Skånelängan skrev:
Stiligt!
Ser du att några växter tar stryk av solen eller skyddar taket och trädet i bakgrunden tillräckligt?
Ingen aning ännu. Växthuset blev klart för knappt tre veckor sedan och solen har lyst med sin frånvaro sedan dess...
 
  • Gilla
A-M torpet
  • Laddar…
Mitt är under uppförande. Nedgrävt ca 80 cm fyra varv leca står på en sula på ca 20cm höjd. Trät är lärk som jag järnvitriolat.
Växthuset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
Vårt växthus är förvisso inte klart men kan visa bilder jag också. Inget avancerat alls utan förra ägaren lämnade en massa skräp varav en större hög fönster, brädor i blandat skick och gamla urlakade telestolpar. Kört en massa på tippen men en del blev detta växthus och inredning till detta. Vädring skapas genom att helt enkelt öppna fönster och bevattning får ske via hink eller kanna då vi sällan kommer orka dra fram slang så långt som till växthuset. Funderar på att få dit någon lösning för regntunna ev.

Första bilden visar utsidan. Det ska läggas singel ca 30-40 cm runtom hela växthuset och läggas marksten som en liten uteplats framför.
DSC03220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan är väldigt sparsmakad. Bordet är ett gammalt klaffbord som var trasigt och bara lagades. Skönt med lite större och stabilare bord. Perfekt att sitta och kunna skriva upp i odlingsboken eller för rejälare fika/ostbricka
DSC03222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par gamla plankor är perfekta planteringsbord på kortsidan och andra plankor byggdes ihop till ett enkelt skåp för att förvara alla krukor och planteringstillbehör
DSC03224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några få krukor framme och resterande (mest till försådd mm) göms i skåpet
DSC03227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan
DSC03228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska odlas lite diverse sallader under hyllorna. På hyllorna blir det sallad och gurka plus diverse kryddor. En bit ifrån växthuset finns en köksträdgård på totalt ca 50 kvm med potatis, morötter, lök, jordgubbar och ett par bärbuskar. Det ska upp 2 fruktträd sen är odlingarna fullständiga för vår familj. Knappt vi hinner med allt i vårt liv ändå ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Mayalissa - det bygget lovar gott, det kommer bli kalasfint!

Kinglolle - det där var ett riktigt mysigt växthus! Hojta till om ni finner det för mycket i vägen. ;) Blev väldigt förtjust i det fina förvaringsskåpet, såg riktigt gammalt och härligt ut!
 
Mycket stiligt kinglolle. Jag gillar verkligen skåpet
 
Snart nalkas våren (även om det inte känns så just nu) och då tänkte jag försöka bygga ett eget enkelt växthus. Har fastnat för en variant som jag hittat på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=-DKlXs8iov0

Var kan jag köpa ett nät liknande det han använder?

Några tips på det han sätter runt nätet vid kanten så inte plasten ska gå sönder så lätt? Nån isolering?

Till plasten antar jag att det går bra med vanlig byggplast. Man får väl försöka anpassa storleken av växthuset så man slipper skarva plasten. Plastrullen är ju inte hur bred som helst.
 
Kekken skrev:
Snart nalkas våren (även om det inte känns så just nu) och då tänkte jag försöka bygga ett eget enkelt växthus. Har fastnat för en variant som jag hittat på Youtube [länk]

Var kan jag köpa ett nät liknande det han använder?

Några tips på det han sätter runt nätet vid kanten så inte plasten ska gå sönder så lätt? Nån isolering?

Till plasten antar jag att det går bra med vanlig byggplast. Man får väl försöka anpassa storleken av växthuset så man slipper skarva plasten. Plastrullen är ju inte hur bred som helst.
Ser ut att vara armeringsnät...kolla med din lokala bygghandlare...dom kanske inte har hemma men kan alla gånger ta hem....
 
Jag är rätt säker på att det där var armeringsnät. De finns i olika tjocklekar. Jag handlar alltid mina på Byggmax, då jag tycker de är i bra storlek och till bra pris. (lät som om jag skulle kunna vara köpt där, men så är inte fallet ;) )
 
Jag tyckte att han sa i klippet att det var 'cattle fence'.
 
Ja det är det tydligen såkallade "cattle fence" sektioner. Hittade stålnätspanel men det kostar för mycket. Tänkte också att man kan köra armering men det känns som det är lite för tjockt och svårt att böja. Jag får väl fundera ut nått eller helt enkelt överge projektet. Tråkigt men sånt är livet.
 
Redigerat:
Vhus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut hemma hos mig.
 
  • Gilla
Tobias Norlin och 4 till
  • Laddar…
Kekken skrev:
Ja det är det tydligen såkallade "cattle fence" sektioner. Hittade stålnätspanel men det kostar för mycket. Tänkte också att man kan köra armering men det känns som det är lite för tjockt och svårt att böja. Jag får väl fundera ut nått eller helt enkelt överge projektet. Tråkigt men sånt är livet.
Kollat på tunnare armeringsnät? typ 6150, den är 6mm istället för 8 som är rätt vanlig annars.
 
När det gäller de där cattle fence sektionerna...
Hmmm. Kanske det finns stora ROTnätssektioner... Har bara sett de vanliga 80*120cm eller vad det nu är för mått, men jag har ju inte letat efter större heller.
Tanken är ju att det ska vara billigt också och de små rotnäten ger man väl ca 70kr för.
 
G
Vi har just gått igenom vår första vinter i året-runt-växthuset som har ett utjämningsmagasin där man kan lagra värme både dag till natt och i viss utsträckning även sommar till höst, vilket sänker uppvärminingskostnaderna radikalt -- man kyler växthuset aktivt med magasinet på dagen och får tillbaka värme passivt under natten, dvs vi kastar inte ut värmen under dagen utan lagrar den.
Vi har också tankträdgårdsboxar på golvet i rätt arbetshöjd ... ger sallad året om.

odlingshus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG0594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
innevinter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
påsk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Köksråttan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.