Status
Tråden går ej att kommentera.
Ev växtlighet kommer INTE att spärra hans sol från tomten. Har även fått veta att hans agerande är helt "normalt" mot oss då övriga grannar upplever honom svår. Men just detta hör inte hit.

Tur han inte springer med kamera och filmar ;)

Må GUD skydda oss från att bli som honom :)


Rakt utanför våra sovrumsfönster har vi nu 2 styck pergola sektioner. Ca 4m 1.8m höga. Dessa sattes upp igår. Resten skall häcken taga hand om. Höga thujor närmast huset. Mindre längre bort.

Det är beklagligt att det "bäddar" inte gott då han fru verkar vara en trevlig kvinna.
 
Enklaste och bästa att göra är att fullständigt skita i grannen....funkar inte det så be granne köpa ditt hus dyrt och har han inte råd med det be honom hålla käften tills han har fixat mer pengar.....du kommer ALDRIG kunna göra honom nöjd.....
 
Kom ihåg. Osäkra människor vill gärna sätta andra på plats. Gör som ToRy och se vad resultatet blir. Blir det inget bättre ignorera dom helt. Fortsätter dom ändå finns bara ett råd, flytta. Dessa människor blir aldrig bättre.
 
Tack för att ni övertygat mig om att skrota idéerna om att flytta ut från innerstaden. Läste några av era inlägg och drog mig till minnes ett och annat från min uppväxt i villa.

Tomter mindre än 4000m2 garanterar problem. Vid 10000 m2 per tomt finns dock förutsättningar för civiliserat liv.
 
Jag hade själv tyckt det varit beklagligt om jag blivit av med en bra utsikt , speciellt om jag inte förstod anledningen.
Att bara säga skit i osv är för mig en tråkig trend i sammhället när vi inte kan ge varandra den tiden som behövs för förståelse.:(
Visst det finns alltid personer som är extremt svåra men desto större utmaning för dig ;), jag menar inte att du ska ge dig men att skapa lösningar som alla tycker är ok.
I ert fall så hade jag pratat mer med frun.
 
Atom, jag hejar på dig och tycker att du inte skall ge dig.

Jag bor i ett sk. "fint" villaområde och när vi flyttade in så tog alla grannar emot oss på ett mycket bra sätt. Det enda som förbryllade oss var grannen mitt emot som inte ville att vi skulle ställa någonting utanför vår grind för att de fick svårt att komma in på sin tomt. Han klagade, på ett fint sätt i början, till och med på att fyttbilen stod där för att det var närmast att bära. Jag frågade om de skulle ut och åka samt påpekade att det finns gott om plats att komma ut och in med bilen. Hans kommentar var att om hans fru körde kanske hon skulle vara tvungen att "trixa" sig ut.

Tänkte inte mycket mera på det då det var sommar och vi åkte på semester. När vi kom tillbaka hade jag glömt det hela men upptäckte att så fort någon kom på besök och parkerade utanför grinden kom han in och bad dem att flytta bilen, spelade ingen roll vilken tid det var. Tiden gick och han började klaga på mer och mer typ saker som "i våra kvarter har man 100% kontroll på att flaggan tas ned i rätt tid", studsmattor är ingenting för dessa kvarter, era barn borde inte spela fotboll på tomten, behöver ni grilla på lördagskvällen då vi får besök det luktar (grillen är på andra sidan huset) mm mm. Vi visste att han gnällde varje dag.

Klagomålen och gnället ökade till stormstyrka och vi bestämde oss för att helt strunta i hans gnäll då det var fel på allt och det blev bråk. Han kunde stå och kontrollera att vi inte glömde att stänga av bilen om vi glömt något inne som skulle hämtas mm. Antar att ni förstår situationen.

Nu till det komiska i denna situation. Jag blev VD i hans företags största kund och han var tvungen att förhandla med mig. Detta var stor komik och efter det förändrades allt och han blev lismande och kom t ex. över med blommor och fruktkorg till min fru, han började tycka om våra barn, bjöd in oss vilket vi vänligt tackade nej till. Till slut flyttade de och nu har vi en fantastisk granne :)

När vi bodde i våning bodde en mycket känd svensk och hans alkoliserade fru under oss och hon klagade jämt på oss om all möjligt, till och med när vi var bortresta, då lärde vi oss att strunta i denna typ av gnäll.

