Martin_B skrev:
Precis.

En annan tanke jag har för extra säkerhet mot inbrott/utbrott via fönster, förutsatt att man redan har spröjs, att man kanske kunde tillverka spröjs av massivt stål vilket ju bildar ett naturligt galler, också förutsatt att spröjsningen är "tät" så ingen kan slinka igenom "gallret", samt att gallret är ordentligt, men ändå snyggt, förankrat i fönsterbågen.
Allt detta förutsätter att spröjsningen kan göras lika "naturlig" som om det vore trä, att gångjärnen orkar med den extra vikten, samt att själva fönsterbladet är ordentligt låst.

För då kan tjuven krossa glas allt han vill, kan kommer ändå inte igenom "gallret" vilket ju till synes bara är vackert spröjs.

Det går alldeles säkert att ordna, men skulle förmodligen bli ganska dyrt och hjälper inte ospröjsade fönster ett dugg :) ...men fundera kan man ju! hehe
Denna lösning finns. Har stött på ett par finare villor i Danderyd bl.a. där man haft denna lösning på källarfönster. Med lite vit färg på syns det inte förens man kommer riktigt nära o granskar. I den ena villan berättade ägaren att hans föräldrar låtit en smed fixa dessa källarfönster efter familjens andra inbrott någon gång på 60-talet.
 
Martin_B skrev:
Precis.

En annan tanke jag har för extra säkerhet mot inbrott/utbrott via fönster, förutsatt att man redan har spröjs, att man kanske kunde tillverka spröjs av massivt stål vilket ju bildar ett naturligt galler...
Ja, men glöm inte att du skall kunna ta dig *ut* vid brand också.

Visst, inbrott är väl vanligare än bränder, men det är tristare att någon blir innebränd än att råka ut för ett inbrott.

Så hur man än vänder sig har man röva bak. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men glöm inte att du skall kunna ta dig *ut* vid brand också.

Visst, inbrott är väl vanligare än bränder, men det är tristare att någon blir innebränd än att råka ut för ett inbrott.

Så hur man än vänder sig har man röva bak. :)
Fast grejen var väl att superspröjsen sitter på själva fönsterbladet, inte på karmen. Då följer ju spröjsen med när du öppnar förnstret inifrån.... Problemet blir ju iofs då att om inte fönstret är låsbart med nyckel så är det bara att krossa fönstret, sticka in handen och öppna fönstret inifrån.

Finns ju en annan lösning som inte syns, Profilon. Det är en film som gör att rutan möjligen kan spräckas men inte forceras. Det blir liksom ett segt membran som inte släpper igenom vad som helst. Hur det funkar precis vid rutramen vet jag inte. Man kanske sätter filmen en bit in på ramen...?

Tycker nog ändå att jalusierna som visats tidigare och som vissa tycker är om inte snygga så åtminstone diskreta vore en riktigt tråkig utveckling. Ska man verkligen behöva bepansra sitt hus för att slippa inbrott...? Jo, jag vet att det är som det är men det skall mycket till innan jag sätter såna där monstrositeter på mitt hus.... Hellre då en gammal hederlig vallgrav på några meters bredd. :D
 
ToRy skrev:
Problemet blir ju iofs då att om inte fönstret är låsbart med nyckel så är det bara att krossa fönstret, sticka in handen och öppna fönstret inifrån.
Precis. Det var så jag tänkte. Att om man är rädd för glaskrossande tjuvar så måste ju fönstret vara låst. Och låst och med galler är ingen höjdare om man måste ut mitt i natten. Det vill till att man tänker länge och hårt på sitt brandskydd för att få en rimlig risk. Själv så tycker jag inte det är värt det.

Men skall vi vara sådana så finns det ju glas i riktigt tuffa kvaliteter. Jag kommer ihåg att jag var på en mässa där man dels hade en 20mm härdad plexiglasdörr som tog 30min att ta sig igenom (man fick slå med maskinisthammarens vassa ände allt man orkade om man ville och jag gjorde inte ens märke).

Dessutom visade de prov på "riksbanksglas" där man skjutit med allt från klena handeldvapen hela vägen upp till gevär av magnumkaliber. Ingen penetration. Men jag tror inte min vägg skulle palla för vikten... ;) Eller plånboken heller för den delen. Man skall nog vara riksbank för att ha råd. :)

ToRy skrev:
Hellre då en gammal hederlig vallgrav på några meters bredd.
[bild]
Glöm inte krokodilerna! Man kan inte ha vallgrav utan krokodiler! :D
 
Redigerat:
Gevär med magnumkaliber??? Vad är det?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Visst, inbrott är väl vanligare än bränder, men det är tristare att någon blir innebränd än att råka ut för ett inbrott.
Har ni inga brandvarnare, rökdetektorer? Finns de, och detekterar rökutveckling, så hinner man åtgärda kvarglömda kastrullen, eller vad det nu kunde vara. Annars tar man sig ut via någon utgång, dvs dörr. Jag ser inte riktigt scenariot där man behöver ta sig ut genom fönster i händelse av brand.
 
frean98 skrev:
Är det någon som testat eller hört något om jalusier? Typ denna [länk]
Kostnad? Funktion?
De heter Rolladen på tyska, och är tämligen vanligt förekommande. Kassetten där jalusin rullas ihop, döljs normalt sett i balken över fönstret (gäller stenhus). För svenskt vidkommande, känns ingreppet totalt meningslöst. En sladdlös sticksåg, och första bästa tjuv är inne i Svenssons vardagsrum inom ett par minuter.
 
