Status
Tråden går ej att kommentera.
När värmen kommer (om den nu gör det?) kan du ju leka nudist... är man 85år tål man nog inte att ha en naken karl som granne.:D
Då vill kanske han att du sätter dit den där häcken fort som attan !!
Annars får du bjuda in kvinnliga nudister.. då kanske han trillar av pinn när han blir upphetsad.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Brabanten växer vild men kan klippas. Snyggt dessutom.

http://www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx?id=23&SubId=64&SelectionId=0&SortId=58876&Search=

Tänker inte förklara hur folk kan ha råd med 3 m villor i 24 års åldern. Att man kan ha rika föräldrar, gifta sig rikt med gammal gubbe för att sen skinna honom m.m.

Pratade nyligen med en klok person.
Åldern på grannen eller hur han/hon uppträder hör inte hit. Köper man en bil för färgens skul eller fastighet för dess läge, gör man det INTE för jävlandes skull. Man gör det man tycker om. För att trivas. Inte allt vi trivs med, gillas av andra personer. Men detta betyder inte att man ska vika sig. Så länge man följer lagar och förordningar får man göra det man vill. Vill man gå naken i huset, bör man se till att almänheten inte påverkas. Vill man ha egen pool på tomten för att bada naken, gäller samma sak där.

Lagen tillåter plantering av grönt. Det är först vid fara / typ stora gamla träd på tomten, som man kan bli tvungen att taga bort det. Och i vårat fall, behöver vi inte förklara oss för någon av grannarna. Bara att plantera. Sätta upp stakett och låsbara grindar har vi rätt till. Även att bygga höga plank. Bara vi följer lagen.

Så. Mao. Tråden var onödig.
Tack er alla för tips och feedback.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Precis. Det enda som förändrades är, att thujorna flyttas från tomtgränsen in på våran tomt med 1 meter.
 
Atom skrev:
Brabanten växer vild men kan klippas. Snyggt dessutom.

[länk]

Tänker inte förklara hur folk kan ha råd med 3 m villor i 24 års åldern. Att man kan ha rika föräldrar, gifta sig rikt med gammal gubbe för att sen skinna honom m.m.

Pratade nyligen med en klok person.
Åldern på grannen eller hur han/hon uppträder hör inte hit. Köper man en bil för färgens skul eller fastighet för dess läge, gör man det INTE för jävlandes skull. Man gör det man tycker om. För att trivas. Inte allt vi trivs med, gillas av andra personer. Men detta betyder inte att man ska vika sig. Så länge man följer lagar och förordningar får man göra det man vill. Vill man gå naken i huset, bör man se till att almänheten inte påverkas. Vill man ha egen pool på tomten för att bada naken, gäller samma sak där.

Lagen tillåter plantering av grönt. Det är först vid fara / typ stora gamla träd på tomten, som man kan bli tvungen att taga bort det. Och i vårat fall, behöver vi inte förklara oss för någon av grannarna. Bara att plantera. Sätta upp stakett och låsbara grindar har vi rätt till. Även att bygga höga plank. Bara vi följer lagen.

Så. Mao. Tråden var onödig.
Tack er alla för tips och feedback.
Jaha, nu känns det som TS hamnade just precis där han inte skulle hamna, hellre flyttar jag igen, var det inte så? ;)
Verkar som vi nu har två sura gubbar i varsitt hus bredvid varandra, som gör vad de kan för att reta varandra, den ena retoriskt och den andre handgripligt. :( :thumbdown:

Några höga plank har du ingen rätt att sätta upp utan lov! Det är nog bäst att du kollar noga innan du hittar på diverse aktiviteter i syfte att agitera din granne, så han inte får reella anledningar att anmäla dig.
Tråkigt att det ska bli såhär, men jag är tyvärr inte förvånad, hade ju på känn från början att detta inte var helt ensidigt.
 
Redigerat:
Jag övertalades. Och inget kommer göras utan lov eller utan att följa lagen.
 
Det är fascinerande hur mycket vissa kan tro sig veta om en persons situation av ett antal inlägg. :D

Atom: Tyvärr verkar du ju råkat få en granne som fått lära sig att om man bara är bestämd/hotfull nog så fogar sig folk för man vill ju inte bråka. Jag har själv en granne vid sommarstugan som ibland är rent jävligt jobbig och ibland hjälpsam och fullt kapabel att ha en normal konversation med. Det har liksom pendlat mellan anmälan till kommunen för svartbygge till att han hjälpt till att dra upp min bil uppför en lerig slänt. Man vet liksom inte var man har honom. Hur som helst, det är inte mina problem som är på tapeten här....

