Inget litet jobb ni tagit er ann! Ni är duktiga, blir fint!
 
Anton_W skrev:
Inget litet jobb ni tagit er ann! Ni är duktiga, blir fint!
Tackar och bockar.
Just när det kommer till tak känner jag mig rätt lugn och bekväm med eftersom det är just det här jag jobbar med på dagarna, blir lite outforskad mark när fasad och dränerings projekten påbörjas. Men det ska nog gå vägen då det finns mycket samlad kunskap på denna sidan man har stor hjälp utav. Sen är det väldigt roligt att tjejen är med och ser hur jag har det på dagarna :). Hon är händig och duktig, detta är nog vårt största gemensamma intresse.
 
Redigerat:
Ännu en helg avslutad. Har inte legat på fullvarv då jag känt mig lite krasslig men fick trots det gjort det sista på carporttaket. Täckplåtarna för luftningen på plats så nu är det vattentätt den vägen och upp under den gamla panelen (som ska bytas ut i framtiden).

detaljluftning.jpg

Vindskivorna falsade i taktäckningen.

hangskivorcarport.jpg

Översiktsbild på taket helt färdigt med höstlöv och allt.

carportklar.jpg

Backade på kärran idag så det blev ett stopp på Biltema och handlade nya lyktor då plasten sprack. Sprang förbi denna dragkrok så spontanshoppade den för 135:-. Lite slarvigt monterad men känns bra att kärran sitter fast :). Ska den smörjas med något fett?

krok.jpg

karrapavagg.jpg

Det var först tänkt att alla 3 tak skulle på innan vintern men det blir nog så att sydsidan av bostadshuset får vänta tills våren. Kom igång med carport taket alldeles för sent p.g.a. av jobbytet. Blir också fort mörkt på kvällarna när man kommer hem och svårt att motivera sig att jobba ute när det är kallt och blött (jobbar ju redan ute under dagarna året runt). Så sydsidan får allt klara sig med betongtegel i vinter.

Så för nu stänger vi bygget och drar igång till våren.
 
Redigerat:
Huset har legat på is, dels för vädret och dels för att jag inte direkt legat på latsidan. Har under hösten och vintern varit med och byggt upp en radiostation och tänkte bidra med denna tråden lite bilder från studiobygget.


Det är en lokal i Rollsbo industriområde i Kungälv á c:a 45 m2 som vi delade av med en vägg.

1studiovagg.jpg

Då det är ett företagshotell och vår verksamhet innehåller en hel del ljud extra isolerade vi väggarna mot våra grannar.

2isolervagg.jpg

Möbler är både dyrt och jobbiga att hitta som har rätt storlek så det blev en vända till bygghandlaren och shoppa 22mm MDF som sågades till i lagom storlek.

3bord.jpg

Grundmålat och monteras, fick hjälp av min glade flickvän som blivit kompis med skruvdragaren. Bordet byggs på köksstomme från IKEA och reglar, 2"4.

4monteringbord.jpg

Bordet får sin slutliga färg och ser riktigt bra ut, bättre än förväntat.

5malabord.jpg

Alla skruvar spacklas in och väggarna täcks av tyg.

6spacklatbord.jpg

Ut över hela väggarna sträcker vi ut tyg och "ribborna" som är av målade bärläkt är en billig och snygg lösning vi filade på ett tag. Men effektfullt blir det.

7vaggribbor.jpg

Bordet får sina sista strykningar med färg, och mera ribbor monteras. Har även spänt upp mattor runt bordet för att dra åt sig mera ljud.

8meraribbor.jpg

Mixer och mikrofon har fått ett hem, nu börjar det ta form.

9mixerinne.jpg

Lite LED lampor under bordet, hade några över sedan innan som bara låg hemma så varför inte?!

10imorkret.jpg

Mer skärmar och mikrofoner installerade.

11klart.jpg

Här kan man göra radio :). Har sänt lokalt över Ale & Kungälv på 95-4fm sedan årsskiftet och uppgraderingar av studion gör konstant. Detta håller bygga på huset tarmen lugn och så snart våren är framme kommer jag ta tag i den sista delen av taket hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
snyggt!
 
jkarlberg skrev:
snyggt!
Man tackar! Taket är jag mycket nöjd med och ska bli skönt att få det klart till våren.
Studion blev bättre än förväntat, men håller på att uppdatera så det snurrar på riktigt bra! Kul att bygga en station från grunden. Med allt vad det innebär.
 
