@ichgary: Vad gör dig skeptisk till Hargassners eltändning?
 
  • Gilla
Isacsson och 1 till
  • Laddar…
D09
En sak som Hargassner saknar ( tror jag ) som ETA har är internetuppkopplingen som standard, samt servicehjälp via internet ( typ datasupport som loggar in på din panna ) om det strular.
 
En skillnad till (har jag för mig) är att ETA inte tillåter ett öppet system för att garantierna ska gälla. Men det kan vara fel (andrahandsuppgifter). Sen hur man ställer sig till öppet/trycksatt är ju en annan femma, men det begränsar handlingsfriheten en del.

Kan någon bringa klarhet här?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
En fråga man bör ställa sig med dessa moderna pannor är hur hög temperatur man kan ladda tankarna till. Jag kollade lite snabbt på hargassners sida, och på någon bild var 82grader 100%. Man bör ju kunna ställa upp det till 95 eller så, annars känns det ju inte som effektivt nyttjande av tankvolymen.
Men det kanske inte gör så mycket om den går in i glödhållning, om nu det är effektivt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kan tillägga att ETA inte heller hade färdiga svenska manualer men det kommer under 2013.

Det som lockar mig med de båda är att de verkar vara rejäla pjäser som inte ligger till last om man någongång ska sälja huset.
Man begränsar ju urvalet köpare med denna uppvärmning jämnfört med bergvärme, samtidigt så får man istället kanske en köpare ( pyroman ) som fastnar för anläggningen och är villig att ge mer.

Tur att husqvarna svetsteknik finns, ett bra komplement till pannorna för att få större volym och bättre pris än deras egna märkestankar.

Hargassner skulle återkomma med offert uppdelad per arbetsmoment så jag själv får se vad jag kan utföra, förbereda själv.

Kanske landar på rätt sida inom budgeten och kan kanske slå till ändå ( efter elmia )
Men nu känns det som det står mellan ETA och Hargassner.

Blivit lite tveksam till Effecta efter att ha läst en del trådar här. Helt Ok panna tydligen men har tydligen många "budgetlösningar" .
Den köparen ( 2st ) tittade också på ETA.
 
Inte för att vara en partyförstörare, men det där med värderingen är svårt. Det är nog så att om man köper en superpanna med stora acktankar så förstår nog inte den stora massan hur bra det är. Inte i det området som du kommer ifrån iaf tror jag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
He he nä, men det räcker att det är 2 som krigar och en som vinner ;)
Resten får bo kvar där dom är he he

Sen kommer nog driftkostnaden locka en del, ....om man nu vill flytta ;)
 
nä jag håller med dig man måste titta på driftskostnaden. Veden är där helt överlägsen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Vad drar en hargassner i ström inkl pumpar o allt?
 
D09
Hur funkar det med legionellabakterier när man kör vedsystem?

Idag är jag "bortskämd" med en frånluftspanna som hettar upp vattnet och efter den en extra vvb som bunkrar?
 
Jugend skrev:
nä jag håller med dig man måste titta på driftskostnaden. Veden är där helt överlägsen.
Detta gäller ju bara om du har egen ved alt kan komma över ved billigt. Har matat min vedanläggning med färdig ved tidigare men kör nu uteslutande pellets. I mitt fall blir det drygt 1000kr dyrare per år att elda pellets och då är inte valet svårt för mig iaf.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
dof skrev:
Detta gäller ju bara om du har egen ved alt kan komma över ved billigt. Har matat min vedanläggning med färdig ved tidigare men kör nu uteslutande pellets. I mitt fall blir det drygt 1000kr dyrare per år att elda pellets och då är inte valet svårt för mig iaf.
Vad betalade du för veden?

Jag tror mig kunna komma åt råved för ca 250kr m3 hos en relativt nära granne och då kör han förmodligen hem det också för den pengen
 
Sist jag köpte betalade jag kring 375kr kubiken hemkört stjälpt mått. Detta var då 50cm ren björk, blandveden var billigare. Kom dock ihåg att detta gällde under mina förutsättningar utfallet för dig kan bli helt annat. Anläggningen min är (var) en calmar v33 och 3st 750l ackar i ett hus från 1946. Har numera endast 2 tankar kvar för att få mer utrymme i pannrummet använder dock bara 1 för pelletseldningen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Intressant inlägg Dof. Men hur mycket pellets gör du av med? Klart pellets är mer bekvämt. Jag hade dock velat tillverka egen pellets. Måste väl löna sig om man är ett gäng som köper en anläggning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bommade tyvärr 4000liters tanken med minst 5 cm, tankens längdmått är 240cm, mitt mått var 235cm

Funderar på om man ska bila ut 10 cm ur lecan ( 25cm tjock, längd ca 2 meter. ) eller om det får bli två st 2000l tankar.

Känns som 5 cm, dvs 2,5 cm på varje sida är jäkligt tajt när den ska flyttas ca 2m i sidled.... Eller kanske tillräckligt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.