Jugend skrev:
Det viktigaste är ju att huset inte har någon sättning. Det kan det inte ha för då hade inte priset varit på den nivån som det ligger på. Allt annat går ju att fixa.
Hm, menas här en synlig/kännbar sättning eller snackar vi mindre lutningar än så?

Jugend skrev:
Tänk på att det första du skall göra i det här huset är att byta värmesystem. Det är väl i princip det dyraste man kan göra i renoveringsväg. Fönstren skulle jag låta vara tex.
Känns som att man vill titta på bergvärme som alternativ väldigt snabbt i ett sådant hus, ja. Det lönar sig alltså inte att byta till treglas?
 
Sättning är alltså så att det påverkar husets funktion. Typiskt är sprickor i grundmuren, golv som lutar märkbart osv. Alla hus sätter sig lite men det får inte finns risk för fuktläckage upp genom grunden. Sprickor i bottenplattan gör också att radon lättare letar sig upp. Går ju att göra en geoteknisk undersökning om man är orolig. Kostar väl 10-20 tusen men är idé om du misstänker sättningar.

Bergvärme är nog en bra lösning men kolla upp med kommunen att du får borra i det här området, det är kommunen som ger tillstånd. Kolla sedan med värmepumpfirman om det går att borra. Beror på marken. Sedan undrar jag om ett sådant här hus klarar sig med en pump och ett borrhål så kolla upp att det går att få till tillräcklig kapacitet.

Vi snackar 200 kvadrat byggt 1929. Om huset inte är tilläggsisolerat blir det en match. Finns ju dubbla murstockar och det är säkert av en anledning. Sedan vill du nog ha sektionsradiatorer i ett sådant här hus av stilmässiga skäl och dom kostar 2-3 tusen styck plus montering. Men det här huset förtjänar definitivt en sådan investering.

Gå inte på snacket om 2 kubik olja och lite el. Stämmer säkert men personen som bott där har nog dragit ner på värmen. Kolla om det står filttofflor lite varstans....Angiven energiprestanda är 91 kWh per kvm och år, det skulle klara nybggnadskraven för icke eluppvärmda hus.

Räkna med att kåken drar 40000 kWh per år så blir du inte besviken.

/Anders
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Anders: Tackar! Sektionsradiatorerna som redan finns (det är väl sådana man ser på bilderna? T.ex här: http://media.fastighetsbyran.se/8949502.jpg?Bredd=715), går de inte fortsätta använda om man byter värmesystem? Det är väl vattenburen värme?

Eller menar du att det antagligen behövs kompletteras med fler?

Som sagt, vi räknar med att det behövs ungefär 1 miljon för att få huset i fint skick, så givetvis kan man budgetera för nya radiatorer.

Filttofflorna är nog inte kvar, ser ut som att de har rensat ur ganska bra...
 
Än en gång för övrigt, tack alla för all bra input! Och glad fortsatt påsk!
 
Det ser ut som sektionsradiatorer på bilden, ja. Jag menar att det antagligen behövs fler radiatorer, men även att de som finns antagligen behöver bytas. Ett problem om du kör bergvärme är att för att få rimlig effektivitet skall framledningen ligga helst under 45grader, definitivt max 55 grader. Dina radiatorer är gjorda för ved eller olja där man utan problem når 80 grader.

Det finns två sätt att lösa detta (det tredje sättet golvvärme är normalt uteslutet i gamla hus av kostnadsskäl men om du kan ta kostnaden för att tilläggsisolera golvbjälklaget i BV mot källaren kan det gå). Det första sättet är att öka radiatorarean, finns sektionsradiatorer som är större.

Med din budget kan du nog beställa. Rinkaby Rör har en del från Lenhovda Radiatorfabrik (kolla nere på den här sidan: http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/radiatorer-element/vattenburna-radiatorer/) . Räkna med att öka arean 50-100%. Radiatorerna kan göra hogre eller bredare eller både och beroende på vad som passar. Som sagt, de här radatorerna är inte gratis men nog bästa alternativet.

Det andra sättet är att öka effektiviteten. Konvektorer i aluminium är ett sätt (PolarHeat http://www.polarheat.se/produkter/radiatorer-polar-a-14639225) men de medför ett visst, skall vi säga, stilbrott:p. För dig är det nog bäst att specialbeställa sektionsradiatorer.

Vad du än väljer så snåla inte in på radiatorerna. 1-2 BV-pumpar och stora sektionsradiatorer ger låga kostnader för uppvärmning och höjer värdet på huset. Och om fixade hus i det här läget ligger på 10 mil så har du ju en del att gå.

