På norrsidan gjorde jag hela fotrännan färdig på verkstaden och fick hjälp av sambon med att lyfta upp den på plats, nu är hon gravid och ska inte bära tungt så här på sydsidan slog jag ihop den till en rulle så jag ensam kunde bära upp den på taket och knäckte upp den på plats. Funkar lika bra det med.

inaction.jpg

Mitten av rännan falsas ihop, i falsen använder jag falstätningsmassa M82 från Abratex.

fotskarv.jpg

Så blev det! Här kommer den sista biten "trappas" upp en nivå. Är ju 1a Maj i morgon så hoppas på gott väder så det rasslar till och mycket blir gjort.

fotsyd.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
Hur gör du avslutet mot vindskivan?
Kommer du kunna byta den utan att öppna falsen?
 
Enk Projektet skrev:
Hur gör du avslutet mot vindskivan?
Kommer du kunna byta den utan att öppna falsen?
Alla vindskivor runt om hela huset kommer lätt att kunna bytas ut. Gjorde en sketchup bild på hur anslutningen ser ut mellan vindskiva och tak. Lossar bara skruvarna och "vrider" ur dem så kan man komma åt att måla vindskivebrädorna utan att söla på plåten när det är dax för det.

vindskivasketch.jpg

Själva vindskiveplåten ska kunna åter monteras efteråt om man är noga med att inte få dem böjda. Eventuellt kan falsen på vindskivan behövas rätas ut något när det åter monteras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Iom att jag inte gick med fotplåten hela vägen upp under kompletteringsfalsen falsade jag i en list istället som jag skurit in under pappen, denna lösningen ger mig möjligheten att byta ut fotrännan och fotplåten med minimal påverkan på taket. Då is, snö och allt vatten rinner i rännan så brukar den oftast tar mer stryk än taket och kommer troligtvis bytas ut först. Enligt mig mycket bättre lösning då det nu är helt tätt i skarven mellan tak och ränna.

pappiranna.jpg

Fick hjälp av Lars med att klä in vindskivebrädorna i plåt. Kanonfint blir det!

larsskruvar.jpg

Tre skivor på plats, bara resten kvar! Ser inte mycket ut för världen men förbannat skönt att ha börjat att lägga skivorna. Till helgen räknar jag med att ha lagt all yta och städa undan massa skit i trädgården.

nagraskivor.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Pappen spikas dolt i klisterkanten, förutom vid hinder och skarvar, där kletar jag asfaltsklister så spiken och plåten inte har kontakt med varann. Likaså med alla hål som blir när vi flyttar runt brädorna på taket för att kunna röra sig.

klister.jpg

Dold infästning över hela taket, skruvas med "räkan" glidklammer.

klammer.jpg

Inga skruv syns och falsen klämd o klar.

fals.jpg

Nu ligger ytan på sydsidan och har idag också tillverkat hinder. Ett takfönster och en huv som som ska hjälpa till med frånluften. Bygger en trästomme av 2"2 och plywood och monterar upp den i "hålet" till höger.

sydytapa.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Liksom med skorstenen på andra sidan taket, förlängde vi den för framtida ventilation. Samma blir det här på sydsidan. Bygger en huv av 2"2 och plywood för att i framtiden kunna användas. Planen är att ha frånluft i en klädkammare där. Tills dess blir det en "blindhuv".

trahuv.jpg

Monterad och pappen är på.

pappadhuv.jpg

Bakstycket med fall, det får man inte med monteringssatser från bygghandeln. :)

plathuv.jpg

Nu är slutet nära, långhelg så hoppas på fint väder så man orkar dra sig ut och göra klart. Nocken ska brytas upp och byggas in i en "nock låda". Har tillverkat perforerade plåtar och lock så vinden luftas ut ordentligt. Nu ser det iaf ut så här.

nastanklart.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
F*n, snyggt blir det!
 
corre skrev:
F*n, snyggt blir det!
Man tackar man tackar! Det stannar till några människor då o då som är ute och promenerar, en del fäller en kommentar och uppskattar det. Andra skakar på huvudet och går vidare :). Jag själv är väldigt nöjd och det är huvudsaken.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
RoTe
Det är nåt fel på folk som inte gillar det där! :D
 
De är bara avundsjuka :)
smart att ta höjd för framtida ombyggnader med extra "skorsten"
 
Vad har du för radonvärden i ett sånt där lättbetong hus?
 
RoTe skrev:
Det är nåt fel på folk som inte gillar det där! :D
Smaken är som baken..... :)

sir_daniel skrev:
De är bara avundsjuka :)
smart att ta höjd för framtida ombyggnader med extra "skorsten"
Tänkte det var lika bra att förbereda när man ändå håller på. Angående avundsjuka tror jag inte, det är ett område med 30-tal lika hus som byggdes samtidigt 65-. Alla har betongpannor förutom ett - jag med plåt. Kan vara "ska vara som det alltid har varit" människor. Fick beviljat bygglov för plåt så det är bara att köra på ändå :D

raveper skrev:
Vad har du för radonvärden i ett sånt där lättbetong hus?
Lustigt att du tar upp det då jag pratade med en granne längre ned på gatan om just detta i förra veckan. Jag har inte gjort mätning i mitt hus, men grannen längre ned på gatan med samma konstruktion och samma material (skanska siporex från 1965) gjorde radonmätning för 2-3 år sedan. Funderade också på om det var blåbetong upp över öreonen eller ej i dessa husen. Värdet låg på 50. Vet inte vad det betyder, om det är mycket eller lite har jag hört att det ska vara obetydelsefullt.
 
Redigerat:
Över 200 i radonvärde är gränsvärdet för när man kan börja tänka på åtgärder. Antagligen är även högre värden ofarliga om man inte kombinerar med rökning och annat.
 
Nu är taket så snyggt att du får fixa husets exteriör ännu mer så det passar ihop.
 
Skitsnyggt! Nu var det ett tag sen som jag jobbade som plåtslagare, men då har jag för mig att man inte "behövde" avrinning på hinder mindre än 600mm? Bara nyfiken, när man gör åt sig själv så är det bara att fläska på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.