Så enkelt är det tyvärr inte med tull. Det handlar om produkttyp, innehåll i produkten, ursprung på delar osv osv. En stol är inte alltid en stol ur tullens synvinkel.
 
biggles12 skrev:
Så enkelt är det tyvärr inte med tull. Det handlar om produkttyp, innehåll i produkten, ursprung på delar osv osv. En stol är inte alltid en stol ur tullens synvinkel.
det handlar om tariffnummer och ursprungsland, så i just detta fall är det nog ganska enkelt då ursprunget är EU.
 
AnneFi
när de släppte de första bilderna på metod fanns där bänkskåp som hade olika mått på lådorna.
ex en bred där nere och två smalare upp till.
bilderna har visats på köket laxarbyn. nu när köket är släppt har de ritat om köket och lagt in bilder där det istället är två skåp men lika stora lådor.

jag hittar inte hur jag kan göra en köpmansdisk. gör ni?
 
Nimajneb skrev:
det handlar om tariffnummer och ursprungsland, så i just detta fall är det nog ganska enkelt då ursprunget är EU.
Det är ju väldigt svårt att veta. Det kan vara så, men behöver inte vara det.
 
Hemmakatten
Köpte en vattenmantlad pelletskamin år 2006 från Norge.Förra året köptes en packning (till pelletskaminen från Norge. Båda sakerna har Tyskland som ursprungsland. Tullsats 2.6%. Packningen var bara lagd i ett vadderat kuvert o skickat som brev, men svenska tullen hade öppnat ändå. Och tullen tar även ut en hanteringsavgift.
 
AnneFi: Borde du inte kunna köpa en dubbelt så bred lucka och sätta där nere bara?
 
AnneFi
13th Marine skrev:
AnneFi: Borde du inte kunna köpa en dubbelt så bred lucka och sätta där nere bara?
Det kanske man kan. Tycker bara det är konstigt att bilderna på köket har ändrats.
 
Hemmakatten skrev:
Köpte en vattenmantlad pelletskamin år 2006 från Norge.Förra året köptes en packning (till pelletskaminen från Norge. Båda sakerna har Tyskland som ursprungsland. Tullsats 2.6%. Packningen var bara lagd i ett vadderat kuvert o skickat som brev, men svenska tullen hade öppnat ändå. Och tullen tar även ut en hanteringsavgift.
Då hade säljaren inte lyckats med ursprungsintyget och därmed har tullen rätta att ta ut tullavgift för import till EU.
"Inom den inre marknaden råder fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital. Den fria rörligheten för varor gäller bara för varor med ursprung inom EES"

Vill du lära dig mer om handel inom EES så finns det tex en väldigt enkel beskrivning här http://www.eu-upplysningen.se/EU-i-Varlden/Handel-med-lander-utanfor-EU/EES-avtalet/
 
Hemmakatten
Tack för länken. Du har rätt.
Kan inte förstå hur jag missat detta. Vet du när detta infördes? När vår kamin inköptes 2006 vet jag att jag ringde Tullverket för att fråga om tullsatsen och de hade en sida som visade olika tullsatser. Kommer ihåg att en kami i gjutjärn hade högre tullsats än en i plåt.
 
Hemmakatten skrev:
Tack för länken. Du har rätt.
Kan inte förstå hur jag missat detta. Vet du när detta infördes? När vår kamin inköptes 2006 vet jag att jag ringde Tullverket för att fråga om tullsatsen och de hade en sida som visade olika tullsatser. Kommer ihåg att en kami i gjutjärn hade högre tullsats än en i plåt.
Tror nog reglerna är äldre än så, men som jag antydde tidigare så är nog anledningen till att du fick betala tull var att säljaren inte kunde visa upp korrekt ursprungsdokumentation för att exportera till EU.
Här finns lite beskrivet vad som krävs för att slippa tull, förvisso för export till Norge men principerna är likadana åt andra hållet.
http://www.tullverket.se/innehallao...gtillstand.4.4ab1598c11632f3ba9280004804.html

Att det är olika tullsatser beroende på vilket material produkten är gjord av är helt normalt, det framgår tydligt i HS databasen, om man nu lyckas navigera genom dess ibland konstiga logik :)
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagAvdelningar.cgi
 
Inte kan de väl på allvar mena att överskåp till kyl/frys är 38.6 cm djupt?
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49926396/ (klicka fliken produktinformation)

På bilden ser det djupare ut än detta, som i övrigt är samma mått:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S29917883/

Måste väl vara ett skrivfel på det översta skåpet, eller? Men i så fall har de gjort samma skrivfel på motsvarande skåp som är 60 cm högt, även där står det 38.6 cm djup...

Är det förresten någon som hittat en "köphjälp" eller liknande där alla delar presenteras? Det är lite besvärligt att behöva bläddra bland kompletta skåp med otaliga lådvarianter bara för att t.ex. förstå vilka storlekar på stommar som finns.
 
Strålande, tack!

I PDF-dokumentet är överskåp till kyl/frys 60 cm djupa som förväntat. Var skrivfel på webblänkarna ovan, alltså.
 
Redigerat:
Yterligaren en person här som kommer tvingas byta leverantör om det itne dyker upp 30 breda skåp.

Det går inte att få in min pastakastrull i ett 20 cm skåp och ska jag inte flytta yttervägen så blir det inget 40 cm skåp heller
 
Det är inte svårt att såga ner ett 40-skåp till att bli ca 30 cm. Beroende på vilken lucka man väljer kan det vara olika svårt att få till en snygg lösning för den. Man kan ju också låta bli luckan och ha en öppen förvaring i det udda skåpet.

(Själv har jag Ikeaskåp i alla möjliga mått, t.ex. 27,5 cm bredd och alla möjliga höjder som jag behövde. Stommarna är hur enkla som helst att anpassa. Eftersom jag ändå valda att lacka om luckorna var det rimligt enkelt att fixa dem också. Lite klurigt i de fall gångjärnshålen ska flyttas, men det går det också.)

Med reservation för att mina erfarenheter gäller Faktum. Borde dock inte bli väsentligt annorlunda med Metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.