Varför klämma in laddaren i en trång hörna/vrå ? Vill minnas jag läst att den ska placeras mot en stor yta för fungera som bäst.
 
mortimer skrev:
Varför klämma in laddaren i en trång hörna/vrå ? Vill minnas jag läst att den ska placeras mot en stor yta för fungera som bäst.
För att dölja den, då enligt mig inte är den snyggaste plastbiten att ha synlig i trädgården + har barn som sparkar boll mm,
Sen med den senaste uppdateringen på 305 kan man göra 2 st fjärrsläpp, så så sätt borde det inte vara några problem.

Mer fundering när den ska docka om det kommer att funka
 
De får sparka boll med en mjuk boll istället o sen att roboten klipper på natten istället :D
 
mortimer skrev:
De får sparka boll med en mjuk boll istället o sen att roboten klipper på natten istället :D
Haha ja tanken är nog att den ska gå mest på natten och dagen när man jobbar, tro jag klarar varannandags klippning då tomten bara är 200 m2.

Se om det är någon här som har erfarenhet av placering av laddare. Annars får jag väl skaffa en 20 m kabel. då får jag ytterligare några ställen jag kan tänka mig. Någon som vet ett pris på denna?

Hur är det att sätta laddstationen i en lätt lutning på bredden? ( 1-2 cm lutning )
 
Generellt på alla Husqvarna Automower kan man säga att så öppet och centralt i tomten är bäst ur effektivitetssynpunkt, men de klarar oftast att hantera gräsmattan utan större problem ändå.

Gör vi en installation åt kund följer vi alltid specen vid placering av station, om kunden vill exprimentera är det upp till den, för vi kan inte garantera att det fungerar. Skulle vi göra på ett sätt som "oftast" funkar så är det vi som får lösa problemen, gärna med en irriterad kund som vill ha det ordnat omgående. Ett återbesök för att rätta till en felaktig placering kostar för mycket, så det är bättre att göra rätt från början.

Det är klart att Husqvarna har en säkerhetsmarginal för sina anvisningar, men om det inte fungerar måste du vara beredd att fippla med det själv.

Ta med en detaljerad skiss med mått till din ÅF och ta diskussionen där, de borde kunna hjälpa dig med för/nackdelar när det gäller olika ställen för placeringen.
 
Jag fick rådet idag av en HQ-installatör att sätta laddstationen vid endera änden av tomten och dra en guide hela vägen runt till andra sidan. När det gäller klippare med en guide så gör de ofta så vid större u-formade tomter för att minimera söktiden när klipparen ska tillbaks och ladda. Man kan ju även med så här långa guider släppa den var man vill för att få jämn täckning.
Jag har ritat ut två alternativ i rött och blått, nackdelen med det röda alternativet är att den totala guideslingan blir ganska lång men de sa också att den kan var mycket längre än specificerade 300m om det skulle behövas.
Verkar placeringarna vettiga eller finns det andra lösningar?
tomtkarta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Röda placeringen utan att tveka då du har större grönområde där än det smala vid den blå placeringen.
 
Nonkan skrev:
Generellt på alla Husqvarna Automower kan man säga att så öppet och centralt i tomten är bäst ur effektivitetssynpunkt, men de klarar oftast att hantera gräsmattan utan större problem ändå.

Gör vi en installation åt kund följer vi alltid specen vid placering av station, om kunden vill exprimentera är det upp till den, för vi kan inte garantera att det fungerar. Skulle vi göra på ett sätt som "oftast" funkar så är det vi som får lösa problemen, gärna med en irriterad kund som vill ha det ordnat omgående. Ett återbesök för att rätta till en felaktig placering kostar för mycket, så det är bättre att göra rätt från början.

Det är klart att Husqvarna har en säkerhetsmarginal för sina anvisningar, men om det inte fungerar måste du vara beredd att fippla med det själv.

Ta med en detaljerad skiss med mått till din ÅF och ta diskussionen där, de borde kunna hjälpa dig med för/nackdelar när det gäller olika ställen för placeringen.
Japp förstår jag, tid och tjuriga kunder är jobbiga punkter. Det var min ÅF som sa 1m, men har nog beslutat att det blir punkt B då det är mer centralt i klippområdet.

Behöver man tänka på de kraftiga åskregnen som kommer på sommaren och skydda laddaren med ett tak? Eller ska det klara det? Hur är det med 305 och åskskurar?
 
Nu är det färdigfunderat, att ställa laddstationen på framsidan av huset i gassande söderläge kändes för mycket som en kompromiss.
Istället blir det en modell med två guideslingor och tillbaks till där jag helst ville ha den från början, laddaren hamnar alltså på baksidan i norrläge. Sen blir gudeslingorna mycket kortare på detta sättet vilket är en fördel. Visst, det blev en merkostnad på 3000 spänn för en extra guide men det får det vara värt.
tomtkarta 2 guider.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rottan skrev:
Japp förstår jag, tid och tjuriga kunder är jobbiga punkter. Det var min ÅF som sa 1m, men har nog beslutat att det blir punkt B då det är mer centralt i klippområdet.

Behöver man tänka på de kraftiga åskregnen som kommer på sommaren och skydda laddaren med ett tak? Eller ska det klara det? Hur är det med 305 och åskskurar?
Regn behöver du inte tänka på, både stationen och klipparen tål det. Däremot är det bra att dra ur strömmen samtidigt som du drar ur tv och så om det är risk för blixtnedslag.
 
legion skrev:
Nu är det färdigfunderat, att ställa laddstationen på framsidan av huset i gassande söderläge kändes för mycket som en kompromiss.
Istället blir det en modell med två guideslingor och tillbaks till där jag helst ville ha den från början, laddaren hamnar alltså på baksidan i norrläge. Sen blir gudeslingorna mycket kortare på detta sättet vilket är en fördel. Visst, det blev en merkostnad på 3000 spänn för en extra guide men det får det vara värt.
[bild]
Ja, U-formade tomter brukar vara enklast att göra med stationen i ena änden, men det blir förmodligen mycket effektivare med lösningen med dubbla guider. Merkostnaden tjänar du in genom effektivare klippning (förmodligen 1-2 extra säsonger/batteri)
 
Nonkan skrev:
Merkostnaden tjänar du in genom effektivare klippning (förmodligen 1-2 extra säsonger/batteri)
Det låter ju bra!
 
legion skrev:
Ja det är säkert som du säger, lite slarvigt skrivet av mig. säljaren gick inte in i detalj på varför bara att det drar ur batteriet.
Kanske är inte säljaren uppdaterad på förändringen att HQ gått från NiMh till Li-ion batterier på de nya modellerna eller åtminstone inte vilken skillnaden är. NiMh är ju kända för hyffsat hög självurladdning medan Li-Ion egenskapen tvärtom är att de nästan inte självurladdar alls.
 
Jag är ute efter en robotklippare som klarar kuperad terräng, lite brantare slänter och lutningar. Vad är erfarenheterna av husqvarna?
 
MBygga skrev:
Kanske är inte säljaren uppdaterad på förändringen att HQ gått från NiMh till Li-ion batterier på de nya modellerna eller åtminstone inte vilken skillnaden är. NiMh är ju kända för hyffsat hög självurladdning medan Li-Ion egenskapen tvärtom är att de nästan inte självurladdar alls.
Som sagt tidigare så är det skyddskretsen i Li-ionbatterierna som drar lite ström. Inte mycket, men rekommendationen är underhållsladdning. Det som kan hända är att batteriet har för lite ström kvar för att vara säkert att ladda efter vinterförvaring, och då stänger det ner sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.