Har verkligen inget emot att köpa t.ex. köksstomme beggat, speciellt inte då vi antagligen inte vill ha ett "modernt" kök, utan något som passar bättre i ett äldre hus, om vi nu köper ett äldre hus. Och även om man köpt hus för sex miljoner så är varje minskad utgift en ökad budget för något annat. På huset eller i livet.

Gäller såklart att det går göra det man vill med stommen, men det är ju en sekundär fråga :)
 
Har påbörjat en checklista att ha med mig på visning, åsikter på denna? :)

Ålder på VVS och typ av rör. Tidigare kända problem?

När byttes golvbrunnar

Ålder på eldragning och elcentral

Ålder Värme och typ (panna och distribution)


Ålder på tak

När lades underlagspappen?


Skick på fönster, sprucket/ruttet trä? Kondens inuti?

Skick på fasad

Tilläggsisolering?

Typ av isolering på vinden

Fukt på vinden

Fukt i källaren

Dränerat? När? Någon form av inredning?

Kommunalt V/A?

Radonprov?


Sättningar i grunden

Bygglov / tillstånd för avstyckning

Intyg på våtrumsrenoveringar


Får man borra för bergvärme? Behövs dubbla pumpar?

Skick på skorstenar och öppna spisar, är de brukbara? När kontrollerades de sist av sotare?

Hängrännor, ålder på dessa?

Plåtarbeten, ålder?
 
När gjordes köket om senast?
Planritningar - är den nuvarande planlösningen orginal fr -29?
Vilken plåt är inte i koppar?
Dörrar (ytter- & balkong): ålder och skick?
Är parketten orginal?
Är innertrappan orginal?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Har påbörjat en checklista att ha med mig på visning, åsikter på denna? :)
Bra lista. Det kan vara en idé att ha koll på hur dagvattnet är löst. Jag vet att det var nåt tjafs i Trollhättan om att reglerna ändrades så att fastighetsägarna inte fick koppla på dagvattnet på det kommunala nätet vilket medförde att någon/några fick gräva upp skiten och fixa stenkista på tomten. Det är vad jag har hört iaf.

Mvh
Emil
 
Oldboy skrev:
När gjordes köket om senast?
Planritningar - är den nuvarande planlösningen orginal fr -29?
Vilken plåt är inte i koppar?
Dörrar (ytter- & balkong): ålder och skick?
Är parketten orginal?
Är innertrappan orginal?
Tackar, slänger in detta och Emils grejer i listan! Good stuff!
 
Åsikter på uppdaterad lista? (får visst inte redigera inlägget)

När gjordes köket om senast?
Planritningar - är den nuvarande planlösningen orginal fr -29?
Dörrar (ytter- & balkong): ålder och skick?
Är parketten orginal?
Är innertrappan orginal?


Ålder på VVS och typ av rör. Tidigare kända problem?
När byttes golvbrunnar
Ålder på eldragning och elcentral
Ålder Värme och typ (panna och distribution)
Ålder på tak
När lades underlagspappen?


Skick på fönster, sprucket/ruttet trä? Kondens inuti?
Skick på fasad
Tilläggsisolering?
Typ av isolering på vinden
Fukt på vinden
Fukt i källaren
Dränerat? När? Någon form av inredning?
Kommunalt V/A?
Radonprov?


Sättningar i grunden
Bygglov / tillstånd för avstyckning
Intyg på våtrumsrenoveringar


Får man borra för bergvärme? Behövs dubbla pumpar?
Skick på skorstenar och öppna spisar, är de brukbara? När kontrollerades de sist av sotare?
Hängrännor, ålder på dessa?
Varför sitter stegen inte som den ska?
Plåtarbeten, ålder?
Vilken plåt är inte i koppar?
Markiser, ålder och skick?
Dagvatten, när har det gjorts, är det kopplat till kommunalt eller måste man hantera det själv?
 
