Hej. Tänkte att jag lägger upp de dokument om huset jag har tillgång till (bortsett från ritningarna, men det var inte direkt något som man följde slaviskt då huset renoverades på 70-talet så de skulle bara förvirra i onödan).

Det kanske är några riktigt löjliga nybörjarfunderingar men är det någon kunnig som utifrån den tekniska beskrivningen kan komma med goda råd? Jag tänker i stil med att om något är en känd källa till bekymmer, materialval som fallerar efter ett visst antal år eller om det kanske är något som ser helgalet ut.
 
Redigerat:
Pratade med ett företag angående vad det skulle kosta att få fasaden målad, altanen lagad och badrummet uppdaterat till modern standard. Han menade att panelen på gavlarna måste bytas, och det är ju inte omöjligt. Och när jag igår samtalade med honom ville han byta all panel, tilläggsisolera väggar, isolera bjälklagret, isolera vinden och lägga om taket. Men det är uteslutet för min del. Panelen på nedervåningen är det inget fel på. En pensionerad snickare var där och kollade förra året (granne till en släkting till min fars bekant) och han menade att det håller i minst tio år till.
Visst drar det lite kallt men jag är säker på att det blir avsevärt bättre bara fönstren byts. Isolera vinden kan jag ju göra själv. Det finns ju 10 cm isolering där uppe så det är ju inget akut, även om man tydligen har 60 cm i moderna vindar.

Och fönster ja... har bestämt mig för PVC, men det är synd att det är så svårt att fatta ett beslut. Hade till 95% bestämt mig för JTM i Mariestad när han från byggfirman sa att de kunde byta fönster också. Skillnaden är att deras fönster inte har luftspalter och är 5- istället för 7-kammars. Sedan vet jag inte hur deras ser ut heller, så det måste jag kolla upp.

Efter påsk ska jag träffa en representant för en annan firma och se vad han har för bud att komma med. Det företaget hade lagt om ena grannens tak - som de var nöjda med - och har tydligen arbetat ihop med min andre granne som är elektriker. Så det bör ju ses som goda referenser.

Är det någon som känner till bra byggfirmor i Skara-Skövde-trakten så skriv gärna ner era erfarenheter :)
 
Att bygga altanen är ju ett kanon jobb för att lära sig snickra om det är träaltan du har tänkt dig... blir rätt många timmar för en snickare = kostar en del, och det är inte svårt att bygga själv...
 
Mikael_L
Kalasclas skrev:
Att bygga altanen är ju ...
... och det är inte svårt att bygga själv...
Särskilt inte med all hjälp man blir överöst på det här forumet. ;)
 
Mikael_L
limstift skrev:
Pratade med ett företag angående vad det skulle kosta att få fasaden målad, altanen lagad och badrummet uppdaterat till modern standard...
I dina kläder skulle jag undersöka noga, fundera noga, och sen så småningom bestämma mig.
Dvs inte ha så bråttom att börja riva i grejer och fixa och byta ut.
Dumt att riva fasaden, spika upp ny, och sen komma på att man vill tilläggsisolera efteråt, t.ex.

Eller att riva fasaden, tilläggsisolera, spika ny fasad och komma på att man borde bytt fönster i samma veva, eller byggt ut lite, eller ...

Man kan behöva en del stöd, förslag, åsikter, hjälp osv i denna process, men det ordnar du nog mha snälla och kloka släktingar och vänner och det här forumet. Eller om du har gott förtroende för någon hantverkare, så kan du betala han för några timmar med undersökning och konsultation.

Men ta hand om sånt som är akut, och låt resten ta lite tid.
 
Kalasclas skrev:
Att bygga altanen är ju ett kanon jobb för att lära sig snickra om det är träaltan du har tänkt dig... blir rätt många timmar för en snickare = kostar en del, och det är inte svårt att bygga själv...
Ja altanen som sådan finns ju redan (även om laga på norska lär betyda tillverka :p) men det handlar om att på något snyggt sätt sätta för en öppning mellan plasttaket och inglasningen som gjordes på 90-talet. Lite väl sent måhända men det blev aldrig gjort. Lite svårt att beskriva men kan ju fixa bilder med tiden.

Göra själv? Ja det är ju en tanke, men jag är rädd för att det bara kommer att bli ett stort misslyckande. Jag får fundera på det helt enkelt.
 
Mikael_L skrev:
I dina kläder skulle jag undersöka noga, fundera noga, och sen så småningom bestämma mig.
Dvs inte ha så bråttom att börja riva i grejer och fixa och byta ut.
Dumt att riva fasaden, spika upp ny, och sen komma på att man vill tilläggsisolera efteråt, t.ex.

Eller att riva fasaden, tilläggsisolera, spika ny fasad och komma på att man borde bytt fönster i samma veva, eller byggt ut lite, eller ...

Man kan behöva en del stöd, förslag, åsikter, hjälp osv i denna process, men det ordnar du nog mha snälla och kloka släktingar och vänner och det här forumet. Eller om du har gott förtroende för någon hantverkare, så kan du betala han för några timmar med undersökning och konsultation.

Men ta hand om sånt som är akut, och låt resten ta lite tid.
Fundera har jag gjort i ett par år vid det här laget. Bygga ut lär jag knappast behöva, fönster däremot måste bytas och jag började redan i augusti med att ta in offerter. Panelen på nedervåningen är som sagt i helt okej skick så den kommer jag inte byta även om byggaren gärna skulle göra det. Runt takkupan och på gavlarna finns det däremot behov av att laga den. I övrigt vill jag bara att den ska målas. Gavlarna är så pass höga att jag inte vågar göra det själv, men bitar av huset kan jag lika gärna måla själv för att få ner priset.
Om jag någon dag känner för att isolera vinden så kan jag lika gärna göra det själv, det enda som behövs är att jag först sätter in en lucka i taket så man kommer åt den utan att behöva begagna sig av ett litet hål sju meter upp på fasaden.

