Har sett många bilder på vitmålade innertak utan spont i inredningstidningar men aldrig sett ngn beskrivning hur man har gjort. Vilken typ av virke har man använt(hyvlat/ohyvlat, dimensioner) hur har man fäst upp det i taket, det är ju sällan synliga spik, vilken färg har man använt osv.
Vi har bestämt oss för att vi ska sätta in ett sådant tak i vårt gamla hus men är det ngn som har tips och råd om punkterna ovan, kanske ngn som satt in ett sådant tak själv ?
 
Det är nog oftast spontat virke man använder.
De springor man ser kommer när virket torkar och krymper lite.
Det finns tex spontat virke som har en sida hyvlad och en sída sågad, kallas råspont.
 
Håller just nu på att sätta sånt tak som du, Carla, är ute efter. Anaitis har rätt det är spontat, använder hyvlad 4" (17x95mm) granspont, kallas även spårpanel. Rätta sidan ser nästan ut som v-spont, fast vi använder baksidan för att få det "släta" utan fasade kanter. Råspont tyckte vi hade alldeles för dåligt kvalité, massor med trasiga kvistar och stora sprickor.

Vi har målat det med kvistlack och grundat det på backen. Sätter just nu upp det(f'n vilken tid det tar! Krokiga bräder är inge kul!). Använder dyckertpistol för att spikarna inte ska synas. Sen ska det slutmålas på plats, tror en strykning räcker.

Men vi är dock osäkra på hur stora springorna ska va nu... Det ser fint ut nu, hoppas bara inte dom blir för stora i vinter...
 
Slätspånt kallar man det här på västkusten. Har själv 80m[sup]2[/sup] 15x120 granslätspånt som skall målas och spikas upp någon gång i frmatiden. ;)
 
Är ni verkligen säkra på att det är spontat virke man ska använda ? Jag tror att det finns andra metoder med vanliga osponatde brädor, jag har sett att springorna ofta är väldigt mörka nästan svarta när man ser dem mot det vita träet, så blir det inte om man använder spontat virke.
 
Carla skrev:
Är ni verkligen säkra på att det är spontat virke man ska använda ? Jag tror att det finns andra metoder med vanliga osponatde brädor, jag har sett att springorna ofta är väldigt mörka nästan svarta när man ser dem mot det vita träet, så blir det inte om man använder spontat virke.
Jag är nog beredd att hålla med dig. Nu är vårt sovrumstak färdigt och springorna är för ljusa :( Syns inte alls så väl som jag vill... Har tänkt att dom blir mörkare när taket är täckande vitt, är bara grundat nu. Men det blir dom då alltså inte?!
 
Jag använde råplan 21x120 i vårat sovrumstak med svart papp under, hade en tumstocks tjocklek (2-3mm) mellan virket. Jag skruvade med trallskruv så att skallarna försvann in i träet, man kan nog spika eller använda dyckertpistol också. Men jag var tvungen att justera brädorna pga. att de vart lite sneda efter att har tagit in dom från -20°C till +20°C. Är väldigt nöjd med resultatet.
 
Det låter mer som vad jag letar efter, hur målade du ? Målade du kanterna på brädorna eller bara den helt synliga sidan ?
 
Jag målade även sidorna. jag "grundade" med vatten, detta för att få fibrerna att resa sig (om det behövdes vet jag ej, var ett tips jag fick). Målade sedan med matt vit takfärg, monterade brädorna i taket och strök på ett lager färg till som täckte över skruvhålen. Detta är ett ryggåstak. En sak man ska tänka på när man har så tätt mellan plankorna (2-3 mm) är att det syns väldigt mycket om man har det är det minsta ojämnt mellan plankorna och att som vi ha det i ryggåstak så ser man taket mycket mera (är i blickfånget) jämfört med ett vanligt tak.
 
Ok tack för tipsen ska använda mig av dem när jag skall göra mitt tak, jag kommer nog att måla taket svart med ngn billig färg (istället för papp) innan jag sätter upp brädorna, jag har gips med glasfiberväv på som jag tänker skruva det nya taket direkt emot
 
Jag monterade också råplan i taket men lämnade iväg det till snickeri för spåntning.
Jag använde mig av tre olika bredder 145, 170 och 195mm. Blandade dessa utan något system. Detta gjorde bland annat att det inte ser så "strukturerat randigt" ut.
Efter att ha monterat dikt har det nu blivit glipor på upp till 5 mm mellan brädorna och har glädjande nog börjat spricka lite mitt på också så nu börjar det likna gamla plank.
http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05sept.htm
(Rulla en bit ner på sidan så dyker taket upp)
 
SnickarPelle skrev:
Efter att ha monterat dikt har det nu blivit glipor på upp till 5 mm mellan brädorna och har glädjande nog börjat spricka lite mitt på också så nu börjar det likna gamla plank.
Så du menar att du monterade taket utan springor? Men när det torkat blev springor på upp till 5mm? Om jag då vill ha springor på 2-3 mm i torkat tak, ska det slås ihop helt och hållet? Då blir det alltså inte bra om det är ca 1mm springa nu? Gransponten (17x95mm) som vi använder, är köpt på en vanlig brädgård om det kan va till ngn hjälp.
 
¤ maria ¤ skrev:
Så du menar att du monterade taket utan springor?
Japp. Beror väl på vilken fuktighet virket har när man monterar. Även bredden (massa & volym) spelar säkert in när virket torkar i rumstemperatur. Ser att på mitt tak har de bredaste (195mm) krympt mest och har störst springa.
 
Hallå Carla! Hur har det gått med taket?

Vi har satt upp vår granpanel och målat den täckande vit nu. Och det blev precis som vi ville ha det med springor :D Lite olika breda springor, en del med målarfärg i och en och annan kvist.

Bifogar en bild så du får se. Ljuset på bilden är helkasst men det är ju springorna som är poängen.
 
  • DSC_1454.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dannemite
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.