gingiskahn: Mycket intressant! Kan du förklara lite mer hur du byggt växthuset och i synnerhet utjämningsmagasinet? Försöker själv med något liknande...

Lars
 
  • Gilla
gingiskahn
  • Laddar…
Jag håller med, vi är i planeringsstadiet till växthuset och detta verkar väldigt intressant.
Kanske en ny tråd kan skapas om gingiskahn är intresserad att berätta lite.
 
  • Gilla
gingiskahn
  • Laddar…
H
MayaLisa skrev:
Mitt är under uppförande. Nedgrävt ca 80 cm fyra varv leca står på en sula på ca 20cm höjd. Trät är lärk som jag järnvitriolat.
[bild]
Hur blev växthuset? Har du hela glas i taket eller är det delat på 3 glas? Har du någon gummilist eller har du kittat? Snyggt är det iaf.
 
  • Gilla
Elisen och 1 till
  • Laddar…
Drömhus2012 skrev:
När det gäller de där cattle fence sektionerna...
Hmmm. Kanske det finns stora ROTnätssektioner... Har bara sett de vanliga 80*120cm eller vad det nu är för mått, men jag har ju inte letat efter större heller.
Tanken är ju att det ska vara billigt också och de små rotnäten ger man väl ca 70kr för.
Man tackar. Det närmar sig. Ska kollas upp om det finns i andra längder. Bör vara ca 4.5-5m.
 
Redigerat:
:) Vilka fina växthus Ni har. Har blivit inspirerad av Er och beställt ett växhus från skånska byggvaror (odla 114 alu+glas).
Tänkte montera det på altanen. Nu är det bara vänta på leverans.
 
roke skrev:
:) Vilka fina växthus Ni har. Har blivit inspirerad av Er och beställt ett växhus från skånska byggvaror (odla 114 alu+glas).
Tänkte montera det på altanen. Nu är det bara vänta på leverans.
såg att dom hade bra priser på dom nu, hör av dig o berätta hur kvallen på dom är.
 
obba skrev:
såg att dom hade bra priser på dom nu, hör av dig o berätta hur kvallen på dom är.
Jadå. Jag återkommer sen när jag fått hem grejorna och börjat pilla med det.
Har aldrig haft nåt växthus tidigare så man är ju lite nybörjare på det.
Det ska bli kul att börja pula lite med sånt.
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Hej

har bara byggt ett färdigköpt växthus en gång, så nån expert är man ju inte. En sak som jag lärde mig är dock att vara ytterst noggrann med det förberedande arbetet. Med det menar jag tex. att hårdgöra marken ordentligt. I mitt fall så använder jag växthuset även som "uterum" och marken är stensatt enligt konstens alla regler. Sen är det viktigt att starta rätt med exakta vinklar i 90,0 grader, väga in så att allting är i våg/lod innan du börjar själva monteringen. Läs igenom amvisningarna minituöst och se till att du verkligen förstår alla moment. Är något oklart så fråga innan du börjar. Går man fel i förberedelserna så är det ett idiotjobb att försöka korrigera längre fram.
Lycka till och glöm inte lägga ut bilder!
/Dr. Grün
 
Tackar. Det ska nog bli bra, bara jag får hem prylarna. Bra att instruktioner mm ligger på nätet så man kan plugga lite i förväg.
 
Jag monterade ett växthus från SKBV i höstas, det var iofs den gamla modellen, men läs igenom manualen nogrannt innan du börjar och kolla 3-4 steg framåt hela tiden, jag fick skruva isät vissa delar då nästa steg i instruktionen berättade att fler skruvar skulle i skenorna...

Jag hade grunden exakt rak, men när växthuset var monterat så lutade det åt alla håll och kanter, lossade lite på alla skruvar och ryckte till i det, så ramlade allt på plats och det var bara att spänna... som sagt var förra modellen, kanske omgjort, men jag stod rätt länge och kliade mig i huvudet innan jag fick rätt på det
 
:)Nu står växthuset på plats.
Fick jobba rätt hårt hela helgen innan det blev klart. Det är en hel del pill med glasningslister och andra förekommande moment. Det är ju verkligen en byggsats det handlar om.
I det stora hela är jag rätt nöjd. Visst, det kanske verkade lite rappligt med tunna profiler och aluskruv och alumuttrar, men så kanske det är på de flesta växthus? Jag valde att montera en tryckt 45X195 som ram under växthuset för att få upp det lite. Denna extrahöjd är jag riktigt nöjd med. Eftersom tröskeln skulle bli gigantisk valde jag att helt enkelt kapa bort den och förlänga dörrbladen ända ner. Jag var till smeden och fick ett par bitar durkalu tillkapade.
Rätt skönt att slippa snubbla på en hög tröskel. En klenare tröskellist med ett spår som styr dörrarnas bottenplåt fick det bli i stället.
Ännu är det inte så mycket odling att tala om men mysig soffa finns i alla fall på plats.
Hoppas växhuset kommer stå stadigt i blåsten. Det verkar i alla fall rätt stabilt. Åtminstonde blev det ganska stumt när glasen kom på plats.
Totalkostnad ca 10k med sockelvirke och tillbehör.
 
  • DSC_0155[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0152[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0153[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0157[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0156[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
1387720838899.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla har så fina växthus så jag bjuder på min enkla låda av lite virke och byggplast som blev över efter huset, helt gratis! Kanske inspirerar det någon.

Det hindrar dessutom min slänt att haverera.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
G
Hej Ledsen att det tog lång tid … är inte inne så ofta och fick just se frågorna.
Här är en bildsvit av termomurblocken. Jag fylde magasinet med tvättad sten ca 2cm diameter
http://www.youtube.com/watch?v=Gs0SM4D2_94

2vgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1vgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3vgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4vgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Benny_o_Lina skrev:
Nu har jag tagit lite nya bilder på helheten
Är det verkligen ingen annan som har växthus att visa upp??
Vad är det för modell på ert växthus? Gillar att det är svart.
 
MayaLisa skrev:
Mitt är under uppförande.[bild]
Har du någon ritning på detta? Jag vill bygga ett i trä, men är rätt nollställd utan ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.