HansR skrev:
Angående klimatdata för orten så brukar jag använda ett program som heter Meteonorm för att ta fram data.
Tack Hans


På den tiden jag diskuterade det med passivhuscentrum i Alingsås och de sade att de lokala klimatdata skulle kosta 15000 kr så vi använde klimatdata för Köpenhamn som var kan utan kostnad.
 
Ja sannolikt skulle de köpa klimatdata av SMHI. Att använda klimatdata från meteonorm är en vedertagen metod och på de ställen där det inte finns solstrålningsdata interpolerar meteonorm. Det ger en osäkert på runt 6 % på den årliga globala strålningen i Sverige och självklart ännu större osäkerhet på tim- och dagsvärden.
 
Tack igen Hans

Att ha rätt klimatdata är mycket viktigt i min mening.

Här kan du se värmebehov av exakt samma hus designen flyttas till olika platser runt om Irland.

Så den enda förändringen i PHPP är klimatdata.

Du kan se att en skillnad på bara 30 km kan öka värmebehovet med 5kWhr/m²/a


PHPP-Climateeffect_zps0f9b4fe2.jpg
 
Hehehe... Jag har hittills bara hört KISS uttydas som Keep It Stupid Simple, det vill säga Håll det korkat enkelt men med din version blir det ett lite tuffare uttryck. (y)
Sen tycker jag du klarar svenskan bra, även om google translate lyser igenom ibland. ;) Det är modigt att inte välja den säkra vägen och skriva på engelska, även om de flesta av oss säkert skulle klara av det också.
 
  • Gilla
Sydligaste Passiv
  • Laddar…
ToRy skrev:
Hehehe... Jag har hittills bara hört KISS uttydas som Keep It Stupid Simple,
Och jag har alltid utläst förkortningen som "Keep it simple, stupid". Wikipeda verkar hålla med mig men båda varianterna funkar nog.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
I ToRys fall borde det väl bli "Keep It Stupidly Simple", rent grammatiskt?
 
b8q skrev:
I ToRys fall borde det väl bli "Keep It Stupidly Simple", rent grammatiskt?
Helt korrekt, om man ska vara grammatiskt riktig. Dock har ju amerikaner en förkärlek för att förenkla både i skrift och i tal. Keep it stupid simple ligger helt enkelt bättre på tungan.
 
Alfredo skrev:
Och jag har alltid utläst förkortningen som "Keep it simple, stupid". Wikipeda verkar hålla med mig men båda varianterna funkar nog.
Kollade in länken och det verkar ju onekligen vara ursprungsförklaringen. Sen lämnas en hel rad alternativa förklaringar, den ena mer krystad än den andra. :D

Sorry för detta sidospår! Tillbaka till ursprungsämnet...?
 
In the phrase "Keep it simple stupid" stupid is meant as a derogatory term for another person.

"Keep it simple, you idiot" has the same meaning.

Of course it is usually me who is the idiot in question! :surprised:
 
Redigerat:
Sydligaste Passiv skrev:
In the phrase "Keep it simple stupid" stupid is meant as a derogatory term for another person.

"Keep it simple, you idiot" has the same meaning.
And that's exactly what gave the phrase a brand new meaning for me. :D Nothing lika another slightly twisted take on things to brighten an otherwise gloomy day. Thanks! (y)
 
tjena skrev:
ser fram emot foto från insidan..
Så här såg det ut i början

WP_000337_zps0eedd661.jpg

WP_000342_zps08b451d9.jpg


WP_000344_zpsee15638b.jpg

En av de första jobben det fanns en hel del arbete för att fixera lufttäthet membranet runt alla bjälklaget.

WP_000414_zpsaffb816f.jpg

Sedan byggde jag upp 145mm isolering till alla ytterväggar och sätta stålbalk på plats.


(inte så lätt på egen hand!)

WP_000536_zps29b74126.jpg

Idag ser ut så här nere...

WP_000648_zps21e7f925.jpg

...och uppe

WP_000643_zpsc1903bde.jpg

Bottenvåningen är nu redo att placera gipsskivor på väggarna.

Den här veckan har jag avslutat allt kanalsystemet för FDX ventilationssystemet på övervåningen och installerade vindstrappan.

Uppbyggnaden av väggen kan du se här. (Men mellan isoleringen är 145mm, inte 120mm såsom visas på ritningen.)

WP_000647_zps58c63248.jpg

Nästa steg är att installera mer isolering på de två ändväggarna på övervåningen och sedan det lufttäthet membranet.

Kanske någon kan hjälpa mig med några frågor?

Jag måste skruva igenom lufttäthet membranet på vissa ställen.

De irländska killar har rekommenderat att använda "radon tejp" en butyl gummi band för att gå radon membran att täta runt skruvarna men jag kan inte hitta någon.

Jag har hittat Mataki Byggtejp i Hornbach, men jag vet inte om detta är ett bra alternativ?

Har någon en länk till där jag kan köpa radon tejp?
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
En av bilderna ser ut att visa lagret med isolering utan reglar. Verkar vara en förespråkad metod för att effektivt bryta köldbryggor. Men hur utförs den? Man kan ju inte gärna stapla skivor med isolering på varandra och tro att det ska ligga kvar. Fäster man dom i innanför liggande isolering?
 
  • Gilla
Sydligaste Passiv
  • Laddar…
matsa79
Ska ni ha det lufttäta membranet längst in? Skulle det inte gå och montera det mellan den innersta 145 och 70 isoleringen? då blir det ju mindre risk att man har hål på den när man skruvar upp saker på väggarna.

Jag bor själv i ett passivhus och jag gillar när det är mycket isolering. jag har oxå gjort det mesta med mitt hus, när vi provtryckte huset så var de största läckorna i handtagen vid balkongdörrarna och värdet vi fick var 0,13 men det var innan vi hade hunnit tätat ordentligt så det var en bra värde sa de som provtryckte.

Kämpa på jag kommer att följa varje inlägg som ni gör.
 
  • Gilla
Sydligaste Passiv
  • Laddar…
tullemannen skrev:
En av bilderna ser ut att visa lagret med isolering utan reglar. Verkar vara en förespråkad metod för att effektivt bryta köldbryggor. Men hur utförs den? Man kan ju inte gärna stapla skivor med isolering på varandra och tro att det ska ligga kvar. Fäster man dom i innanför liggande isolering?
Vid placering av 145mm isolering jag sätter några långa spikar här och där för att hålla den från att falla ned tills jag fixade lufttäta membranet och 70mm reglar framför den.
 
matsa79 skrev:
Ska ni ha det lufttäta membranet längst in? Skulle det inte gå och montera det mellan den innersta 145 och 70 isoleringen? då blir det ju mindre risk att man har hål på den när man skruvar upp saker på väggarna.
Ja det är så det görs på de yttre väggarna, så det är inga problem.


Problemet är övervåningen med taket. Den lufttäta membranet är fixerad till takstolarna och då kommer jag att fixa 75mm x 25mm lattor, för att fixera gipsskivor till.


Jag vet att det lufttäta membranet kommer att placeras mellan två bitar av trä, så chansen för luftläckor är låg, men jag tror att få bra lufttäthet du måste kämpa för det överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.