Kör på bara...
 
Redigerat:
Vilken lång tråd för en liten thujahäck.

Nåja, som villaägare och jurist med erfarenhet av grannar som tycker si och så om saker på annans tomt kan jag bara säga följande.

Man har rätt plantera vad man vill på sin tomt hur högt det än blir och hur mycket "insyn" som än försvinner för en granne.
Har grannen sådana problem med att glo på dig då förtjänar denne granne namnet "Nicke Nyfiken". Det är inget annat än nyfikenhetssyndrom som grannar klagar på en thuja häck. Det enda den klagande parten vill är just att "titta" och "ha koll" på vad du med thuja häcken gör så att han kan hålla samma takt för att inte bli väldigt avundsjuk.

Juridiskt sätt ska grannen vara tyst. Ingen har rätt att säga något om vad en person har på sin tomt så länge det inte för liv (nu pratar jag rejält buller som kan vara högtryckskompressorer som går länge, bilar som man slår på mm). Rent så kallat "industrislammer" som pågår större delen av dagarna är inte tillåtet på en villatomt heller, dock är barn väldigt naturligt.

En granne har absolut noll att säga om din tomt. Okej rör det sig om enormt höga träd som uppenbart är sjuka och står nära tomtgränsen och det är risk för att grenar eller dylikt faller, då kan grannen säga till, men de har inga rättigheter kräva något för det. Skulle nu en gren rasa så är det försäkringsbolaget som utreder det hela och kommer man fram till uppenhbart sjuka träd så är det ditt fel på grund av bristande underhåll av trädet.
Det är också det enda som kan hända.

Har själv planterat en thuja häck (brabant) för drygt 2 år sedan nu och satte då ett 70 tal plantor med 40cm mellan varje planta för att få en tät fin vägg så man slipper insyn. Första året vräkte min granne snö från sin parkering över på mina plantor för att han var sur för han inte kunde inspektera mitt sovrum/vardagsrum och uteplats längre. Dock fick han en skrap tillsägelse när jag upptäckte det efter dagens slut och sedan dess har han inte klagat på något, dock lika nyfiken ännu.

Gällande mina plantor så var de 70-80 cm när de planterades och än så länge i år är topparna på ca 2,5 meter och en väldigt bra täthet till 2 meters höjd. Min plan för mina plantor är att de ska få växa fritt, vi har grannar lite överallt på gatan som har liknande häckar och de är allt mellan 5-8 meter höga.

Skulle nu TS ha en fortsatt irriterad granne så kan du ju ifrågasätta hur nära hans hus står tomtgränsen. Det finns också regler för hur nära en tomtgräns ett hus får placeras. Sedan om huset är lite äldre där skadan så att säga redan är gjord och kanske godkänd vid allra första byggnation, då ska definitivt grannen inte säga ett dugg, det är hans val av tomt/hus mm innan han köper huset, ingen har tvingat honom, så gillar han inte din thuja häck så finns det gott om lediga bostäder, det är bara flytta för honom.

Kort sagt om växtlighet på villatomter, ägaren av en villa får ha vilka växter denne vill på sin tomt.
Det enda en granne får göra med lagligt stöd är att klippa grenar som går in på annans tomt och då får grenarna kapas vid tomtgränsen inte en millimeter mer.

Hoppas grannar som klagar på thuja häckar lägger ner sin nyfikenhet. Det är makalöst vad nyfikenhet kan orsaka hos grannar som tror de är mer värda bara för de bott längre i sitt hus än en ny granne. De borde se thuja häcken som ett gratis vindskydd åt deras tomt.

Plantera och var glad, det är bästa rådet och aldrig fel så länge du håller dig på din tomt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Värmlandshusägare skrev:
Vilken lång tråd för en liten thujahäck.

Nåja, som villaägare och jurist med erfarenhet av grannar som tycker si och så om saker på annans tomt kan jag bara säga följande.

