Utbryten diskussion från annat ämne./Mod





-------------------------------------------




Essves karmskruv är verkligen trevlig, har inte så mycket erfarenhet av fönster men har bytt i två olika omgångar med då olika karmskruv. Essves var klart användarvänligast och enklast, dock skulle man haft lite olika längder eftersom jag hade väldigt ojämna "fönsterhål", ändåoklart om jag hade köpt en hel väska med olika karmskruv - men förstås jättebra om man jobbar med fönster... ;)

Edit: Var ju förstås Essves hylsor som jag använde, dessa var inte med i boxen...
 
Redigerat av moderator:
Kommer aldrig mer sätta en karmskruv efter att ha provat karmskruvhylsorna från Essve. Så fantastiskt otroligt mycket smidigare, snabbare och stabilare.
 
Hylsor is da shit. (y)
 
Ett tips när ni jobbar med karmhylsor är att även köpa brickorna som ska användas vid lättbetongmontage även om det ska monteras i trä.

Dessa brickor snäpps fast i hylsan utifrån efter att man skruvat in den i karmen. Genom att brickan sitter där får man en större anliggningsyta samt att om regeln lutar något så vandrar inte hylsan när man spänner an den.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har jag missat något? Hylsor?
 
End skrev:
Har jag missat något? Hylsor?
001378331_121202_110515_5485_product.jpg

Framtiden! :)
 
Mikael_L
Själv missade jag dom tyvärr fram till att alla fönster i huset var monterade ... :surprised:
Men ytterdörren ska åtminstone sitta med karmhylsor ... :cool:
 
Det stora fördelarna som jag ser det är att man slipper glappet som finns i en del karmskruvar, man slipper dra av karmskruven (hände mig ofta med alla typer av karmskruv, sjukt retligt), behovet av kilar/Winbags försvinner samt att man kan använda olika typer av skruv. Det senare möjliggör skruvar anpassade till materialet i väggen.
 
phl skrev:
Det stora fördelarna som jag ser det är att man slipper glappet som finns i en del karmskruvar, man slipper dra av karmskruven (hände mig ofta med alla typer av karmskruv, sjukt retligt), behovet av kilar/Winbags försvinner samt att man kan använda olika typer av skruv. Det senare möjliggör skruvar anpassade till materialet i väggen.
Börjar bli OT från tråden men är fortfarande nyfiken för jag vill veta om det är värt att köpa Essve karmskruvlådan eller om man ska bara investera i karmhylsor så det kanske inte är så OT ändå...

Nackdelen som jag ser nu utan att ha provat är att det verkar som att det måste vara ganska tight öppning där fönster/dörr hamnar. En lång karmskruv fixar även stora marginaler. Men det kanske finns olika storlekar på karmhylsor?
 
FredrikR skrev:
Testa en, så är du fast ;)
Ajajdå! ;)

Tack för förklaringarna.
 
Fick också en gratis när jag handlade trallskruv förra året, den är praktisk förstås men jag skulle nog inte ge 299kr för den. Essves skruv och karmhylsor är dock väldigt trevliga bekantskaper och en smart låda gör ju att man blir mer trogen som kund.

Såg att Byggmax hade väldigt mycket kemprodukter från Essve också, är dessa också bra?
 
Jag har frångått de speciellt avsedda skruvarna till förmån för vanliga försänkta 5x50.

Anledningen till detta är dels priset men främst att de avsedda skruvarna ibland fastnar på hylsans kant och blir då svår att få ner i botten på hylsan.

Tack vare den försänkta skruvens "fasning" så glider den lätt ned förbi kanten.

Vid montaget använder jag mig av en lång Festool bitshållare (150 mm tror jag den är). Det behöver förstås inte vara en Festool men den måste vara så slank att den går in i hylsan.
 
Vid montage i trä är det hugget som stucket vilken metod man väljer karmskruv eller hylsa. Den stora fördelen med karmhylsor kommer vid montage i betong/ lättbetong då man slipper plugg. Det är även en fördel vid montage i plåt.
 
  • Gilla
johan____
  • Laddar…
Håller inte med dig där.

När man en gång har dragit in en karmskruv så är det mkt svårt att sedan göra mindre justeringa av fönstret i djup/höjdled eftersom skruven då tenderar att gå in i samma hål.

Vid montage med hylsor så kan man spänna an dessa och sedan justera fönstret till perfekt passform innan man sedan drar in skruvarna.

Dessutom behöver man knappt använda några kilar alls.

Justering av fönstret i horisontalled gör jag med två-tre skruvar av grov dimension, typ 8x50 alternativt fransk skruv av liknande dim. Dessa väger jag in i spantringen innan fönstret ställs på plats. Fördelen med fransk skruv är att dessa kan man justera efter att fönstret står på plats.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.