Installerade en universalsensor i garaget idag. Kopplade in hela tre DS18B20-probar till samma sensor och det verkar funka finfint. Skall också försöka styra poolcirkulation och VP med en fibaro 2x1,5kw puck om nu våren kan komma någon gång.

garage.png
 
MangeGBG skrev:
Hej,
har ett gäng 380V/400V elradiatorer som jag vill styra med z-wave. Tänkte att det går nog inte vad det verkar. Men kom på att fibaros 2x1,5kW switch styr ju två laster. Kan jag koppla en fas på den ena och den andra på den andra och sen styra så de går av och på samtidigt???
Eller om någon har någon annan fungerande lösning för mig.
Jag tror inte att puckarna är gjorda för den typen av koppling så jag avråder ifrån det tills någon med mer erfarenhet av dem säger nått annat.
Det du antagligen får göra är att med hjälp av pucken styra en kontaktor som bryter elementet.
Jag tror att jag har läst nått om elementstyrning i tråden, hittar det dock inte nu.

//M
 
Håller med Mossfeldt. Du kan omöjligen trycka in två faser i samma puck då den endast har en ingång. Kontaktor är vägen framåt om du skall slå på av båda faserna.

http://www.elnu.se/index.php?lista=...ikontaktorer+AC+CC1-K+serien&n=4&elmateriel=1

Eller kanske två reläer LY-230VAV om du skall styra faserna individuellt.

http://www.elnu.se/index.php?lista=40&an=3&n1=Rel%E4er%2C+r%E4knare%2C+timer%2C+SSR&n2=Elektromagn+rel%E4er+Elnu&n3=Elektromagn+rel%E4er%2C+LY1%2C+LY2%2C+LY4%2C+Elnu&n=4&elmateriel=1
 
Redigerat:
Mycket annat som tar ens tid nu när gräsmattan tinat fram men jag ville iallfall ha möjlighet att starta motorvärmaruttaget inifrån huset, så jag tog och satte upp en Android-platta i hallen som jag kan styra motorvärmaruttaget med (och även ställa in starttid). Lade även in en egen variant så jag kan styra lite belysning, men jag funderar på att gå över till myvera där, får se - blir det en regnig sommar kanske man hinner med det också ... Sen kunde man ju presentera lite rolig info från väderstationen, nyheter och även styra ljudanläggningen.

två (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ett (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tre (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fyra (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fem (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sex (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sju (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mapau och 11 till
  • Laddar…
theboppers skrev:
Mycket annat som tar ens tid nu när gräsmattan tinat fram men jag ville iallfall ha möjlighet att starta motorvärmaruttaget inifrån huset, så jag tog och satte upp en Android-platta i hallen som jag kan styra motorvärmaruttaget med (och även ställa in starttid). Lade även in en egen variant så jag kan styra lite belysning, men jag funderar på att gå över till myvera där, får se - blir det en regnig sommar kanske man hinner med det också ... Sen kunde man ju presentera lite rolig info från väderstationen, nyheter och även styra ljudanläggningen.
Fasen va snyggt. Vad är det för gränssnitt i plattan? Vilken controller? Kort och gott du kan väl meddela din setup med allt vad du har så vi andra kan få till det lika snyggt? Skicka gärna pm om du inte vill lägga upp allt här.
 
theboppers skrev:
Mycket annat som tar ens tid nu när gräsmattan tinat fram men jag ville iallfall ha möjlighet att starta motorvärmaruttaget inifrån huset, så jag tog och satte upp en Android-platta i hallen som jag kan styra motorvärmaruttaget med (och även ställa in starttid). Lade även in en egen variant så jag kan styra lite belysning, men jag funderar på att gå över till myvera där, får se - blir det en regnig sommar kanske man hinner med det också ... Sen kunde man ju presentera lite rolig info från väderstationen, nyheter och även styra ljudanläggningen.
Wow så snyggt även jag är intresserad hur du gjort.
Du får la styra bevattningen för trädgården också :)
 
Finns det nån sida som man kan jämföra de olika enheterna
Fibaro home center 2 vs Z-wave gateway VERA3

Vilken ska man välja??
 
Så här blev elritningen för styrningen av vår frånluft efter viss intrimning. I den första prototypen körde jag med ett 12V LY1 relä vilken naturligtvis fungerade dåligt (slog man på någon av utgångarna få fibaron så gick det andra reläet igång också).

fläktstyrning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med mina nya enheter i Veran kan jag forcera vid hög luftfuktighet på toan och dra ner ventilation till minimum när huset är pålarmat.

enheter.png
fukt.png

(slår man på båda kommer ventilationen stängas av helt vilken också sker när man använder köksfläkten)

20130423_191955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftfuktighet efter en dubbeldusch imorse :)

dubbeldush.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste fixa till logiken lite så att den fortsätter att maxa ventilationen ett tag även om vi larmar på huset på morgonen.
 