Jag har hur som helst för avsikt att ta det lugnt. I år ska utsidan av huset åtgärdas. Visst är det positivt om man kan göra något på insidan också men det har ingen prioritet.
 
limstift skrev:
Göra själv? Ja det är ju en tanke, men jag är rädd för att det bara kommer att bli ett stort misslyckande. Jag får fundera på det helt enkelt.
Gäller nog att bestämma dig om du vill ta hand om huset själv och lära dig sköta om huset eller om du ska ta in hantverkare för allt...
Att ta in hantverkare för allt blir väldigt dyrt.

Vad är det värsta som kan ske med övergången? det ser fult ut? då går det ju att göra om det och du har lärt dig något på det :)
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Gäller nog att bestämma dig om du vill ta hand om huset själv och lära dig sköta om huset eller om du ska ta in hantverkare för allt...
Att ta in hantverkare för allt blir väldigt dyrt.

Vad är det värsta som kan ske med övergången? det ser fult ut? då går det ju att göra om det och du har lärt dig något på det :)
Hmm... en bra poäng. Det är ju just det att jag inte vet hur man ska göra som gör att jag inte vågar mig på vissa arbeten, eller för att det känns för farligt (måla gaveln 8 meter ovanför garagenedfarten). Men efter att ha funderat lite tror jag nog att jag ska försöka mig på lite mer själv. Bränner jag en tusenlapp i onödan pga jag gör fel så är ju det ändå billigare än om man anlitar någon gubbe.

Sedan har jag både en lada och en friggebod att öva på om jag känner för det :p

Jag har - som jag skrev i första inlägget - lärt mig oerhört mycket sedan jag fick ansvaret för huset och förhoppningsvis finns det plats för mer kunskap.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag började med att bygga en friggebod, för att öva.
Sen övade jag ännu mer genom att bygga garaget.
Slutligen kände jag mig kaxig nog för att bygga ett helt hus.

Det sista var mer jobbigt än jag trott. Men forumet har varit sååå värdefullt. Det hade inte gått lika bra och blivit lika bra utan byggahus - det är helt säkert. :)
 
Låter kanon, fota det du ska göra, lägg upp tråd här på forumet så kommer du få tips och hjälp med allt...

Alla har varit nybörjare nån gång :)

Låter som en bra plan att kanske ta in målare för att måla gavlarna om det är 8 m upp och du är höjdrädd, där hade jag utan att tveka kunnat betala någon, samma för el och vvs, det är saker man inte ska/får pyssla med om man inte har stenkoll (Vi hoppar alla diskussioner om göra el-jobb själv, finns trådar så det räcker om det :) )

Innan vi tog över vårt hus hade jag i princip inte hållt i en hammare, men har man intresse och vilja så klarar man det mesta efter att ha läst på om det och funderat en del :)
 
annars kan du hyra en skylift, brukar kännas mycket bättre att stå på än stege.
 
Tänkte att jag kommer med en uppdatering. Jag väntar fortfarande på en offert från företaget som var där för snart en månad sedan. Kommer att snacka med ytterligare två företag den här veckan och väntar även på offerter från ett par firmor som var och tittade förra veckan.
Hittills har jag fått en offert på panelbyte och målning på gavlarna och takkupan samt byte av vindskivor och stuprännor. Jag höll på att svimma när jag såg priset 79 000 på pappret och övervägde att sälja kåken när jag insåg att det bara var för arbetet och att de dessutom skulle ha 32 000 för materialet. 111 000 sammanlagt. Och det är väl ungefär vad jag inbillade mig panelbyte och målning av hela huset skulle kosta.
Uppenbarligen måste man göra så mycket som möjligt själv eller vinna på tipset.
Nåja, förhoppningsvis får man vettigare priser från de andra företagen. Annars blir det väl att anlita balter.

På tal om pengar så har jag funderat på hur jag ska göra med bad- och wc-rummen jag skrev om tidigare i tråden. Jag kommer nog inte att göra om toan på övervåningen till tvättstuga. Även om det vore skönt med lite utrymme skulle det bara kosta för mycket att göra sådana ingrepp i huset. Båda rummen får nog våtrumstapet. Visst är det trevligt med kakel, men rummen ska ju trots allt bara vara funktionella och inte imponera på utomstående.
Att badrum är dyra visste jag men att ett spegelskåp från en känd tillverkare skulle kosta från 5000 och uppåt trodde jag aldrig. Blir väl att kolla IKEA. Men kommer nog inte hinna med badrummet i år ändå.

Positivt är i alla fall att taket verkar okej. Ett par av firmorna som varit här har menat att det inte är något att oroa sig över. Även byggmästaren som gjorde ritningarna ska visst vara lokalt känd som en som visste vad han gjorde.

I slutet av nästa månad ska fönstren bytas och det ska bli skönt när det är avklarat. Ett bekymmer mindre.

Till helgen ska jag tömma oljetanken och under veckorna som kommer försöka demontera den. Lär bli ett hårt arbete, men billigare att göra själv.

Och med lite tur är det dags för trädgårdsarbete snart. Tror nog att steg ett blir att åtgärda infarten och köpa ett lass med grus så man slipper slira omkring i lervälling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.