Redigerat:
isolde skrev:
Har ni inga brandvarnare, rökdetektorer? Finns de, och detekterar rökutveckling, så hinner man åtgärda kvarglömda kastrullen, eller vad det nu kunde vara. Annars tar man sig ut via någon utgång, dvs dörr. Jag ser inte riktigt scenariot där man behöver ta sig ut genom fönster i händelse av brand.
Visst, en brand mitt på dagen när man är vaken resulterar ju sällan i några dödsfall. Men pyrande bränder på natten är en annan sak. Om man sover tungt (druckit några öl på fredagskvällen) med stängd sovrumsdörr så är det inte säkert att man vaknar av brandvarnaren. Då kan det lätt vara omöjligt att ta sig ut någon annan väg än genom fönstret om/när man vaknar. Så galler är inte värt det för mig. Däremot har vi sju brandvarnare, en blandning av optiska och joniserande.

Alla typer av brandvarnare är dessutom inte bra på att upptäcka pyrande bränder (http://www.storstockholm.brand.se/p...skillnaden-mellan-olika-typer-av-brandvarnare) och det som är det kan i sin tur vara dåliga på att upptäcka bränder med öppen låga. Dessutom är olika fabrikat olika bra, vissa tom rent ut dåliga (http://www.gp.se/bostad/1.763607-varning-for-brandvarnare?m=print), så man skall ha dem och de räddar liv, men det är lite som bilbälte, en bra grund men långtifrån allt.
 
Cujo skrev:
Torde väl vara gevär avsedda för magnum-ammunition. T ex någon av följande kalibrar:
[länk] eller
[länk]

[länk]
Precis. Det är länge sedan men jag vill minnas att de skjutit 7mm Remington Magnum (http://sv.wikipedia.org/wiki/7_mm_Remington_Magnum), jag tror den penetrerar bättre än exv. 458, eftersom det senare är en stor tung, långsam kula med sämre balistisk koefficient (http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_coefficient).

Men det här börjar bli lite OT. Inte många villainbrottstjuvar *skjuter* sig in i huset. :)
 
Cujo skrev:
Vad gäller aktivt inbrottsskydd så kan detta kanske vara ett alternativ, eventuellt i kombination med en rökmaskin.

[länk]

Dimgenerator heter det tydligen när det handlar om larm-tillbehör. En snabb googling ger tyvärr en prisblid på runt 15-20k kr för vanliga modeller
 
Cujo skrev:
Dimgenerator heter det tydligen när det handlar om larm-tillbehör. En snabb googling ger tyvärr en prisblid på runt 15-20k kr för vanliga modeller
Just, de är inte gratis. Har aldrig hört talas om någon som installerat en hemma. Vill ni se filmer på effekten så finns de på exv. http://www.fortaxa.se/produkter/rokmaskiner/ .

Men de är inte utan problem. Mina bekanta i den delen av säkerhetsbranschen väntar bara på att den första städerskan skall ramla ner för en trapp och bryta nacken... Det blir inte roligt för någon inblandad.

Så det måste man ta med i beräkningen. Ett larmsystem falsklarmar *alltid* förr eller senare. Om det bara tjuter och blinkar så är det ju relativt enkelt att ta sig fram till larmcentralen och återställa, men om man inte ser så är det ju lätt hänt att snubbla på mattkanten, eller att barnen välter ut för trappen, så man måste göra sin egen avvägning om man tycker att det är värt det. (Man kan ju notera att de funnits på marknaden i nästan tjugo år i Sverige, men de har inte fått så oerhört stort genomslag ens i kommersiella/professionella sammanhang).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Visst, en brand mitt på dagen när man är vaken resulterar ju sällan i några dödsfall. Men pyrande bränder på natten är en annan sak. Om man sover tungt (druckit några öl på fredagskvällen) med stängd sovrumsdörr så är det inte säkert att man vaknar av brandvarnaren. Då kan det lätt vara omöjligt att ta sig ut någon annan väg än genom fönstret om/när man vaknar.
I ett normalstort hus, där det inte finns en brandvarnare i varje utrymme, lär man vakna av tjutet. Ligger man däckad till den milda grad att man inte hör brandvarnaren, kommer man sannolikt att kvävas/rökförgiftas innan man känner behovet att hoppa ut genom fönstret. Därmed utgör inte diverse galleranordningar i fönster något egentligt hinder, ur brandsäkerhetssynpunkt.

För att återanknyta till ämnet - Galler i form av spröjs är ett effektivt sätt att hinda inbrottstjuvar att ta sig in. Givetvis, måste man ha redundans när det gäller brandvarnare. De ska vara av den bästa sorten marknaden har att erbjuda. En väldigt billig försäkring. Har man gjort allt man kunnat, brukar man inte ha dåligt samvete.
 
Martin_B
Erikoolio skrev:
Denna lösning finns. Har stött på ett par finare villor i Danderyd bl.a. där man haft denna lösning på källarfönster. Med lite vit färg på syns det inte förens man kommer riktigt nära o granskar. I den ena villan berättade ägaren att hans föräldrar låtit en smed fixa dessa källarfönster efter familjens andra inbrott någon gång på 60-talet.
Där ser man. Man får hoppas att det sista inbrottet verkligen blev det sista också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.