Redigerat:
Alltså jag vill komma tillbaka till det här med värmesystemet. Jag har själv ett stort sekelskifteshus det drar in i den här typen av hus. Jag har fyra dubbeldörrar ut ur huset och mycket fönster i förhållande till väggyta precis som det här huset. Jag är lite skeptisk till det här med att man bara skall öka volymen och på det sättet få huset att passa en pump. Vad drar egentligen den typen av hus?

Hade jag varit dig så hade jag kollat med fjärrvärme (går att köpa i Gbg och få ned priset rejält) alternativt tittat på en österrikisk pelletspanna med bulkförråd som mer eller mindre sköter sig själv. För troligen behövs det något som passar högtempererat system.

Om du vill köra pump är ju din trädgård ganska stor. Kan kanske att köra jordvärme? Det är klart billigare än borrning.
 
Finns ju en del fördelar med panna i form av att källaren hålls varm osv. Även skorsten? Och ja, fastigheten har "ganska" stor trädgård...
 
Fördel med panna vs VP: Källaren, och tvättstugan?, och skorsten och vinden, + självdragsventilationen.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Fjärrvärme ger ju precis samma tekniska nackdelar som VP, plus att du är uppbunden till en monopolleverantör. Enligt GBG Energi (kollade idag) kostar FV 40,8 öre kilowatten vid stora paketet. Då skall du investera 130 tusen plus anslutningen. För detta får du en rätt biffig BVP. Du får också vilken pelletspanna som helst för dom här pengarna och då fungerar huset tekniskt som det skall.

Jag tror som Jugend skrev på en österrikisk pelletspanna om du orkar med underhållet (minimalt med nyare konstruktioner) alt BV med kanske några braskaminer av vettig modell (om murstockarna är förberedda för detta). Kolla bara med kommunen att fastbränsleeldning är OK. Skall inte vara några problem med en miljögodkänd anläggning men många kommuner ser helst att du köper värme från eras monopolbolag.

Jordvärme tror jag inte alls på. Inte gratis att gräva och du kyler ner marken. När jag kollade för ett par månader sedan kostade det 200kr metern att borra i GBG och 250 meter skulle driva en NIBE 12kW med lätthet. Sedan skall du veta att just ordet "Bergvärme" har en magisk klang vid värdering, prata med din bank. Men alla mäklare och banker jag pratat med säger samma sak - BV är statuskungen inom uppvärmning. Folk tror i allmänhet att BV ger gratis värme och det höjer värdet på huset.

/Anders
 
Man får väl räkna på det också, men det känns, i magen, lite risky att INTE ha en panna i ett gammalt hus.
 
Vi tog en snabb sväng förbi igår (på vägen hem från svärföräldrarna). Finns väldigt mycket att göra på utsidan och det är oklart om lusthuset ens är lönt att rädda :) Men fasaden på huset verkade inte ha ruttnat eller så, men allt behöver skrapas och målas om då det flagnar rätt så friskt.
 
stefancrs skrev:
Vi tog en snabb sväng förbi igår (på vägen hem från svärföräldrarna). Finns väldigt mycket att göra på utsidan och det är oklart om lusthuset ens är lönt att rädda :) Men fasaden på huset verkade inte ha ruttnat eller så, men allt behöver skrapas och målas om då det flagnar rätt så friskt.
Roligt så gjorde vi också innan vi köpte vårt hus. Hängde ut genom fönstret och körde långsamt ... :)

Hoppas att ni får huset.
 
Alltså vi parkerade och strosade runt, verkar inte bo någon i huset. En av byggnaderna verkar vara ett garage som de helt enkelt slutat använda som garage också (och satt upp en konstig extra bit staket där infarten förr var).

Får ta med kamera när vi går på visning så kan jag posta bilder här sen :)
 
Det jag tycker är det största problemet med huset är att det saknas ett riktigt badrum på markplan. Finns det möjlighet att få in ett sådant utan att ändra planlösningen på ett sätt som förstör huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.