Börjar snart närma sig ett inköp av Vera lite.. Men har ytterligare funderingar.

1.laddar veran upp batterierna som sitter i eller är det bara en batteripack med alkaliska/lithiumbatterier?

2.kan man på något sätt koppla in ett skymningsrelä så att man kan tända släck vid ett visst lux-värde??
 
En fråga slog mig: Uppenbarligen fungerar ju det att koppla Sonos ljudsystem till veran med hjälp av plugin, men finns det inga andra alternativ? Sonos är rätt dyrt...
 
@jolerius
1. Vera Lite - Alkaliska, ej laddningsbara. Till Vera 3 följde ett laddningsbart batteripack med.
2. Ja. Det finns z-wave grejer som ger detta. T.ex. "The Aeon Labs MultiSensor is a Z-Wave 4-in-1 sensor that measures motion, humidity, lighting and temperature."

@calloha
Squeezebox verkar det finnas plugin för också.
 
jolerius skrev:
Vilken guide följde du? Finns det någon som är väldigt enkel att följa om man inte har programmeringsskills??
Själva installationen av MyVera hittar du här - Se bara till att hämta den senaste versionen och inte den som det länkas till i början av tråden. Tror senaste är "130317".

http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,13133.0.html

För att installera PHP på din Vera så följer du denna tråd;

http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,13126.0.html

Hoppas att det svara på dina frågor!
 
calloha skrev:
En fråga slog mig: Uppenbarligen fungerar ju det att koppla Sonos ljudsystem till veran med hjälp av plugin, men finns det inga andra alternativ? Sonos är rätt dyrt...
Som sagt så finns Squeezebox, men produkten är nerlagd av Logitech och inget jag skulle satsa på idag. Tyvärr finns det inte mycket konkurrens till Sonos idag, men det är ett trevligt system som fungerar bra.
 
Jo...

Sonos:arna har på något skumt sätt smugit sig in och blivit en del av vardagen här hemma. Det är inte ofta man kan säga det om teknikprylar.

Och om vi skall fortsätta hylla teknik (vilket alla i denna tråd kanske förstått att jag gillar) så måste jag återigen nämna Synology NAS:et. Galet bra och lättkonfigurerad. Man kan säga att det är raka motsatsen till Veran. :) Magi!

OT: Barnen har precis fått se sin första Harry Potter film ikväll (stora tjejen har läst böckerna 3 ggr). Det var också magi.
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
Andper skrev:
Jaha då får det väl bli dimmer, är det bara reläerna som finns med två styrningar?

Är chansen stor att dimmern klarar av att styra mina 230 Led?
Gissar att du är inne på Fibaros dimmer, Ja, den finns bara med en utgång.
Säkrast är ju att testa - köp en och prova. Det som brukar kunna ställa till det med LED:ar är att belastningen är för låg, isf behöver man ett tillbehör för att det ska "läcka" lite spänning till dimmern så att den kan hålla sig vid liv.
 
slacker skrev:
Update Från Slacker!
Tack för uppdateringen!
Jag har ju inte själv haft tid att prova MyVera ännu, tiden verkar accellera så här på vårkanten, men om det där "kostade" 3 bärs, så känns det ju betryggande! :)
 
Hej,
har ett gäng 380V/400V elradiatorer som jag vill styra med z-wave. Tänkte att det går nog inte vad det verkar. Men kom på att fibaros 2x1,5kW switch styr ju två laster. Kan jag koppla en fas på den ena och den andra på den andra och sen styra så de går av och på samtidigt???
Eller om någon har någon annan fungerande lösning för mig.
 
Är SB nedlagt?! Synd, för nog är det synd alltid att Sonos inte har lite bättre konkurrens.

Dagens nöt kommer här: Lillgrabben börjar närma sig att flytta in i eget rum, så nu har sambon krävt att vi inhandlar en babyvakt för att höra om han skriker på natten. Icke säger jag, men vad säger ni? Alltså söker bästa lösningen som inte infattar en traditionell babyvakt som inskräktar på det trådlösa nätverket och z-wave. IP kamera? Z-wave trigger? Ev skrik ska gå ut i högtalare på mobil/surfplatta alt annan högtalare i nätverket.
 
Vad är det för fel på babyvakt?
 
calloha skrev:
Är SB nedlagt?! Synd, för nog är det synd alltid att Sonos inte har lite bättre konkurrens.

Dagens nöt kommer här: Lillgrabben börjar närma sig att flytta in i eget rum, så nu har sambon krävt att vi inhandlar en babyvakt för att höra om han skriker på natten. Icke säger jag, men vad säger ni? Alltså söker bästa lösningen som inte infattar en traditionell babyvakt som inskräktar på det trådlösa nätverket och z-wave. IP kamera? Z-wave trigger? Ev skrik ska gå ut i högtalare på mobil/surfplatta alt annan högtalare i nätverket.
Alltså om ni inte flyttar honom till ett rum på andra sidan jordklotet så hör man ju sina barn skrika. Det är liksom inprogramerat.
 
calloha skrev:
Dagens nöt kommer här: Lillgrabben börjar närma sig att flytta in i eget rum, så nu har sambon krävt att vi inhandlar en babyvakt för att höra om han skriker på natten.
Babysitter räknar jag nog till en av de mest meningslösa inköpen för våra barn vi gjort, IMHO. Man hör minsta lilla gny och skrik i vilket fall som.

Lite kul iofs att grannarna hade samma typ och ofta inte tänkte sig för och lät den stå på för jämnan ...
 
Nu var det kanske inte det moraliska i att ha babyvakt eller inte som jag frågade om utan det rent tekniska i hur man bygger den. Personligen tycker jag det är bekvämt i ett otal situationer, medans som ni säger - på natten - så hör man ju sitt barn.
 
TLovskog skrev:
Lite kul iofs att grannarna hade samma typ och ofta inte tänkte sig för och lät den stå på för jämnan ...

Haha, det där känner jag igen, hade några grannar som gjorde samma sak, de jobbade hårt på att skaffa fler knoddar och direktsände på PMR bandet... :)

Och för att bara hamna lite mindre OT så är det riktigt tråkigt med SB, gillar verkligen systemet. Men konstigt nog finns det ingen reell konkurrent till Sonos i dagsläget men de har en helt OK lösning om än lite begränsad. Fast å andra sidan så strular det inte som squeezarna kan göra om man me kär för mycket...

Påminner mig om att jag ska titta på SB-pluginen, såg att det fanns lite testkod.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.