bjolo360 skrev:
Jag försöker jämföra priser, kan detta verkligen stämma?
[länk]
Faktum bänkskåp med 3 lådor: Gammalt pris: 1665 NOK

[länk]
Metod bänkskåp med 3 lådor: Nytt pris 1329 NOK

Kan dom verkligen ha sänkt priset så mycket, eller jämför jag fel?
Ser ut som att de har sparat in en hel del på lådorna, samt glidskenorna. De som är i Faktum är mycket bra medans de som är i Metod ser ut som övriga skenor som IKEA har, vilket är synd.
 
Var det inte någon som skrev tidigare i tråden att dom skulle ha två olika lådmodeller, en budget och en som är minst lika bra/dålig som idag?
 
Det verkar som att det är lika stor prisskillnad om man bara tittar på de med endast hyllplan också, men lite tidigt att dra för stora växlar kanske. Om det faktiskt är så att dom har sänkt 10-20% så är det ju rätt värdelös rabatt på gamla Faktum :screwy:

MB77: Var ser man att det är andra typer av skenor?
 
Maximera ser ut som de gamla modellerna, förvara påminner om de enklare skenorna. (250NOK extra per låda)

Får se vad jag hade i min ritning när jag kommer hem.
 
Oavsett så verkar mitt kök blivit billigare, såg att jag glömt fläkten på ~3kkr. Standard är de dyrare beslagen.

EDIT: Ja det är väl inte konstigt att det är billigare med dagens växelkurs mot den norska kronan? (1.12)
 
Redigerat:
bjolo360 skrev:
MB77: Var ser man att det är andra typer av skenor?
här ser man det.
 
Jag var förbi Ikea i Köpenhamn idag och spanade in det nya köket på plats. De billigare typer av lådor var inte mycket att ha. Det kändes som om lådan skulle lossna när man öppnade skåpet medan de andra lådorna kändes som bra kvalitet. Kul att man kan bygga ihop med olika byggstenar och sedan sätta dörrar med andra mått. Dock var de färgade insidorna som går att få i blått, gult, rött och blått och svart inte så färgstarka som de framställs på bilder. Har inte hunnit kolla igenom de tre broschyrerna jag tog med mig hem om systemet men det kommer.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Högskåpsstommarna är 200cm höga (208 med ben). Innebär inte det att man får väldigt märklig höjd mellan skiva och överskåp, om man vill matcha högskåp och överskåp i överkant?
 
bjolo360 skrev:
Japp, det verkar stämma, då ligger dom ungefär i samma pris som tidigare för de med lådor.
[länk]

[länk]

1630 mot 1665
Octavianus skrev tidigare i tråden att de bättre lådorna i Metod är från Blum. Faktums lådor de senaste åren har varit Hettich (dessförinnan Blum). Som ägare till båda typerna av lådor kan jag konstatera att Blums lådor är mycket, mycket bättre. Så förutom en liten prissänkning som bjolo skriver är detta sannolikt en rejäl kvalitetshöjning, om Octavianus har rätt om de nya lådornas ursprung.
 
Hemmakatten
Köper man från Norge får man betala både tull och moms. Å andra sidan dras den norska momsen (25%) av innan exporten och den svenska läggs på vilket ju blir ett nollsummespel. Tullen varierar beroende på vara och material. Vad tullen är på Ikeakök vet jag inte, men förmodligen skillnad på köksstommar och frysar.
 
Hemmakatten skrev:
Köper man från Norge får man betala både tull och moms. Å andra sidan dras den norska momsen (25%) av innan exporten och den svenska läggs på vilket ju blir ett nollsummespel. Tullen varierar beroende på vara och material. Vad tullen är på Ikeakök vet jag inte, men förmodligen skillnad på köksstommar och frysar.
Handlar man som privatperson i Norge och bor i Sverige, Danmark o Finland så verkar det som om man inte kan köpa "taxfree" i butik. Mao funkar Norge som vilket annat EU land som helst när det kommer till Moms.
Tull på EU ursprungsvaror som importeras från EES landet Norge till EU lär väl knappast beläggas med några Tullsatser.
 
igelkotten82 skrev:
Jag var förbi Ikea i Köpenhamn idag och spanade in det nya köket på plats. De billigare typer av lådor var inte mycket att ha. Det kändes som om lådan skulle lossna när man öppnade skåpet medan de andra lådorna kändes som bra kvalitet.
Jag antar att de två varianterna är Skuff, http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20215293/ eller Maximera, http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90204639/. Ganska stor prisskillnad, 110 NOK för Skuff och 375 NOK för Maximera och visst verkar Maximera ha mycket bättre utdragsfunktion, men den ser inte direkt rangligare ut, men de är verkligen kassa?
 
Rick skrev:
Jag antar att de två varianterna är Skuff, [länk] eller Maximera, [länk]. Ganska stor prisskillnad, 110 NOK för Skuff och 375 NOK för Maximera och visst verkar Maximera ha mycket bättre utdragsfunktion, men den ser inte direkt rangligare ut, men de är verkligen kassa?
Nu var det ju inte samma storlek på lådorna i de exemplen. Skuff i 60x60 (jämfört med Maximera) kostar 185:-
 
T
ThomasLindgren skrev:
Nu var det ju inte samma storlek på lådorna i de exemplen. Skuff i 60x60 (jämfört med Maximera) kostar 185:-
Ändå mer än dubbla priset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.