Har relativt nyligen flyttat in i ett hus med FTX-ventilation. Har blivit väldigt känslig för exem och irriterad hud vilket verkar höra ihop med ventilationen. Jag har gått upp på vinden där aggregatet sitter och tagit lite bilder. FInns ett par frågetecken. 1. Någon som känner igen fabrikatet, hittar ingen märkning. 2 Filter var kan man få tag på det? Satt en strumpbyxa som filter på inluften vilket inte känns speciellt proffsigt och något metallfilter till frånluftningen. 3. Det finns en platta som det står att man ska ersätta värmeväxlingen med sommartid. Var ska den sitta? 4. Är det svårt att själv göra rent ventilationskanaler i huset utan att ta dit expertis? Bifogar lite bilder IMG_0947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas någon kan göra mig lite klokare för att få en bättre ventilation i huset.
 
Luften ute är väldigt torr så här års och när den tas in i huset och värms upp så blir den ännu torrare. Ju bättre ventilation i huset desto torrare luft inomhus. Det kan helt enkelt vara så att du har bättre ventilation än du haft i tidigare boende. Kolla luftfuktigheten med en hygrometer. Jag har känslig hud och jag märker alltid av det mer ju kallare (och torrare) det är ute.
 
Ja så är det, har luftfuktare i sovrummet och den säger 20% vidd start vilket är för lite. Har dragit ner ventilation till minimum nu men skulle vilja komplettera med filter och så i allafall.
 
Kontakta sotare om du ska rengöra kanalerna. Finns det ventilationsritning på systemet? När är huset byggt?
 
Vet ej ang ventritning, huset byggt 1991
 
Vad har du för isolering? (träfiber, cellplast, mineralull) Kan det vara isoleringen som påverkar tillsammans med FTX att du får eksem, allergi?
Nyfiken...
 
Det är mineralull , det är möjligt men isoleringen är inte i kontakt med luften
 
Aggregatet är från PM-luft och kallades "villasparbössan" och är snarlikt ett Heru fast ändå smartare då den roterande växlaren kan lyftas ur(för rengöring eller för att låta den vila över sommaren) och ersätts då med en "sommarplåt" Fläktarna sitter ihop och skulle motorn haverera så är det enklaste att ersätta dem med kanalfläktar på de utvändiga röranslutningarna.Det stickade metallfiltret spolas rent och luftintagsfiltret är gjort för att vanligt G85 planfiltermatta 120:- /kvm så det har du råd att byta ofta och borde finnas hos varenda ventfirma.
 
  • Gilla
krbj
  • Laddar…
exerg skrev:
Aggregatet är från PM-luft och kallades "villasparbössan" och är snarlikt ett Heru fast ändå smartare då den roterande växlaren kan lyftas ur(för rengöring eller för att låta den vila över sommaren) och ersätts då med en "sommarplåt" Fläktarna sitter ihop och skulle motorn haverera så är det enklaste att ersätta dem med kanalfläktar på de utvändiga röranslutningarna.Det stickade metallfiltret spolas rent och luftintagsfiltret är gjort för att vanligt G85 planfiltermatta 120:- /kvm så det har du råd att byta ofta och borde finnas hos varenda ventfirma.
Tusen tack! VIlken är den roterande växlaren? Den som sitter i mitten i lådan eller något som är under metallkåpa? det finns även en spole av något slag som ser det går en sladd till som verkar vara något värmelement..
 
Den roterande växlaren är bakom där pilarna är ritade.Tar du tag i växlaren och lyfter rakt upp så kan du lyfta ur den (den kan säkert kärva ordentligt till en början) men lossa först på stickkontakten som går till drivmotorn( Den spole som du troligen förknippar med värmeelement och sitter bredvid den vita kopplingsdosan) "Sommarplåten" passar sedan i 2 spår i aggregatets längdriktning på det ställe växlaren suttit. Finns det ett värmebatteri så sitter det som ett tillbehör på röret efter aggregatet. (inte vanligt då aggregatet ,med sina 80% i verkningsgrad,oftast klarade att hålla hyfsad tilluftstemperatur ändå) Där friskluftsintaget till aggregatet fanns dessutom ofta ett termiskt spjäll som ströp till uteluften allt eftersom det blev kallare ute. (detta var ett tillbehör men det skulle kunna sitta i röranslutningen alldeles före gallret där tilluftsfiltret skall sitta nere till vänster på de övre bilderna.
 
Tusen tack ! Visade sig att värmeväxlaren stod still. Antar att elmotorn börjar ge upp. Om jag testade att ta bort drivremen från drivhjulet gick motorn åt andra hållet? Satte på remmen igen och drog igång motorn genom att snurra på värmetrumman och då gick den åt rätt håll. Någon idé vilka som kan sälja nya motorer. 230 går ej att fasvända va? Spelade iaf ingen roll vilket håll jag stoppade i kontakten.
 
Utan att gå ner i källaren och titta på min så torde det sitta nån kondensator nånstans (kanske i den vita kopplingsdosan) . En trasig sådan brukar ge detta symtom.
 
Oki, ska testa skruva isär dosan och kolla där i on det sitter en kondensator i.
 
IMG_0961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst satt det en konensator i kopplingsboxen. Den är på 0,5 uF.. Var säljer dom sådana tror ni? Hoppas att det är den som är paj..
 
Radio/tv-reparatören brukar ha .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.