Man har rätt plantera vad man vill på sin tomt hur högt det än blir och hur mycket "insyn" som än försvinner för en granne.
Har grannen sådana problem med att glo på dig då förtjänar denne granne namnet "Nicke Nyfiken". Det är inget annat än nyfikenhetssyndrom som grannar klagar på en thuja häck. Det enda den klagande parten vill är just att "titta" och "ha koll" på vad du med thuja häcken gör så att han kan hålla samma takt för att inte bli väldigt avundsjuk.

Juridiskt sätt ska grannen vara tyst. Ingen har rätt att säga något om vad en person har på sin tomt så länge det inte för liv (nu pratar jag rejält buller som kan vara högtryckskompressorer som går länge, bilar som man slår på mm). Rent så kallat "industrislammer" som pågår större delen av dagarna är inte tillåtet på en villatomt heller, dock är barn väldigt naturligt.

En granne har absolut noll att säga om din tomt. Okej rör det sig om enormt höga träd som uppenbart är sjuka och står nära tomtgränsen och det är risk för att grenar eller dylikt faller, då kan grannen säga till, men de har inga rättigheter kräva något för det. Skulle nu en gren rasa så är det försäkringsbolaget som utreder det hela och kommer man fram till uppenhbart sjuka träd så är det ditt fel på grund av bristande underhåll av trädet.
Det är också det enda som kan hända.

Har själv planterat en thuja häck (brabant) för drygt 2 år sedan nu och satte då ett 70 tal plantor med 40cm mellan varje planta för att få en tät fin vägg så man slipper insyn. Första året vräkte min granne snö från sin parkering över på mina plantor för att han var sur för han inte kunde inspektera mitt sovrum/vardagsrum och uteplats längre. Dock fick han en skrap tillsägelse när jag upptäckte det efter dagens slut och sedan dess har han inte klagat på något, dock lika nyfiken ännu.

Gällande mina plantor så var de 70-80 cm när de planterades och än så länge i år är topparna på ca 2,5 meter och en väldigt bra täthet till 2 meters höjd. Min plan för mina plantor är att de ska få växa fritt, vi har grannar lite överallt på gatan som har liknande häckar och de är allt mellan 5-8 meter höga.

Skulle nu TS ha en fortsatt irriterad granne så kan du ju ifrågasätta hur nära hans hus står tomtgränsen. Det finns också regler för hur nära en tomtgräns ett hus får placeras. Sedan om huset är lite äldre där skadan så att säga redan är gjord och kanske godkänd vid allra första byggnation, då ska definitivt grannen inte säga ett dugg, det är hans val av tomt/hus mm innan han köper huset, ingen har tvingat honom, så gillar han inte din thuja häck så finns det gott om lediga bostäder, det är bara flytta för honom.

Kort sagt om växtlighet på villatomter, ägaren av en villa får ha vilka växter denne vill på sin tomt.
Det enda en granne får göra med lagligt stöd är att klippa grenar som går in på annans tomt och då får grenarna kapas vid tomtgränsen inte en millimeter mer.

Hoppas grannar som klagar på thuja häckar lägger ner sin nyfikenhet. Det är makalöst vad nyfikenhet kan orsaka hos grannar som tror de är mer värda bara för de bott längre i sitt hus än en ny granne. De borde se thuja häcken som ett gratis vindskydd åt deras tomt.

Plantera och var glad, det är bästa rådet och aldrig fel så länge du håller dig på din tomt.
...ord och inga visor :)
 
R
Känner igen det där problemet med en del grannar.. En del verkar sätta ribban högt för att få igenom åtminstone några krav. Sedan skall du också få se att dessa grannar själva kan göra både det ena och det andra, utan att bry sig ett skit om vad omgivningen tycker. Min miljöpartistiske granne exempelvis, hon vurmar något otroligt för djur och natur, men man får kontakta länstyrelsen för att hon vanvårdar sina husdjur.. För jag buller är det jättehemskt, men för hon buller skall andra bara sätta på sig hörselskydd.

