Eller så här!
ImageUploadedByByggahus.se1365090513.685086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1365090529.622512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Köp slätspont! Det är en panel gjord för inomhusmontering. När den monteras blir det helt utan springa, tätt! När panelen sen torkar isär lite kommer du få lite oregelbundna springor. Precis som i din 3e bild! Siljan har bland annat, tror de finns målade också!
 
Köpa slätspont målad då? För den måste målas innan va? Vet nämligen inte om jag hinner måla innan snickarna kommer.
Du rekommenderar egentligen kvistlackning etc på egen hand?
 
Det där med torka isär hade jag gärna velat ha! Och det var därför jag drog öronen åt mig att sätta in förmålad nedtorkad (8% hävdar de) på det torra halvåret. Allt jag gör kommer ju snarare bara bli fuktigare?
 
Men så här då. Man köper det färdigmålade, men försöker provocera fram det lite fuktigare och smäller upp det då? Vet inte vad den provokationen skulle vara riktigt.

@vertex
Men om nu allt som är satt perfekt egentligen torkar, hur lyckas då de på den översta Hus&Hem bilden få det så äckligt perfekt? Nedtorkat till tusen?
 
Kan också bero på vilka brädor man använder. Låg kvalitet brukar innebära att brädorna inte är raka, vilket garanterat leder till ojämna skarvar. Sedan har jag hört att man får jämnare skarvar med ospåntat jämfört med spåntat virke. Låter bakvänt, men det är vad jag hört.
 
Davidw skrev:
Men så här då. Man köper det färdigmålade, men försöker provocera fram det lite fuktigare och smäller upp det då? Vet inte vad den provokationen skulle vara riktigt.

@vertex
Men om nu allt som är satt perfekt egentligen torkar, hur lyckas då de på den översta Hus&Hem bilden få det så äckligt perfekt? Nedtorkat till tusen?
Det är garanterat olika för olika paneler, men Siljans panel anger dom t.ex. en fuktkvot på 16% på. Det är definitivt så mycket att det kommer torka ihop, jämvikt mot inomhusluften ligger runt 5-6% i slutet på vintern och runt 12% i början på hösten.

Hemligheten bakom att det ser så perfekt ut tror jag är att det är rejäla springor, om man börjar med springor runt 8-10mm så spelar det inte så stor roll att det efter uttorkning kommer variera mellan 9-13mm t.ex. Du ser helt enkelt inte den skillnaden med blotta ögat.
Om du däremot utgår med en springa på 0mm så kommer det definitivt inte se lika perfekt ut när du efter uttorkning har springor som varierar mellan 0-5mm.

Sen beror det ju naturligtvis också på fuktigheten i panelen när du sätter upp den. Är den nedtorkad rejält (< 8%) så kommer det inte hända speciellt mycket med springorna, är den däremot runt 15-16% så kommer det bli avsevärt större springor när det torkar, och framförallt mera oregelbundet eftersom formförändringen i trät inte är lika stor överallt.

"Äckligt perfekt" blir det bara med typ spårade MDF-skivor som ska se ut som riktig panel, jag tycker det är stor skillnad på detta och på vanlig panel och det är inte alls snyggt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Bra siffror på luftfuktigheten där. Vet du måhända vad vi ligger på i April cirkus? Panelen ska ju upp nu och känns som om det ända jag skulle kunna göra nu är att sätta upp 15-16 procentigt. Allt annat kommer bli optimalt? För optimalt ;)

Kommer ihåg att en brädgård hade sina bräder oplastade ute, bättre än inplastat inne antar jag, men inget kan väl ligga på 15-16% i april?
 
Redigerat:
Med den väderlek vi har just nu (mäktigt högtryck, kalla nätter, soliga dagar) så skulle jag säga att vi är i slutet på den torraste säsongen (inomhus). Från nu så kommer luftfuktigheten inomhus stiga fram tills aug-september ungefär, men sen beror det ju naturligtvis på vädret också, men i medeltal så är det så.

Ligger brädorna utomhus är det en helt annan femma, tror i princip inte det kommer under 15% oavsett årstid då (i Sverige alltså, i Death Valley är det en annan sak :) Ouppvärmt inomhus (vilket det brukar vara på brädgårdar) är i princip samma som ute under tak

Sen får du inte glömma att det tar tid för brädor att torka ut, ligger vanliga panelbrädor luftigt inomhus nu, så tar det säkert ändå minst en månad för att de ska torka upp ned mot jämviktsläge med luften.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Haha, så bra fakta här Vectrex!

Men två frågor på det:

A) De här procentsatserna 5%, 18% etc, finns det nån rimlig kvot so. Det motsvarar i faktisk krympning/expansion. Alltså i mm plankbredd.

B) Om man nu skull ta och köra på slätspont och måla själv. Hur lång tid tar det? Nån som har minuter/målad planka?
 
A: vet ej, men det går säkert att googla fram

B: svårt att säga, jag målade och satte upp ca 100 kvadrat för två år sen. En gissning är att det tar ungefär en minut per löpmeter bräda, per färglager. Detta inklusive raster. Jag målade mina dryga kilometer brädor 2ggr innan jag satte upp dom. I taket går det lite fortare, men det är jobbigt att måla med pensel i tak!

Sammanlagt målade jag 4 lager, det skulle med min gissning ge ungefär 4000 minuter, och det kan nog stämma hyfsat bra!
 
Då kvistlackade du utöver det? Eller är det ett av de 4 lagrena?
 
Svar på A:
Från cirka 18% till 6-10% krymper virket med ca 3% tvärs fiberriktningen. Alltså ca 5mm på en 160 planka. Bra gissa Vectrex! Detta blir perfekt "svajmån" på mitt golv. Aningens lite till taket, men ok.
 
Davidw skrev:
Då kvistlackade du utöver det? Eller är det ett av de 4 lagrena?
Jag kvistlackade 2 ggr (hela brädorna, inte bara kvistarna) och därefter målade jag 2 ggr med snickerifärg. Min kvistlack var dock vitpigmenterad, Zinsser BIN, rekommenderas!
 
Efter att ha läst den här tråden, verkar det som att jag vill ha olika bredd på brädorna, men att det är helt ok med spont, bara de monteras dikt så att springan blir levande och inte för bred när det sen torkar.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40766-ospontat-innertak.html

Eftersom jag har tajt med tid så skulle jag nu bara vilja hitta färdigmålat i två bredder som legat ute och därför har bra fuktighet för att krympa efter montering. Jag verkar dock gå bet. Nått tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.