Ja det är helt enkelt lättare att passera en brant om man får hålla en jämn fart och kurs, om du däremot ska stanna mitt i en nedförsbacke och börja backa och svänga för att sedan gasa i väg uppåt så är risken för hjulspinn mycket större.
 
Då kanske den klarar min tomt även utan åtgärder. Min slänt är 46-48% och nedanför fortsätter gräsmattan en bra bit. Finns det andra skal som tillbehör? Stigan är nämligen utan konkurrens fulast av alla robotklippare! Till och med fulare än Biltemas :p
 
Riktigt snygg! Jag är intresserad av 520/525 och den är APful i original! :) Var hittar man sånt skal som du har (eller andra skal)?
 
Det är i grund och botten ett ambrogioskal jag modifierat lite. I övrigt finns det inte så mkt kul att hitta i originaltillbehör gällande kåpor. Har lämnat iväg en kåpa till en firma som sysslar med dekaler. Gett dom fria händer så får se hur och vad det blir :)
 
Btw: om det är 525 du är intresserad av heter den idag just 527 och då får du den nya kåpan och med den ett antal andra fördelar. Bättre krocksensorer som reagerar på alla håll likt den på 720s.Alltså inte två brytare som i princip bara reagerar på tryck framifrån/bakifrån utan även från sidorna. Dessutom får du enklare huvöppning med gångjärn. Klipphöjdsinställningen är även den enklare. Sitter under huven och ändras med ett vred. En annan fördel är att displayen i bakkant är vinklad uppåt så att det är enklare att läsa på displayen utan att sätta sig på huk eller kravla i gräset.
 
Aha, så de som säljer 525 säljer alltså den gamla modellen? Kanske därför den finns till samma pris som 520. Frågan är om det är värt steget upp från 520... har ca 2400 kvadrat tomt men har svårt att tro att gräsytan är mer än 1900 som 520 ska ta.
 
Det stämmer. Däremot så är 525 och 527 lika gällande batteri, programvara etc men med de förbättringarna jag nämnde tidigare.

Mitt tips är att ivf inte ligga på gränsen med dina kvm. Har du lite olika ytor, träd, buskar eller allmänt knixig och trixig trädgård kan man snabbt räkna ner maskinernas klippkapacitet. Oavsett märke eller modell. Man pratar om gott och väl +/- 20% i klippkapacitet beroende på förhållande.

Med så pass stort som du ändå har, hade jag definitivt sneglat på 525/527, tack vare de dubbla batterierna och längre klipptider.

Behöver kanske inte vara så overkill som min 525s med kapacitet på 3500kvm på min 878 kvm tomt men ändå ;-) (köper visserligen förhoppningsvis nytt hus snart med 2500kvm tomt och då kommer den väl mer till sin rätt..)
 
Jag har nu mätt upp vår gräsyta som ska klippas. Vi har tänkt om gällande ett par områden så den faktiska gräsytan som ska klippas är bara ca 800 m2. Eftersom vi kan få ruskigt bra pris på Stiga står valet nu mellan 325 eller 520. Någon som kan komma med lite input där? Lutar åt 520, men kanske 325 har några fördelar?
 
Jag hade valt 325. Samma batteri, samma kniv men med fler funktioner. Larm standard. Den nya tekniken för att följa kabel. Smartare beteende vid klippning då den inte backar tillbaka och vänder vid kabeln utan bara kör fram och tillbaka då den egentligen inte har fram eller baksida. Bättre hjul, avskrapare på hjulen. Billigare.. Tja, du förstår vart jag vill komma...
 
Å andra sidan är 520 en väl beprövad maskin som fungerat grymt bra. Men jag hade nog kört 325..
 
Jag gillar tanken bakom 325 med de två STORA drivhjulen och körsättet att "studsa" mot gränserna, samtidigt så var mjukvaran (förra året i alla fall) inte helt färdigputsad. Den hade lite mystiska hyss för sig, en del hann de fixa redan förra året men en del irritationsmoment fanns kvar. Det kanske är fixat nu, eller vid nästa uppdatering, eller nästa...
 
Jag återkommer igen till ljudet... har sett folk skriva att Stigas modeller är högljudda. Hur är de jämfört med Automower? Vill ju inte störa grannarna halva dagarna.
 
Haha. Ja, ett ljud är enkelt att förklara på ett forum :) jag gjorde ett försök tidigare men det gick väl sådär..

Mina grannar störs inte av min ivf och vi har en häck på ca 40cm emellan oss..
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Nej då borde det väl vara lugnt. Jag har bra grannar och egentligen bara på ett håll som har hus nära vår trädgård. Sett till specen ligger den väl bara någon decibel över Husqvarnan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.