Nu har bygget vaknat till liv igen, det som står på tapeten denna gången är sydsidan av bostadshustaket som är på omkring 70 m2. Även där ska vi ha mörkgråstålplåt Plannja bandtäckning. Jag har under vintern inhandlat en pickup som kan "vara bra att ha" under bygg tiden, bilen + släpkärra är ett vinnande koncept när man ska handla. I helgen blev det råspont och papp + diverse reglar och förnödenheter. Notera tjejens andra uppsättning byggkläder, Lila byggarbrallor, jula 300:- ett klipp!

pickup.jpg

Vi ska ha ett takfönster på sydsidan av taket och det var det projektet som söndagen erbjöd på, såhär blev det inifrån.

inneifran.jpg

mee.jpg

Tyvärr började det regna mitt upp i alltihop så det blev snabba ryck med fönstret, tjejen hade åkt till sin bror och kollat fotboll så jag fick ta det ensam, kan ej rekommendera att lyfta i ett sådant fönster själv (80x140) det tog styggt på ryggen men nu är det på plats.

takfonsterinstallerat.jpg

Mitt i regnet rotade jag fram presenningen och nu är det så gott som tätt inför nästa vecka. Bara hoppas på uppehåll under kvällarna framöver så underlagspappen kommer på så fort som möjligt.

pressaningpa.jpg
 
Redigerat:
Har sagt det förr säger det igen, bandtäckning! Snyggt och framför allt underhållsfritt!
 
skruffse skrev:
Har sagt det förr säger det igen, bandtäckning! Snyggt och framför allt underhållsfritt!
Snyggt, instämmer och underhållsfritt, till viss del. Spola av taket någon gång då och då och måla om 15-20 år :) minimalt underhåll kan jag sträcka mig till.
 
Fick besök uppe på taket :D katten är otroligt nyfiken och ska vara med överallt, beter sig som en hund stundtals.

katt.jpg

Råspontat klart vänster sidan, bara vindskivor och 2"2 kvar. Sedan blir det andra sidan och plocka ner pannorna, även dessa försöker vi få ner hela och ha dem som fyllnadsmaterial under altan-projekt i framtiden. Planen är att plocka ner alla pannor och riva allt gammal bös och ha taket pappat och klart innan helgen är slut. Hoppas vädret håller i sig och sommar värmen kommer snart!

raspontklar.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Kattvovven och 3 till
  • Laddar…
Kanonväder hela dagen! Det ger resultat, iaf på ute jobben :D. För att göra tråden lite mer intressant då jobben än så länge bara är samma samma så tänkte jag visa lite detaljer, tillvägagångssätt och skillnader då ytbeklädnaden är bandtäckt plåttak.

Det första är att jag inte skruvar dit trekants läkt ute i ändarna utan skruvar fast en 2"2 under råsponten.

raspantunder.jpg

Vindskivan skruvas sedan utifrån i 2"2n men jäms med råsponten så takplåten kan gå hela vägen ut och avslutas med en fals som vinskiveplåten kan falsas ihop med.

raspanthoger.jpg

Hade det varit tegel hade jag låtit den gamla pappen ligga kvar och lagt ny rakt över, men nu när plåten ligger kloss an pappen så kan "lager på lager" synas igenom och det vill jag inte, ville också kolla så att skicket på virket är okej. Det är lite jobb med att få ut alla pappspik men det känns skönt att det är "trärent". Är som en omålad tavla som väntar på att få färg på sig :D

trarent.jpg

I morgon (söndag) åker pappen på och presenningarna hamnar på hyllan.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Idag har solen minsann tagit, den klassiska bonne-brännan syns efter dagens insats. Monterat underbeslag och pappat hela taket. Monterade även upp de tillhörande plåtarna till takfönstret som ska användas så nu håller det så gott som tätt för regn o rusk.

takfonsterplat.jpg

Vid skarvar är det oundvikligt men under bandtäckt plåttak är det viktigt med dold infästning. Pappspik får ej synas utan spikas under klisterremsan så de ej kan skava på undersidan plåten. De spik som ändå syns kommer få en strykning kallasfalt över sig som härdar och på så vis skyddas. Numera gör man ifs samma med pannor som ytskikt.

pappatoklart.jpg

Nu är det bara till att vänta på plåtleveransen så jag kan börja bocka upp plåtarna så de passar mitt tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
I princip gick hela lördagen åt att tillverka, gjorde allt förutom takfönstret och en ventilationshuv som ska upp på sydsidan. En hög med vindskiveplåtar, fotplåtar och annat som behövs.

tillverkningluft.jpg

Jag har medvetet frångått Plåt AMA när det gäller fotplåten. Enligt AMA så ska fotplåten gå upp förbi kompletteringsfalsen (den fals som möter rännan och själva takskivorna). Men med en lutning på 37,5 grader och överlapp på c:a 400mm så duger detta gott åt mig.

fotplaten.jpg

Monterade kroken för fotrännan, gott fall lutar 30mm/m. Det var vad som blev gjort under söndagen, resten av dagen låg jag under bilen och mekade, ett tips! Undvik Byggmax morakniv. Den var ingen höjdare, ramlar ut slidan så fort man sätter sig ner.

krokpaplats.jpg
 
Redigerat:
Snyggt! Speciellt med den ifalsade "hängrännan"!
 
verktygsgurun skrev:
Snyggt! Speciellt med den ifalsade "hängrännan"!
Tackar! Den korrekta benämningen av den ifalsade "hängrännan" är fotränna. Gamla beprövade metoder så varför inte? :) Fotrännan stoppar en del snö och även om det inte är godkänt så använder jag den istället för snörasskydd som är så fult. Sådan är tanken, visar det sig att den inte klarar snö trycket så kommer jag sätta dit snöras iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.