Hej. Inför att arbetssäsongen ska börja har jag ett antal funderingar jag gärna vill ha ett svar på. Huset som sådant beskriver jag i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/socialt...orjar-det.html
Vilket underlag på en garagenedfart vore lämpligt? Asfalt eller någon form av stensättning? Vad håller bäst och vad är mest ekonomiskt? Nedfarten som sådan är (från minnet) ca 3x5 meter, med en viss lutning, brunn längst ned och naturligtvis med kravet att dörrarna ska gå att öppna och att bilen inte ska skrapa i någonstans. I dagsläget har hjulspåren blivit så pass djupa att vissa bilar touchar garagegolvet med fronten om man backar ut.
Någon som har erfarenhet?
Jag inkluderar en bild från i höstas.
Vilket underlag på en garagenedfart vore lämpligt? Asfalt eller någon form av stensättning? Vad håller bäst och vad är mest ekonomiskt? Nedfarten som sådan är (från minnet) ca 3x5 meter, med en viss lutning, brunn längst ned och naturligtvis med kravet att dörrarna ska gå att öppna och att bilen inte ska skrapa i någonstans. I dagsläget har hjulspåren blivit så pass djupa att vissa bilar touchar garagegolvet med fronten om man backar ut.
Någon som har erfarenhet?
Jag inkluderar en bild från i höstas.
En fördel borde vara om du kan schakta ut lite extra så det lutar utåt från dörrarna sett, en meter eller så.
Både vad det gäller att hålla dörrar öppningsbara under vintern likväl som att lyckas hålla vatten ifrån grunden är det nog en vinst.
Material på nedfarten är väl en smaksak. Stenplattor är slitstarka, men kan ju kräva omläggning ibland om dom börjat vicka för mycket. Stenplattor kan dessutom bli nästan gratis, förutom transporten, om man håller utkik på blocket.
Både vad det gäller att hålla dörrar öppningsbara under vintern likväl som att lyckas hålla vatten ifrån grunden är det nog en vinst.
Material på nedfarten är väl en smaksak. Stenplattor är slitstarka, men kan ju kräva omläggning ibland om dom börjat vicka för mycket. Stenplattor kan dessutom bli nästan gratis, förutom transporten, om man håller utkik på blocket.
Njae, känns lite tveksamt med tanke på vilket skick asfalten är i. Rätt djupa spår i asfalten och gräs som tittar fram lite här och där.Nimajneb skrev:
Mossansamlingen och gräset beror på att garaget varit i princip oanvänt i fem års tid.
Något speciellt medel som rekommenderas för att bli av med mossa på asfalt? Växer en hel del även framför ingången till huset.
Ett intressant tips. Stenplattor kanske man rentav kan våga sig på att lägga själv, även om man aldrig gjort något liknande tidigare?Mikael_L skrev:En fördel borde vara om du kan schakta ut lite extra så det lutar utåt från dörrarna sett, en meter eller så.
Både vad det gäller att hålla dörrar öppningsbara under vintern likväl som att lyckas hålla vatten ifrån grunden är det nog en vinst.
Material på nedfarten är väl en smaksak. Stenplattor är slitstarka, men kan ju kräva omläggning ibland om dom börjat vicka för mycket. Stenplattor kan dessutom bli nästan gratis, förutom transporten, om man håller utkik på blocket.
Äntligen lite positiva besked. Hacka bort asfalten, köp en kärra med makadam och en uppsättning stenplattor, hyr en padda och slit under en helg och sedan är allt klart?Kalasclas skrev:
Så pass mycket? Ja jag blir ju ändå tvungen att köpa en hel del grus för de trettio metrarna mellan nedfarten och vägen. Instruktioner återfinns väl ganska lätt i någon gör-det-själv-bok antar jag? Sedan måste man ju skaffa någon såg för att plattorna ska passa in runt brunnen.Kalasclas skrev:
Läs här på forumet finns massor av trådar, men grunden vid stenläggning brukar vara: Markduk, makadam, stenmjöl, stenplatta. Padda varje lager och få till ett fall från huset. I ditt fall, så har du ju en brunn dit du vill ha fallet om du inte kan få fallet från huset.
Såga runt brunnen så funkar en vinkelslip med diamantklinga...
Såga runt brunnen så funkar en vinkelslip med diamantklinga...
Jag håller inte med om att du behöver gräva ut något. de som asfalten vilar på, måste vara typ 0-18 eller liknande. Legat där i flera år, orörd mark är den hårdaste marken. Onödigt jobb om jag fick bestämma. Bort med asfalten, tar ett par timmar, väldigt lätt att bryta om den inte är alltför tjock.
Intressant. Hacka bort asfalten, jämna till hjulspåren och sedan börja placera ut sten/cement-plattor?Huntelaar skrev: