Jag har en iPad, och den är jättebra för surf och morgontidningen. Nu har frågan kommit upp om inte hushållet behöver en läsplatta för böcker. Primärt kommer den här att användas för e-lån på biblioteket. Jag fattar att plattan då ska stödja "EPUB".

Efter lite surf verkar "Kindle" från Amazon hypad, men stöder inte EPUB. Kanske en bra produkt, men inte på svenska marknaden. Iriver har en platta som är tänkt att vara anpassad för direktlån på bibliotek, men på prisjakt verkar de flesta tycka gränssnittet är bökigt, och att det går lika bra att låna via dator och föra över. Det finns också en Kobo som verkar skaplig, bl.a. har den stöd för många filformat.

Solklar vinnare verkar vara Sony PRS-T2. Den rankas etta på Prisjakt, sjukt många fler butiker säljer den än någon av de andra plattorna, och den stöder de två viktigaste formaten EPUB och PDF.

Är detta en korrekt analys? Eller är det någon annan man ska titta på? Jag har spaltat upp en jämförelse på de olika plattorna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1376584,1435044,1397924,1238981

Jag uppfattar alltså att bokläsning är bättre på läsplatta än surfplatta.
 
Hmm "uppfattar" uppfattar jag som ett antagande. Jag som läst böcker från biblan ända sen Palm V-tiden uppskattar surfplattans egenskaper att fungera som mer än renodlad läsplatta, plus det starka kravet att fungera när frun släckt sänglampan. Dvs jag förordar en surfplatta (billig=Nexus7).
 
M
Har erfarenhet av en Kindle, och jag måste säga att e-ink är totalt överlägset allt annat elektroniskt som går att läsa på, helt utan underdrift :)

PDF är totalt värdelöst som eboksformat, så glöm det om du nu inte har tillgång till många PDF-böcker. PDF har fasta radbyten, så om du ökar typsnittets storlek blir det scroll i två led.

EPUB kan ju konverteras, dock inte om de är krypterade (typ från biblan) utan specialprogram.

Ser att Sonyn har E-ink, så den är kanske bra också :)

TIPS- hitta en platta som har bakgrundsbelysning (Kindle paperwhite), så slipper du clip-on lampor och annat om du läser på kvällen eller i sängen.
 
Redigerat av moderator:
Som jag har fattat det hela så fixar calibre alla nödvändiga konverteringar mellan olika eboks format.
Jag har bara sett Kindle paperwhite en gång men oj vad imponerad jag blev.(y)
Själv nöjer jag mig med IPADen för att läsa böcker och iPhone för att lyssna på böcker.
 
  • Gilla
biggles12
  • Laddar…
Kindle Paperwhite har inte stöd för EPUB, inte enligt prisjakts egenskapslista i alla fall, och därmed så tyckte jag att den borde falla bort. Detta då ett viktigt användningsområde är att låna böcker smidigt och billigt på biblioteket.

Samtliga av de plattorna som är med på Prisjakt-jämförelsen har E-ink-skärmar.

Ska jag uppfatta läget som att endast Kindle Paperwhite har bakgrundsbelysning, och att de andra plattorna på länken endast går att läsa om plattan är belyst (av dagsljus eller sänglampa t.ex)?
- Men är det egentligen ett problem? Läsplattan ska ju till skillnad från surfplattan användas så gott som uteslutande till bokläsning. Och böcker brukar man vanligen inte kunna läsa i mörker utan någon lampa.

Jag har trott att fördelen med läsplattorna jämfört med konventionella skärmar är att de är vilsamma för ögonen, och tar man inte bort det om själva skärmen lyser?
 
subtilis
Nimajneb skrev:
Som jag har fattat det hela så fixar calibre alla nödvändiga konverteringar mellan olika eboks format.
Jag har bara sett Kindle paperwhite en gång men oj vad imponerad jag blev.(y)
Själv nöjer jag mig med IPADen för att läsa böcker och iPhone för att lyssna på böcker.
Är det din personliga åsikt?
 
Har en Kindle Touch och är riktigt nöjd.
Välbyggd och riktigt trevlig skärm.
Bra batteritid och blir inte alls trött av läsa på som man blir av en vanlig skärm

Det som saknas är just bakgrundsbelysning men går att lösa med lampa.

Går riktigt smidigt att konvertera böcker via Calibre.

Både Amazon och barnes&nobles läsare skall finnas med bakgrundsbelysning.
 
Jag är inne på min andra Kindle och det blir nog en tredje snart. Det som avgör vilken e-bokläsare man skall köpa är var man vill få sina böker ifrån. Vill man köpa engelskspråkiga böcker på Amazon är kindle helt överlägsen, vill man köpa svenska böcker på tex adlibris eller låna på elib är det Sony som gäller. Själv blandar jag och kör med Calibre med plugins som städar bort DRM från elib böckerna och det funkar helt ok iaf om man är någorlunda teknisk av sig.

En väldigt trevlig finness som kindle har är att om man glömmer den hemma kan man läsa på deras app istället och den kan synka till vilken sida man var på. Har hänt :)
 
  • Gilla
biggles12 och 1 till
  • Laddar…
Tycker kindle+calibre+e-bibliotek är den bästa lösningen som finns idag.
visst det finns plattor med epub och direkt stöd för ebibliotek, men de är inte i närheten av så bra som paperwhite, alternativt b&n nook.
 
  • Gilla
biggles12 och 1 till
  • Laddar…
ullet
Frugan har en Sony PRS-T2, hon är väldigt nöjd med den, grym batteritid och bra byggkvalitet och det är jätteenkelt att låna böcker från svenska bibliotek. Tycker den är klart godkänd. Själv skulle jag gärna sett lite högre kontrast på skärmen i skum belysning, men det kanske är en inställningsfråga.

Själv läser jag böcker på platta med "vanlig" bakgrundsbelyst skärm och tycker det funkar, men det är ju skönare att läsa på en riktig platta.

//U
 
Har själv en Sony PRS-T2. Helnöjd, att kunna låna böcker utan att behöva lämna hem dom är ju suveränt. (Om någon undrar slutar dom fungera efter 1 månad)
Det man kan anmärka på PRSen är att webläsaren som jag bara använder för att låna böcker är riktigt tråkig, den ritar om sidan flera gånger innan den verkar nöjd. Annars hade jag kunnat surfa mer i svartvitt.

Kul att se någon som jämfört platta med läsare och bekräftar min teori om att e-ink är bäst att läsa på. sen är ju frågan om det är värt en extra pryl.
 
Farsan har en T2 (eller är det T1), han lovordar den högt och läser väldigt mycket eböcker. han har även en iPad men bemödar sig inte att använda den till böcker. Nackdelen är kanske att man måste ha en klassisk läslampa för att använda den i mörker, han har någon variant som är fodral med inbyggd lampa man drar ut. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av just e-ink tekniken, är ju väldigt papperslikt. Själv har jag provat någon eboks-app till min Galaxy Tab 8.9 och tyckte det funkade bra, men har inte ens läst en hel bok eftersom jag väldigt sällan läser,,,, så mina åsikter väger inte så tungt där
 
Jag gillar verkligen B&N Nook, bläddringsknapparna på båda sidorna är riktigt trevligt, och det har jag inte sett på något annat ställe. Är väl dock lite klurig att få tag på här i Sverige, och riktigt klurigt att köpa böcker direkt (det går med lite tricksande, under förutsättning att man har tillgång till ett amerikanskt kreditkort med billing adress i USA, man behöver dock inte köpa något på det kortet). Du kan även vilja kolla på Kobo. Och ja, e-ink är för mig så pass viktigt att jag gärna spenderar pengarna på en dedikerad "bok".
 
Jag kör Kindle 3 och frugan har en Sony PRS-T1. När vi lånar böcker på bibblan gör vi det via datorn och för sen över dem till plattorna (använder Calibre). Tycker det går enklare än att låna direkt på Sony PRS-T1 (kan bero på att jag behöver konvertera böckerna för att läsa på min platta också).
Om man skall jämföra att läsa på surfplatta och läsplatta tycker jag även vikten är intressant. Finns inte en chans att jag orkar hålla iPaden med en hand speciellt länge.

/Gojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.