mortimer skrev:
Vattnat ordentligt också ? :D
Nej jag förlitar mig på regnet, kom en skur en stund efter jag lagt ut det igår och imorgon ska det komma lite mer
 
JS80 skrev:
Drog åxå igång min idag, igår slängde jag ut gödning så snart har robban fullt upp igen :)
När jag såg att det skulle regna i morgon blev det ut med gödning här också. Gäller att passa på och dra nytta av vädergudarna.
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
REgnat till o från här också men det är inte så många droppar så det räcker inte för att smälta gödningen. Vattnat drygt 10h sista dgarna o gräsmattan börjar bli riktigt grön. Ska klippas för första gången på tisdag.
 
mortimer skrev:
REgnat till o från här också men det är inte så många droppar så det räcker inte för att smälta gödningen. Vattnat drygt 10h sista dgarna o gräsmattan börjar bli riktigt grön. Ska klippas för första gången på tisdag.
Det kommer tillräckligt med regn idag här :)
Har du köpt och installerat någon robot än då, eller blir det "old fashion" klippning.
 
Nu är våren här, Skalman är utsläppt på grönbete, Härligt! (y)
2013-04-27 10.46.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Heter din också Skalman :D

Ska strax ringa om att få ett nytt kretskort till laddstationen. Tar väl några dagar nu i och med helgerna
 
Nytt kretskort beställt.
Lars på HP-service är en trevlig och hjälpsam man.
Han rekommenderar att man tar in hela basstation på vintern, sätter en kort kabelstump mellan kontakterna i basstationen, så kan man ladda den inomhus.
Längden på kabeln spelar ingen roll, bara den känner av att en slinga är upprättad.
Fuktiga vintrar knäcker förmodligen komponenterna på kretskortet

Jag byter detta själv.
Det finns två lödningar på anslutningskontakterna för slingan, men det är inget som stör mig.
 
Det blir "old fashion" drygt 2-3 veckor. Ska nämligen vertikalskära min gräsmatta och stödså den först (Kristi himmeslfärd helgen). Men Boschen är bokad, ska bara hämtas isamband med ESC
 
Husqvarnas nya Automower 308 känns lockande att köpa..så får den ta den större gräsmattan, och Landroiden får ta hand om en mindre gräsmatta.
Man får ju visserligen två Landroider till dert priset...
 
SvPa skrev:
Nytt kretskort beställt.
Lars på HP-service är en trevlig och hjälpsam man.
Han rekommenderar att man tar in hela basstation på vintern, sätter en kort kabelstump mellan kontakterna i basstationen, så kan man ladda den inomhus.
Längden på kabeln spelar ingen roll, bara den känner av att en slinga är upprättad.
Fuktiga vintrar knäcker förmodligen komponenterna på kretskortet

Jag byter detta själv.
Det finns två lödningar på anslutningskontakterna för slingan, men det är inget som stör mig.
Jo, det är nog bra. Läste någonstans att om man nu inte gör det skall man ha strömmen på slingan för då blir det ju lite värmealstring i kretskortet som håller fukt borta. Jag hade min inomhus i sin låda och la en kort slinga runt maskinen, vilket är viktigt för annars fungerar det inte. På så sätt har jag kunnat ladda batteriet ca. varannan månad. Har även motionerat det genom att låta maskinen gå uppallad i lådan. Lars menade att det är bra för batteriet att man också drar ur det någon gång innan laddning.
 
Jag gjorde "mellanladdning" vid 3 månader så som de förslog i manualen, men nu när jag släppte ut honom så är batteriet inte helt OK. Det visar runt 20% och han kör en stund och åker och laddar, men laddar "fullt" på bara 5-10 minuter och drar sedan ut. Kollar jag då är han tillbaka på runt 20% bara någon minut efter laddning, så något stämmer inte. Förstod det som om dessa batterier inte skulle ha "minne" men kan inte klura ut vad det är annars. Förslag? Vad är bästa förslaget på ersättningsbatterier, original?
Låter Jorge köra dessa kort-rundor ett tag och hoppas batteriet "repar sig", men input/förslag mottages gärna.
 
bjorn_j73 skrev:
Jag gjorde "mellanladdning" vid 3 månader så som de förslog i manualen, men nu när jag släppte ut honom så är batteriet inte helt OK. Det visar runt 20% och han kör en stund och åker och laddar, men laddar "fullt" på bara 5-10 minuter och drar sedan ut. Kollar jag då är han tillbaka på runt 20% bara någon minut efter laddning, så något stämmer inte. Förstod det som om dessa batterier inte skulle ha "minne" men kan inte klura ut vad det är annars. Förslag? Vad är bästa förslaget på ersättningsbatterier, original?
Låter Jorge köra dessa kort-rundor ett tag och hoppas batteriet "repar sig", men input/förslag mottages gärna.
Se tidigare beskrivningar i denna tråden om urladdning av batterierna mhja en lampa och sedan uppladdning, det borde göra susen!
/Anders
 
Känns som en bra funktion skulle vara wintermode, docka klipparen med stationen i källaren och låta någon inbyggd funktion sköta batteriet...
 
På gång att skaffa klippare. Landroid 1.0 verkar bra, men akilleshälen är ett gammalt uselt blybatteri?

Originalbatteri:
2 st 12 volt blybatteri 90x70x101 mm, seriekopplade för 24 volt, 5 ah

Kan dessa bytas ut mot batteri med bättre livslängd? Hittade ett LiFePO 4 (litium-järnfosfat) som ska tåla blyladdare, men jag vet i inte om det funkar och vad det batterier har för egenskaper. Finns nått batteriproffs som kan detta? :)



http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=...t_index=SHOP_AREA_14717_0501037&otp1=tablink2
 
Niklas_1 skrev:
På gång att skaffa klippare. Landroid 1.0 verkar bra, men akilleshälen är ett gammalt uselt blybatteri?

Originalbatteri:
2 st 12 volt blybatteri 90x70x101 mm, seriekopplade för 24 volt, 5 ah

Kan dessa bytas ut mot batteri med bättre livslängd? Hittade ett LiFePO 4 (litium-järnfosfat) som ska tåla blyladdare, men jag vet i inte om det funkar och vad det batterier har för egenskaper. Finns nått batteriproffs som kan detta? :)
Nja, till att börja med är det inga problem, batterierna håller i alla fall en säsong och då med bra effekt, laddtid ca. 2 timmar ger ungefär lika lång klipptid. Men livslängden är som du skriver inte så lång. Det har skrivits om batterier i olika omgångar, även i deenna tråd om du backar några sidor. Även förra året gjordes det och här är några bra alternativ som ger mer energi och är billigare än de på Conrads http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/212551-batteri.html#post1727552 som jag tycker verkar onödigt dyra, man behöver ju två stycken till att börja med och de är dessutom på bara 4,5 Ah vilket är lägre än originalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.