxthus-skala-berget.html.

Växthuset har integrerad sockel med nedgjutningsjärn. Men det känns lite klurigt att lyckas få det i våg, dels för att berget är väldigt ojämnt så det blir svårt att såga till gjutrören så de hamnar i våg, och dels för att jag känner mig lite otrygg i att justera sockeln i våg om den sitter ihop med en massa annat.
Efter visst klurande här i grannskapet har vi kommit fram till att det borde gå att borra i berget, sätta dit stolphållare och sedan bygga en ram av tryckimpregnerat trä 95x45 som justeras i våg. Då slipper jag hela plintmomentet. Nedgjutningsjärnen kan nämligen sågas av om de ska användas till annan grund än plintar. Vad tror ni om den här idén? Bra eller dålig?

Jag vill inte ha någon murad grund då jag ska använda mig av bumlingar runtom för att få samma stil som runt rabatter, gång och liknande här hemma. :rolleyes:

Mvh
Elina
 
Jag byggde i höstas ihop SKBV´s gamla modell, jag gjöt fast plintjärnen som ingick och det var faktiskt ganska enkelt.

Jag grävde ur hålen och ställde sedan ramen på murblock och justerade så det blev helt rakt och i våg. Sedan skruvade jag loss ett plintjärn i taget, satte ner gjutrör justerade det så det kom i rätt höjd osv, sedan skruvade fast plintjärnet igen. Sedan vidare till nästa. Tog lite tid men det blev rakt och har stått stilla sen dess :)

Lycka till!
 
Smart! Men i och med att jag har berg under kan jag inte gräva ur och justera höjden på murblock. Jag har ju så att säga bergets höjd, som i och för sig är relativt jämn, att förhålla mig till. Därför jag tänkte att det är enklare med stolphållare i och med att de är enkla att justera i höjd när jag borrar i berget. Eller missförstår jag dig nu?
 
  • Gilla
isakatt
  • Laddar…
Mikael_L
Jag antar att det här är monteringsinstruktionen, den fanns iaf att hitta på skånska byggvarors hemsida.
http://www.skanskabyggvaror.se/media/pdm/filer/Växthus ODLA 82-114_110406_low.pdf

Att ha tillgång till den kan ju underlätta att fnula ut råd, om man inte har monterat ett sådant här växthus tidigare.

Nog borde det gå att första sätta upp en ram av trä, tryckimpregnerat?, på plint/stolp, ungefär som när man ska bygga en altan. Och sen sätta upp växthuset där.
Klurigast blir nog runt dörren, där ramen inte blir sammanhängande, det kan nog krävas minst 4 st plint/järn där.

Jag är på väg ut till mina egna projekt nu, men jag dyker in i tråden senare.
 
Dum fråga, men består inte sockeln av 4 delar? 2 långsidor och 2 kortsidor?
När du monterat ihop den så blir det väldigt styv (Återigen så var deras tidigare modell).

Om du har tänkt att få ner gjutrör i berget så borde du kunna använda samma princip som jag skrev, men kanske bara ha en tunnare platta under?

Om du ska ha träramen, och ställbara plintskor så kolla bara hur man fäster ihop sjävla växthuset med sockeln på min modell var det små metallbitar som man klickade fast runt kanten på sockeln och sedan skruvade fast. Bara så det inte blir riktigt struligt att få växthuset att sitta fast på trä ramen i nästa steg.
 
Såg i manualen nu att de gjort om det helt... då blir det aningen krångligare, min modell hade en extra sockel, så jag kunde skruva ihop sockeln och gjuta fast den, sedan ställa på väggarna och fästa dem på sockeln.
 
Blir spännande att se detta färdigt. Men jag har svårt att visualisera hur du tänker dig att det skall se ut på marken.

Om du har ojämt berg som du på något sätt vill ställa något som måste vare mycket rakt (våg), samtidigt bör ju marken inne i växthuset också vara rak, så då känns det som du behöver jämna av en större yta än den som bara växthuset skall stå på.
Växthusprofilen (den nedersta) bör nog vara helt ovan jord, jag skulle inte ha lagt upp jord/grus mot den. Bara pinnarna som skall gjutas fast är under mark.

Du kan ju fortfarande ha dina stenar runt om för att det skall likna resten av tomten. Men får ändå känslan att du behöver plana av ytan där växthuset skall stå..
 
Ja precis det som ställt till det lite i huvudet för mig, att de integrerat sockeln. Vill göra det så enkelt för mig som möjligt i och med att jag ska montera det ensam - och jag är lite osäker på hur lätt det är att justera den integrerade sockeln i våg helt själv. Därför jag tänkte att det var enklare med en tryckimpregnerad träram som jag sedan ställer allt på i slutändan. Den är ju lätt att lyfta runt på och justera. Samma sak med stolhållarna kontra plintar. Känns enklare att justera stolphållare i höjd än att försöka såga till plintar som ska hamna i våg i topp på ett ojämnt berg. Men så blir jag osäker och tänker att jag kanske tänker helt fel.

Växthuset kommer la någon gång mellan 11-15 idag, det blir kanske lättare när allt ligger framför mig.
 
Jag kan lova dig att du inte kan montera det ensam! 2 personer är minimum för att montera det!

Gör du det ensam så är det farligt! Ta hjälp av någon.

Men kan du inte göra som så att du tar sockeln och gjuter fast den med järnen som ingår, när det sedan sitter så skruvar du loss sockeln och monterar ihop det, sedan skruvar fast den i järnen igen?
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Hur menar du nu jackt? Berget diffar cirka en decimeter som mest tror jag, och tanken är alltså att plintar eller stolphållare ska gjutas fast i det för att sockeln skall hamna i våg ovanpå berget så att säga. Är det det du menar med?
 
Elina Blom Westergren skrev:
Hur menar du nu jackt? Berget diffar cirka en decimeter som mest tror jag, och tanken är alltså att plintar eller stolphållare ska gjutas fast i det för att sockeln skall hamna i våg ovanpå berget så att säga. Är det det du menar med?
Jag är med om hur du tänker, men hur tänkte du dig att det skall se ut inne i växthuset? Vill du att berget skall vara synligt? eller tänkte du lägga något "golv" (jord/grus/marksten)?

Tror det är lättast precis som de säger i manualen att sätta ihop hela växthuset (utan glas), placera det där du vill ha det, markera på berget var pinnarna hamnar, borra hål, och gjut fast. Men om man ser på hur pinnen ser ut så är den tveäggad (upp och ner vänt y) den får du inte ner i något hål, den är menad att gjutas fast i ett gjurrör som är nedgrävt i marken.
 
Oh naj, typiskt Kalasclas. Jag får se om jag kan få hit någon kompis som kan hjälpa mig efter jobbet då. Ska fotografera både bergsförhållandena och växthusdelarna lite senare idag när de anländer. Lägger upp dem här så fort jag har dem
 
När jag monterade mitt så var vi 2 personer, och hade lite virke som fick hjälpa till att stötta upp delarna. Hade vi varit 3 personer så hade det gått betydligt smidigare

En långsidevägg är väldigt ranglig när den ska skruvas fast, vi tog en kväll till att montera ihop stommen och lyckas få allt rakt (Om allt verkar helt snett när ni fått ihop det så lossa lite på alla skruvar och skaka till det, för oss så ramlade delarna på plats då.) kvällen efter glasade vi allt. Det tar längre tid än man tror.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.