Jag upptäckte att byggaren har satt fönster fel. Vi har nämligen samma fönster, men vissa med "sun cool light" för de partier som är mot hetaste solen. Dom ser exakt likadana ut, det finns märkning vilket som är vad. I fönsterspecifikation så finns dom i olika sektioner, de med samma dimension.

Innan jag börjar snacka med byggaren så vill jag höra vad världen har för åsikt gällande detta :)

Min åsikt: Byggaren har fått specifikationen och där framgår det att det är olika fönstertyper men olika dimensioner. Dom har slarvat och antagit att alla fönster är likadana, nu måste det ju göras om. Jag tycker inte jag bör stå för den arbetskostnaden (vi kör tim-baserat), eftersom dom inte uppmärksammat i specifikationen att det är olika typer av glas.

Vad tycker ni?
 
D09
tronen skrev:
Jag upptäckte att byggaren har satt fönster fel. Vi har nämligen samma fönster, men vissa med "sun cool light" för de partier som är mot hetaste solen. Dom ser exakt likadana ut, det finns märkning vilket som är vad. I fönsterspecifikation så finns dom i olika sektioner, de med samma dimension.

Innan jag börjar snacka med byggaren så vill jag höra vad världen har för åsikt gällande detta :)

Min åsikt: Byggaren har fått specifikationen och där framgår det att det är olika fönstertyper men olika dimensioner. Dom har slarvat och antagit att alla fönster är likadana, nu måste det ju göras om. Jag tycker inte jag bör stå för den arbetskostnaden (vi kör tim-baserat), eftersom dom inte uppmärksammat i specifikationen att det är olika typer av glas.

Vad tycker ni?
Tycker att dom ska göra om jobbet, du har ju meddelat dina önskemål och vad du vill betala för
 
Jo, det borde dom göra... Tar väl inte så lång tid för en erfaren snickare att byta plats på ett par fönster heller.
 
D09 skrev:
Tycker att dom ska göra om jobbet, du har ju meddelat dina önskemål och vad du vill betala för
Jag har ju inte markerat ut var "sun cool light" fönster ska sitta. Men dom har en specifikation där det framgår att det är en annan fönstertyp. En erfaren snickare bör väl ställa frågan var fönster som är speciella ska sitta.
 
D09
tronen skrev:
Jag har ju inte markerat ut var "sun cool light" fönster ska sitta. Men dom har en specifikation där det framgår att det är en annan fönstertyp. En erfaren snickare bör väl ställa frågan var fönster som är speciella ska sitta.
Nja, har du inte specat vart du vill ha dom så blir det nog svårt att få dom att göra om kostnadsfritt. Hade du nämnt att dom var olika?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
D09 skrev:
Nja, har du inte specat vart du vill ha dom så blir det nog svårt att få dom att göra om kostnadsfritt. Hade du nämnt att dom var olika?
Det står specificerat i leveransdeklarationen som följde med. Dessutom har dom annan märkning.
 
D09
tronen skrev:
Det står specificerat i leveransdeklarationen som följde med. Dessutom har dom annan märkning.
Men har du meddelat snickarna om det? :)
 
Ja, du har ju meddelat via spec att fönstren var olika. De bör ju då via egenkontroll kolla vad som gäller. Alltså skall entreprenören åtgärda felet utan kostnad.
 
  • Gilla
tronen
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Ja, du har ju meddelat via spec att fönstren var olika. De bör ju då via egenkontroll kolla vad som gäller. Alltså skall entreprenören åtgärda felet utan kostnad.
Jag har ju samma åsikt, dig gillar jag :)
 
Det ska man som betalande kund inte behöva veta något om.
 
Vad är det har har specat? Du skriver att du inte har markerat/visat var dom ska sitta men att det finns en specifikation om att fönstren är olika.
Menar du att dom har fått en packsedel som visar att det är olika fönster levererade eller har du skrivit och överlämnat en byggbeskrivning som talr om att det ska vara olika fönster i olika rum?
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Typ en följesedel som sitter klistrad på pallen läser man ju inte som hantverkare, finns ingen anledning till det om det är du själv som tagit emot fönsterna vid leverans.
Har snickarna fått någon form av Arbetsorder där det är specat var fönsterna skall sitta? När snickarna kom på morgonen och skulle börja arbetet uppmärksammade du dem då på att det är annorlunda glas i vissa fönster? Hade ju inte varit alltför mycket begärt av TS att kanske säga till snickarna en extra gång om att det är olika glas i fönsterna.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
tronen skrev lastpost_right.png
"Byggaren har fått specifikationen och där framgår det att det är olika fönstertyper men olika dimensioner."Jag har ju inte markerat ut var "sun cool light" fönster ska sitta. Men dom har en specifikation där det framgår att det är en annan fönstertyp. En erfaren snickare bör väl ställa frågan var fönster som är speciella ska sitta.

Dessutom hade de enl tronen en annan märkning!
Byggaren har väl en arbetsledare? Tronen är konsument och enl konsumenttjänstlagen har kunden alltid rätt tills entreprenören bevisat motsatsen. I den här världen är det så att konsumenten inte behöver kunna nånting (tyvärr i bland).
 
seniorkonsult skrev:
tronen skrev[bild]
"Byggaren har fått specifikationen och där framgår det att det är olika fönstertyper men olika dimensioner."Jag har ju inte markerat ut var "sun cool light" fönster ska sitta. Men dom har en specifikation där det framgår att det är en annan fönstertyp. En erfaren snickare bör väl ställa frågan var fönster som är speciella ska sitta.

Dessutom hade de enl tronen en annan märkning!
Byggaren har väl en arbetsledare? Tronen är konsument och enl konsumenttjänstlagen har kunden alltid rätt tills entreprenören bevisat motsatsen. I den här världen är det så att konsumenten inte behöver kunna nånting (tyvärr i bland).
Men något stämmer inte. Olika typ och olika dimension !!!

Jag håller verkligen inte med dig i ditt påstående om vad man kan begära att hantverkaren ska göra och inte göra.
Om fönstertyperna har olika dimension lär dom väl bara passa på vissa ställen och då har man väl satt dom på dessa ställen. Det är väldigt oklart vad som har lämnats för instruktion till hantverkaren i form av skriftlig specifikation, ritning eller muntliga direktiv. Om en kund är oklar i vad han/hon vill ha gjort är det iofs naturligt att hantverkaren bör fråga så att han vet vad som önskas. Men TS inlägg är inte så klart och tydligt utan det känns som det mer är en ursäkt i att lägga allt ansvar på hantverkaren.
Man kan inte bara skylla på andra om man har oklart byggunderlag eller underlag som kan missförstås.
Kanske TS skulle förtydliga lite hur det verkligen ligger till så slipper vi spekulera i otydligheter dvs på samma sätt som hantverkaren tydligen har fått göra eftersom dom inte fått tydliga instruktioner.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Hur såg specifikationen ut?

Blir lätt fel när tillverkare har massa olika bokstavsbemningar för fasta, öppningsbara, höger o vänsterhängda mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.