Mikael_L
Har man begränsad yta att ta solenergi ifrån (vilken anledning det än är) då blir verkningsgraden viktigare, oavsett om det är luftsolfångare eller vattensolfångare. Kanske mycket viktigare än enkelhet och/eller kostnad.

Och en PEM-slang-värmare till poolen blir kanske bäst att bygga bakom glas på något vis då.

Tänk på att det faller in max 1000W (1kW) solenergi/ kvm (på ett ungefär), så vet du hur stort effektbehov din pool har för att du ska bli nöjd kan du räkna ut hur mycket solfångaryta som behövs. Du har kanske kört med elpatron, eller någon granne, eller kan ta reda på annat sätt hur mycket elvärme som din pool ungefär kan behöva.
 
Pem slang klarar sannolikt inte de höga stagnationstemperaturerna som uppstår om man glasar in den.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Vad jag har läst så bör man ha minst 50% av poolens yta som "solfångaryta" för att det ska bli bra, sen beror ju det givetvis även på djupet i poolen. Så egentligen har jag ingen aning om hur mycket jag behöver för att värma poolen

Nåja det var bara en tanke jag fick när jag lästa tråden... finns färdiga solfångare i glas för pool men de kostar därefter och det blir aningen mycket pengar.
 
Mikael_L
HansR skrev:
Pem slang klarar sannolikt inte de höga stagnationstemperaturerna som uppstår om man glasar in den.
Utveckla lite.

Jag tänker mig att det är en pump som hela tiden pumpar runt. Det måste ju vara tillräckligt flöde så det aldrig blir varmare än, säg 50°C (även av anledningen att man inte ska bränna sig i poolen). Och pumpen får väl inte heller råka stanna.
 
Mikael_L skrev:
Utveckla lite.

Jag tänker mig att det är en pump som hela tiden pumpar runt. Det måste ju vara tillräckligt flöde så det aldrig blir varmare än, säg 50°C (även av anledningen att man inte ska bränna sig i poolen). Och pumpen får väl inte heller råka stanna.
Om pumpen av någon anledning stannar finns risken att det blir en väldigt hög temperatur i solfångaren, sannolikt högre än 100 grader. Absorbatorn (PEM slangen) tål inte så höga temperaturer.
 
Hmm, det låter ju som ett intressant expriment ändå :) men hur gör man för att böja PEM slang så pass snävt som skulle behövas?
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Mikael_L
HansR skrev:
Om pumpen av någon anledning stannar finns risken att det blir en väldigt hög temperatur i solfångaren, sannolikt högre än 100 grader. Absorbatorn (PEM slangen) tål inte så höga temperaturer.
Ja OK, det var så du menade.

Ja jag håller med dig. PEM-slang är inte speciellt värmetålig, så det är nog ett olyckligt scenario. Man ska kanske inte bygga något som inte klarar av ett enkelfel (pumpen stannar, typ elavbrott, trasig pump, säkring går osv).
 
Funderar på en liknande solfångare till ett inrett rum i mitt kallgarage. Men hur blir det om jag sprutar in varm luft i mitt kalla rum, tänker på fukt när den varma luften kyls i rummet.. Men kanske inte är något problem??
 
Mikael_L
sir_erken skrev:
Funderar på en liknande solfångare till ett inrett rum i mitt kallgarage. Men hur blir det om jag sprutar in varm luft i mitt kalla rum, tänker på fukt när den varma luften kyls i rummet.. Men kanske inte är något problem??
Det där har jag också funderat över.

Men det är nog (i snitt) samma luft ute som inne i det kalla garaget (dvs samma absoluta ånghalt). Och då är det tillräckligt låg rH på den luft som skickas in för att den inte ska kondensera inne.
Men vid vissa tillfällen stämmer det kanske inte. T.ex. när det regnar ute, så är rH nästan alltid 100%, och en del vårdagar.
Men jag tror det fungerar i alla fall, iom att det är tillfälligtvis.

Jag har inte heller hört några rapporter om problem, utan faktiskt mest över hur lyriska alla som byggt sig en luftsolfångare blir.
Jag ska bygga en till garaget (kallgarage) i sommar. Sen vet jag mer. ;)
 
sir_erken skrev:
Funderar på en liknande solfångare till ett inrett rum i mitt kallgarage. Men hur blir det om jag sprutar in varm luft i mitt kalla rum, tänker på fukt när den varma luften kyls i rummet.. Men kanske inte är något problem??
Därom tvista di lärde rätt rejält även på detta fora. Mitt enkla logiska tänkande säger mig att den luft som sugs/trycks in i manicken har ju fuktinnehåll efter utetempen, dvs om det är kallt ute så har den låg fuktighet. Såvitt jag kan förstå produceras ju ingen fukt i solfångaren utan den varma luften som sen knös in i rummet har fortfarande samma absoluta fuktinnehåll som den luft som sögs in i fångaren från början. När denna varma, torra luft kommer in i ett rum där temperaturen är varmare än ute men kallare än den värmda luften så borde den värmda luften suga åt sig fukten från omgivningen tills den har samma fuktinnehåll (och temp) som rummets luft. Sen skall ju samma mängd puttas ut ur rummet genom någon ventil eller liknande och då borde resultatet rimligen bli att den tar med sig lite fukt ut.
Ungefär som Mikael skriver här ovan alltså. :D

Principen används ibland av folk som exempelvis renoverar akterspeglar på båtar och bygger dem av plywood. För att få så torr plywood som möjligt och inte bygga in fukt i akterspegeln från början så lägger man plywoodskivorna i någon form av sluten påse, ansluter en kupévärmare i ena änden och gör ett frånluftshål i andra änden sen lägger man hela paketet utomhus, gärna på vintern när det är kallt och torrt. Den torra varma luften suger åt sig fukten från skivorna och transporterar ut den och skivorna blir torra och fina. :) Borde ju funka på samma sätt i en stuga eller ett garage, om än i en något långsammare process.
 
Redigerat:
Men vad tror ni skulle bli resultatet, om man i en burksolfångare drar pex eller någon annan värmetålig slang genom alla kanaler.
 
cecar33 skrev:
Men vad tror ni skulle bli resultatet, om man i en burksolfångare drar pex eller någon annan värmetålig slang genom alla kanaler.
Man får en ganska dålig värmeväxlare... Om man vill värma vatten med sol finns det bättre sätt.
 
Jag skall påbörja mitt burkprojekt i helgen, det jag tänkte göra var att ta luften från garaget vid golvet ut igenom väggen in i burkslingan sedan tillbaka in i garaget vid golvet. På så sätt slipper jag ta in ev fuktig luft. De jag har följt i detta roliga bygge har ofta haft problem med att utblåset blir för varm för fläkten varpå lagren ger upp, detta löser jag genon att sätta fläkten i det i inblås istället. Universaltermostaten från Jula kommer att funka perfekt tack för tipset, frågan är var jag skall sätta givaren. Kul tråd!
 
hyggabus skrev:
enkla solfångare för pool finns för en relativt överkomlig kostnad på tex Jula.
[länk]
Har sett dessa, nackdelen är storleken på dem + behöver några stycken, hade man kunnat bygga något inglasat i exakt den storlek som passar så hade det varit betydligt trevligare
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.