Sedan tror jag du gör klokt i att fixa taket. Ser inte ut att vara bytt på länge. Stegen som ligger snett (hur fan tänkte mäklaren?) indikerar att taket bör ses över. Jag har anlitat ModiTech (www.moditech.se) och får se när de kommer om en månad hur de är men första intrycket verkade bra. De vill ha 79 tusen för att byta mitt tak och då är taket nära 200 kvm (kuskroppen är 16x9 meter) så under 200 tusen för ditt tak hamnar det nog. Nytt tak ger ett ståtligare intryck. Fixa i så fall också skorstensinklädnaden.

Och innan du köper så kalla dit sotaren och gör en brandskyddskontroll med provtryckning. Kostar lätt 15-20 tusen per pipa att glidgjuta om en skorsten så det kan dra iväg. Men ett sådant här hus skall nog ha ett par eldstäder.

/Anders
 
P
Fint hus!! Fråga om du får köpa med lite möbler för dom ser hur fina ut som helst..
Friskrivningsklausulen är nog bara där för dödsboet så det är nog inget att tänka så mycket på. Men som många säger gör en ordentlig undersökning. Kanske ta till extra mycket kontroll med kanske både besiktningman och även en riktig byggare som kan berätta vad man måste göra och vad man inte behöver göra direkt om nu ni inte själva kan avgöra.

Innan ni funderar på det där med kök och badrum vilket många börjar med så titta över källare och tak först!
Man brukar ofta säga att man ska se till att huset har "torrt om huvud och fötter" dvs grunden/källaren samt tak. Resten kan man ta sen.

Sen detta med värme etc... Tomten verkar lätt ha plats för bergvärme/jordvärme och skulle då kunna sänka driftskostnaderna. Det är inte roligt att betala 40kWh el......
 
stefancrs skrev:
Anders: Tackar! Sektionsradiatorerna som redan finns (det är väl sådana man ser på bilderna? T.ex här: [länk]), går de inte fortsätta använda om man byter värmesystem? Det är väl vattenburen värme?

Eller menar du att det antagligen behövs kompletteras med fler?

Som sagt, vi räknar med att det behövs ungefär 1 miljon för att få huset i fint skick, så givetvis kan man budgetera för nya radiatorer.

Filttofflorna är nog inte kvar, ser ut som att de har rensat ur ganska bra...
Hej!

Vilket spännande projekt och vilken potential. Spontant tror jag dock att 1 mkr inte räcker till att få huset i fint skick. Speciellt inte då man i ett så dyrt hus behöver använda material av hög kvalitet om man vill kunna sälja huset till ett rimligt pris i framtiden. Bara taket inklusive plåtarbeten och den falsade delen på baksidan kommer antagligen att dra iväg ordentligt i pris. Sedan tillkommer uppvärming, vatten/avlopp, fasad, badrum, kök, ytskikt o s v plus eventuella överraskningar och då tror inte jag att 1 mkr räcker speciellt långt.

Så gör en ordentlig genomgång och realistisk budget och tidplan för projektet innan ni slår till. Tänk också på att bankerna numera inte lånar ut pengar till renoveringar (om ni nu har behov av att låna till det). Det gör att ni måste räkna med att ha råd att själva gå in med minst 15% av priset plus hela kostnaden för renoveringarna.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Just det ja, kök. Säger bara - köp beg på Blocket. I mitt garage står ett stort HTH från -89 som skall in i sommar. Inte senaste årsmodellen men passar mitt hus och jag fick det gratis inkl vitvaror av varierande årsmodell mot att jag demonterade det och hämtade det. Finns kanonfna Poggenpohl o liknande lyxfabrikat kanske 10-15 år gamla för 10-20 tusen. Om du gillar joddlarstuket i ek finns det ännu billigare. Funkar bra tills vidare så som TheStills säger börja med mössa och stövlar.

/Anders
 
Haha joddlarstuket! Bra tips iaf, tack!
 
Fint hus. Renovera inte sönder det, dvs byt inte ut de vackra orginalfönstren el någon annan orginaldetalj om det inte är 500% absolut oundvikligt. Dock, verifiera alla detaljer och planlösningen huruvida det är orginal fr -29, el om det är senare påfund. Det som är äkta orginal & kvalitet är värt att bevara, annars är det bara att blåsa på efter tycke och smak. Ett sådant här hus bör man nog hålla i ståndsmässigt skick (= orginal) om värdet ska stå sig.

Orginalskick från -29 verkar tveksamt. Får intrycket att huset är löpande renoverat under -60, -70, -80 och -90-talet. Dock omöjligt att riktigt avgöra utan att undersöka objektet på plats. Skiffertaket t ex, orginal? Knappast skulle jag vilja säga. => När är det gjort/lagt, (el omlagt/underlagspappat senast)? Dock är det mesta, om inte rent av allt plåtarbete gjort i koppar, vilket betyder att det bör stå sig i evinnerliga tider.

Fasaden ser ut att kunna vara i behov av uppfräschning. Relativt billigt om man gör jobbet själv, annars inte. Oavsett så är det ett mycket drygt/tidsödande/omfattande jobb på en stor och fin kåk som denna.