  • Gilla
RouSit och 2 till
  • Laddar…
hek skrev:
Så här blev elritningen för styrningen av vår frånluft efter viss intrimning.
[..]
Vad har du för fuktsensor? Everspring?

Verkar ju funka bra, jag ska göra något liknande i mitt dushrum!
 
Japp vespaman... en Everspring. Den är riktigt nice.

Tror jag fått till PLEG-plugin styrningen nu också. Lite svårt att hårdtesta när alla sover här dock...

inputs.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

conditions.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jolerius skrev:
Fasen va snyggt. Vad är det för gränssnitt i plattan? Vilken controller? Kort och gott du kan väl meddela din setup med allt vad du har så vi andra kan få till det lika snyggt? Skicka gärna pm om du inte vill lägga upp allt här.
Det är en Vera i botten men jag tror egentligen inte det spelar så stor roll.

Det tragiska är ju att det hela bara är en massa anpassade fulhack som snurrar hemma hos mig, men kortfattat ser det ut så här;

Surfplattan är den billigaste kina-Android-platta du kan hitta (oduglig kvalitet) – på den kör jag Firefox som webbläsare med ett plugin som gör att man kan köra den i fullscreen.

Sen har jag en webbserver (Linux) och det är på den sidan man visar på surfplattan finns.
På webbservern kör jag då en massa script som bland annat hämtar in data via USB från min väderstation, hämtar data om elförbrukning (dock inte riktigt i realtid utan ca var 10’e minut) från mitt konto på www.e-logger.se (http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka) dit min Logger2020 (http://www.logger2020.se) laddar upp info. Plockar även ned RSS-feeds med dagens namnsdag och nyheter.
Sen för att kunna styra lampor och styra motorvärmaruttag gör jag bara webbanrop till Veran (http://wiki.micasaverde.com/index.php/Luup_Requests) för att dels visa information om enheter är av / på men även för att kunna slå av och på lampor.

Så det är inga konstigheter.

Problemet som det är nu är bara att det hela är riktigt kaotiskt gjort, allt är hårdkodat mot mina grejer och lösenord och det är en enda soppa. Men hoppet är väl att nån gång i framtiden kunna reda upp det hela och kanske göra det lite mer tillgänglighet (nu har jag ju som sagt också börjat snegla mot myVera ;-)
 
Jag la in myVera på min Vera Lite idag.
Extremt hög WAF, men dokumentationen är ju obefintlig (om man inte pratar grodspråk). Är det nån som har kommit lite längre, kanske lyckats skapa sig nån widget, som har lust att förklara lite?
Jag har lyckats skapa en skiss över huset i Floorplanner och lagt in alla lampor. Men jag skulle gärna lägga in temperatur ifrån t.ex temperatur.nu, och kanske en klocka (som jag antar ska gå eftersom det finns en flik som heter Clocks).
 
Fick äntligen tummen ur och beställa lite grejer från m.nu innan de sluta med rabatten. Sjukt va liten aeon - Labs pucken är. Fattar inte hur de kan få in on/off/dimmer + energimätning i den där.

Nu är nästa steg att installera den och myvera. Dock fattar jag inget av guiden till myvera. Någon dom kan hjälpa mig som inte kan ett dugg om programmering.. Har bra datorvana och vill ha installationen på ett usb-minne för att spara på Vera liters begränsade utrymme.


*sorry för dubbelpost.. Blev samma i en annan z-wave tråd*
 
  • uploadfromtaptalk1367008065857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket intressant tråd.
Jag sitter precis i startgroparna med att beställa en uppsättning Z-Wave pinaler, men har inte helt kommit fram till om det är en Vera eller en HC2 man skall satsa på.

Sen har jag en liten fråga till alla väldigt kompetenta z-wave personer på forumet.

Vad är skillnaden mellan
Fibaros: Insatsdimmer
och
Aeon Labs: Micro Smart Energy Illuminator

Jag vet att Aeon Labs även har funktion för att mäta strömförbrukning, men förutom det?

Om båda gör samma/lika sak (on/off/dim), är det storleksskillnad eller något annat avgörande som man bör ta hänsyn till?
Jag var helt inne på att köpa Fibaro's insatsdimmer först, men så fick jag upp ögonen på Aeon Labs samma-lika enhet?
Priset är ju såklart en skillnad, men i mina ögon så är Aeon Labs mer attraktiv i både pris och funktionalitet? eller har jag missat något?

Stort tack för all hjälp ni kan bidra med.

// C
 
Fibaron har har en extra ingång som man kan använda till att styra någon annan enhet. Vilket kan vara trevligt ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.