Problem uppstår oavsett om du gör som de säger eller inte. Det värsta man kan göra är att lyssna och ge med sig. Då får deras kontrollbehov näring och man upplever sig placerad i någon sorts fångdräkt.

Gör som ni själva känner för. Det är er tomt, ert hus och era liv det handlar om. Kan inte andra acceptera detta, så har de hamnat helt fel. Då skall de bo enskilt UTAN grannar. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tack för all stöd! :)

Speciellt till ToRy.

Och visst tycker även jag att det har gått lite överstyr med trådens substans. För mig bör man kunna vara anonym och även kunna förvränga sanningen lite för att ingen av inblandade ska känna igen sig.
Trots allt är det inga juridiska beslut som fattas på ett forum. Bara att kunna få lite allmänna tips, ideer och få höra hur andra reagerar i liknande situation.

Blir man för mycket ifrågasatt, kommer man INTE att våga ställa frågor.


Tackar igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Atom: För att inte göra folk förvirrade så presentera inga förvrängda "fakta" utan att berätta att de är förvrängda, så blir inte folk förvirrade och misstänksamma.

Annars önskar jag dig lycka till med det nya huset och stör dig inte för mycket på de dryga grannarna!
 
Atom skrev:
Tur han inte springer med kamera och filmar [bild]

Må GUD skydda oss från att bli som honom [bild]

.
Ja, med tanke på vad du själv skrivit i tråden tidigare Atom, så blir väl slutsatsen nu att

Må GUD skydda honom från att bli som dig, så han inte börjar springa omkring med kamera och filma..... .... ;)

Du kastar ju sten i glashus så det står härliga till.

Som jag redan sagt, hur sur den här gubben än är har den här tråden visat än en gång att när två träter är det sällan ens fel. För istället för att försöka tala med gubben eller bara ignorera honom och plantera färdigt din häck eskalerar du det hela med höga plank, låsta grindar och kameraövervakning. För era grannar riskerar du att komma att framstå som snäppet värre än din surgubbe till granne om du ska fortsätta så.

För övrigt är det väl inte någon enda som sagt att du inte får sätta upp din häck och det har ju heller aldrig varit frågeställningen, så din rätt till det behöver du inte påpeka i varannat inlägg.
 
Sällar mig till den skaran som tycker man ska ha en rätt tuff attityd mot grannarna.
Vi försökte i början att jämka och lyssna, vara diplomatiska. Men det visar sig alltför
ofta att grannarna bara tar utan att ge. Får du trevliga grannar så vårda den relationen, men
i ert fall där de klagar på barnalek osv så skulle jag bara skita i vad de tycker och köra på
så länge inget olagligt sker. Som Eran säger så är tomtgränsen det enda ni delar.
Dessutom i vårt fall så kompromissade vi med grannarna, sedan sålde de huset och det blev en jobbig inledning på
den nya grannrelationen att förklara vad som muntligt var överenskommet.
 
  • Gilla
kidon
  • Laddar…
Har inte läst alla inläggen men här ett förslag till kompromiss; plantera thuja så att ni får insynsskydd men så att grannen kan se till skogen om nu detta är möjligt.
 
Ja det var allt en trevlig granne du fick, han vill tydligen hjälpa dig med barnuppfostran också, det räcker inte med thujorna, och var så lugn mera kommer med tiden.
Jag säger vad jag skulle göra, därmed inte sagt att du skall följa detta,jag skulle upplysa grannen om att han i fortsättningen håller sig på sin tomt och jag skulle uppskatta om han höll tyst när vi stöter ihop.
Gör klart för grannen att du absolut inte vill ha någon kontakt med honom (kort sagt be han dra dit pepparn växer)
vissa grannar bör man undvika och den personen verkar vara en sådan.
Backar du och börjar "dansa efter hans pipa" så ökar kraven bara, lika bra att klappa till direkt.
Jag har varit i en liknande sits, man vill ju egentligen vara snäll och tillmötesgående, men efter 39 år (ja lång tid)
fick jag nog och talade om för grannkärringen vad jag tyckte, det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det för 30 år sedan.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.