Personligen tycker jag att pelletspanna vore att föredra framför BVP. Då funkar elementen som de är, tillsvidare i alla fall. Snygga klassiska sektionsradiatorer kan då skjutas framåt i tiden. Dessutom blir värme- och luftföringen i enlighet med vad huset är konstruerat för.

Källaren i naturstensgrund kan vara lite fuktig, men då ni knappast behöver inreda den så är det normalt inga problem. Syllen är ju alltid värd att inspektera, men det är förmodligen inget problem på ett hus i denna kalibern. Ett stort och ståndsmässigt hus som detta är sannolikt ett kvalitetsbygge rätt igenom, och under förutsättning att det har underhållits ordentligt tidigare så bör det mesta vara i gott skick. Det mesta som stått sig i 20 år el mer och fortfarande är i gott skick kommer förmodligen att stå sig hur länge som helst, så länge man inte ändrar nämnvärt på förutsättningarna.

Lycka till.
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Tack för din återkoppling Oldboy, och pellets kan definitivt vara av intresse. Hade inte tänkt på att man då kan köra med befintlig "värmedistribution" rakt av, men givetvis är det så.

Huset är helt uppenbart inte i originalskick. Kök och badrum är ju inte från 20-talet direkt :) Skulle gärna, på sikt, ersätta med ett större kök som är mer tidsenligt (alltså mer 20-talsstuk).

Skiffertak kan ju hålla helt sjukt länge, men förr använde man väl ofta spik som rostade vilket gör att plattorna till slut rostade loss. Har taket inte lagts med rostfri spik så kommer det givetvis behöva göras om förr eller senare. Undviker gärna att plattorna rasar ner en efter en...

Källaren i ett sådant här hus har man väl med fördel till tvättstuga, förvaring och pannrum? Att inreda känns inte direkt... akut :)
 
Pellets har givetvis många tekniska fördelar men jag trodde de var typen som vill ha lite underhåll. Känns som att köpare i den här prisklassen inte vill hålla på med det arbete som pellets trots allt innebär. Om du kör pellets så räkna med att få installera en riktig pelletspanna för det här huset drar energi och oljepannor har oftast för liten askvolym. Dessutom är verkningsgraden sisådär.

Jag missade att det sitter koppar på huset, då kan du naturligtvis återanvända det. En tanke - om det är skiffertak kanske det går att plocka ner plattorna och bara byta rutten råspont och papp/läkt. Blir ju mer imponerande med skiffer än betongpannor. Kolla dock så plattorna går att göra rent.

Och lagra absolut ingenting i en fuktig källare, stor risk för mögel och svamp på sikt. Antingen torkar u upp i källaren om det går eller så använder du källaren till pannrum och kanske tvätt, fast skall du hänga tvätt på tork är det ju kul med en torr källare. Finns ju avfuktare.

/Anders
 
Pellets har sina för- och nackdelar antar jag, har inte så bra koll. Vilken mängd underhåll snackar vi om? Hela huset kommer ju kräva rätt så mycket underhåll i övrigt.

Tvättstuga är väl ändå vanligt i icke-inredda källare i äldre hus? Man behöver ju inte förvara sina textilier där nere dock :)

Bra tips angående att renovera tak men behålla plattor. Beror givetvis på plattornas skick.
 
Anders_Nilsson skrev:
Just det ja, kök. Säger bara - köp beg på Blocket. I mitt garage står ett stort HTH från -89 som skall in i sommar. Inte senaste årsmodellen men passar mitt hus och jag fick det gratis inkl vitvaror av varierande årsmodell mot att jag demonterade det och hämtade det. Finns kanonfna Poggenpohl o liknande lyxfabrikat kanske 10-15 år gamla för 10-20 tusen. Om du gillar joddlarstuket i ek finns det ännu billigare. Funkar bra tills vidare så som TheStills säger börja med mössa och stövlar.

/Anders
Visst kan man fynda kök och allt möjligt på Blocket etc. Men i det här fallet? Köpa ett hus för sex miljoner och sedan börja leta begagnade kök på Blocket - känns inte det lite, tja, obalanserat?
 
Just kök och badrum är ju sådant som alltid är nersvinat hela tiden, åtminstone om du har barn. Jag menar, en blandare får torkfläckar efter en dag och ett kök luktar alltid stekfett efter senaste burgaren du åt. Finns ingen som orkar hålla dessa ytor i skick om man arbetar, vet själv efter att ha sålt hus och lgh, man polerar upp köket i toppskick och sedan tar det typ en dag så är det kladdigt igen.

Detta vara bara ett tips ifall TS inte har pengar att göra allting direkt. Dom flesta jag känner lägger sista korvöret på huset och så får dom ångest så fort en räkning kommer. En mera burgen person som har råd kan ju givetvis köpa nytt direkt.

/Anders
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.