Jag tror enda "lösningen" är att om du känner att du inte kommer längre med konversation med grannarna så gör det du vill göra, inom lagens råmärken, så får gubben reta upp sig bäst han vill. Angående thujorna och risken att de plötsligt en dag börjar dö så är det nog tyvärr bara kamera eller ta honom på bar gärning som gäller. Du får väl helt enkelt tänja lite på reglerna för att få det bevis du behöver.

Lycka till med grannen och bättre lycka till med nästa hus! (y)
 
ToRy skrev:
Det är fascinerande hur mycket vissa kan tro sig veta om en persons situation av ett antal inlägg.
Det är lätt att misstro någon som ändrar sin historia hela tiden.
TS skriver att han haft 3 villor tidigare. I en annan tråd skriver han att detta är hans 6:e.
Han skriver att de köpt huset av en 27-årig tjej som bott där i 4 år. I en tidigare tråd var säljaren en kille som bott där sedan huset byggdes.
Insynsskydd i sovrummet blev till insynsskydd i trädgården etc.
 
ToRy,

Din granne kanske är en väldigt snäll person, men inget fan av svartbyggen, särskilt inte om det missgynnar honom och hans ägor :)

Mvh
Bambi
 
HakanS skrev:
Det är lätt att misstro någon som ändrar sin historia hela tiden.
TS skriver att han haft 3 villor tidigare. I en annan tråd skriver han att detta är hans 6:e.
Han skriver att de köpt huset av en 27-årig tjej som bott där i 4 år. I en tidigare tråd var säljaren en kille som bott där sedan huset byggdes.
Insynsskydd i sovrummet blev till insynsskydd i trädgården etc.
Jag skrev redan tidigare att jag känner inte för att igenkännas. Att säljare har annat namn m.m. Nu spelar detta ingen roll då jag fått svar från byggnadsnämnden och övriga grannar.

p.s. För min del räcker det att admin vet vem jag är.
 
Bambi skrev:
ToRy,

Din granne kanske är en väldigt snäll person, men inget fan av svartbyggen, särskilt inte om det missgynnar honom och hans ägor :)

Mvh
Bambi
Off topic....
Håller helt med dig! I mitt fall handlade det om en friggebod som var helt laglig förutom att jag inte tänkt på strandskyddsdispensen. Boden står ca 75 meter från vattnet och hade jag (kunnat) ställt den bara ytterligare 10 meter längre bort så hade den inte behövt strandskyddsdispens heller. Jag gjorde fel på grund av okunskap och det står jag för. Det jag vänder mig emot är att grannen, istället för att prata med mig, påpeka mitt misstag och ge mig chansen att rätta till det, mejlar kommunen och anmäler mig. Så onödigt agerande mot en ny granne.... Detta var vår första negativa kontakt så det låg liksom inte något groll i luften som skulle föranleda agerandet. Däremot kom det mer senare.... Fick dispens i efterhand, inget problem. Boden missgynnar ingens intressen på något sätt.
Back on topic....
 
Atom skrev:
Jag skrev redan tidigare att jag känner inte för att igenkännas. Att säljare har annat namn m.m.
Så vi kan utgå från att det mesta du skriver inte är sant?
 
"Har inte hunnit hunnit flytta in i huset än och redan vädrar problem. Pratade med nya grannar igår. De tyckte inte om att vi planterar thujor och andra buskar mot deras tomt!?
Menar att det ska "spärra" deras utsikt.
"Saken är att deras vardagsrum har stora fönsterpartier mot våran tomt. De kan bl.a. se rakt in i sovrummet. Och även mot ängen och skogen på andra sidan av våran tomt.
Själva vill vi skärma av detta då vi gillar insynskyddet.
Deras enda kommentar var att de " inte vill ha växterna högre än 80-90cm!"
Även våra springande och skrikande barnbarn irriterade paret.
"Vi hoppas ni lär ungarna lite vett. Vill ha lugnet här".

Hur bör vi göra? Hur hantera detta?"

Det var frågan.

Allt övrigt är oväsentligt.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Atom skrev:
"Hur bör vi göra? Hur hantera detta?"

Det var frågan.
Gör det du känner för. Varför fråga när du redan bestämt dig?
 
HakanS: Du får naturligtvis ha vilka synpunkter du vill på sättet som Atom uttrycker sig eller ändrar sig genom tråden (fast jag förstår inte att du hänger upp dig på det där med insyn i sovrum eller trädgård, är det verkligen så fruktansvärt viktigt att speca all info EXAKT i första inlägget?) men dina två sista inlägg är det ärligt talat trollvarning på. (Se annan tråd...) Han/hon har gett en förklaring på att vissa uppgifter är oklara, det betyder inte att allt som skrivs är lögn. Just nu verkar du välja att tolka allt på sämsta möjliga sätt. Räcker det inte nu?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.