Hej. Inför att arbetssäsongen ska börja har jag ett antal funderingar jag gärna vill ha ett svar på. Huset som sådant beskriver jag i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/socialt...orjar-det.html

Vilket underlag på en garagenedfart vore lämpligt? Asfalt eller någon form av stensättning? Vad håller bäst och vad är mest ekonomiskt? Nedfarten som sådan är (från minnet) ca 3x5 meter, med en viss lutning, brunn längst ned och naturligtvis med kravet att dörrarna ska gå att öppna och att bilen inte ska skrapa i någonstans. I dagsläget har hjulspåren blivit så pass djupa att vissa bilar touchar garagegolvet med fronten om man backar ut.

Någon som har erfarenhet?

Jag inkluderar en bild från i höstas.
 
  • IMG_1381.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lexia
  • Laddar…
Bort med allväxtlighet som är invid grunden.
Det är som att be om en fuktskada.
 
Mikael_L
En fördel borde vara om du kan schakta ut lite extra så det lutar utåt från dörrarna sett, en meter eller så.
Både vad det gäller att hålla dörrar öppningsbara under vintern likväl som att lyckas hålla vatten ifrån grunden är det nog en vinst.

Material på nedfarten är väl en smaksak. Stenplattor är slitstarka, men kan ju kräva omläggning ibland om dom börjat vicka för mycket. Stenplattor kan dessutom bli nästan gratis, förutom transporten, om man håller utkik på blocket.
 
Gjut nedfarten i betong, med rätt betongkvalitet och underarbete så har du en nedfart som håller din livstid.
 
Tvätta av den nuvarande, den håller nog 50år ytterligare
 
Andy78 skrev:
Bort med allväxtlighet som är invid grunden.
Det är som att be om en fuktskada.
Även om det bara är en... vad det nu är... någon sorts låg marktäckande del av floran? :D
 
Nimajneb skrev:
Tvätta av den nuvarande, den håller nog 50år ytterligare
Njae, känns lite tveksamt med tanke på vilket skick asfalten är i. Rätt djupa spår i asfalten och gräs som tittar fram lite här och där.

Mossansamlingen och gräset beror på att garaget varit i princip oanvänt i fem års tid.

Något speciellt medel som rekommenderas för att bli av med mossa på asfalt? Växer en hel del även framför ingången till huset.
 
Mikael_L skrev:
En fördel borde vara om du kan schakta ut lite extra så det lutar utåt från dörrarna sett, en meter eller så.
Både vad det gäller att hålla dörrar öppningsbara under vintern likväl som att lyckas hålla vatten ifrån grunden är det nog en vinst.

Material på nedfarten är väl en smaksak. Stenplattor är slitstarka, men kan ju kräva omläggning ibland om dom börjat vicka för mycket. Stenplattor kan dessutom bli nästan gratis, förutom transporten, om man håller utkik på blocket.
Ett intressant tips. Stenplattor kanske man rentav kan våga sig på att lägga själv, även om man aldrig gjort något liknande tidigare?
 
Perfekt göra själv jobb, värsta som kan hända är att du får lägga om några/alla... Dvs inget som kan skada huset och inget du inte kan göra om. Se bara till att gräva ut och fylla igen med makadam och packa det...
 
Kalasclas skrev:
Perfekt göra själv jobb, värsta som kan hända är att du får lägga om några/alla... Dvs inget som kan skada huset och inget du inte kan göra om. Se bara till att gräva ut och fylla igen med makadam och packa det...
Äntligen lite positiva besked. :D Hacka bort asfalten, köp en kärra med makadam och en uppsättning stenplattor, hyr en padda och slit under en helg och sedan är allt klart?
 
Ungefär... Men du kan nog beställa hem ett lastbilssläp med makadam... Men mer eller mindre så :)
 
Kalasclas skrev:
Ungefär... Men du kan nog beställa hem ett lastbilssläp med makadam... Men mer eller mindre så :)
Så pass mycket? Ja jag blir ju ändå tvungen att köpa en hel del grus för de trettio metrarna mellan nedfarten och vägen. Instruktioner återfinns väl ganska lätt i någon gör-det-själv-bok antar jag? Sedan måste man ju skaffa någon såg för att plattorna ska passa in runt brunnen.
 
Läs här på forumet finns massor av trådar, men grunden vid stenläggning brukar vara: Markduk, makadam, stenmjöl, stenplatta. Padda varje lager och få till ett fall från huset. I ditt fall, så har du ju en brunn dit du vill ha fallet om du inte kan få fallet från huset.

Såga runt brunnen så funkar en vinkelslip med diamantklinga...
 
Jag håller inte med om att du behöver gräva ut något. de som asfalten vilar på, måste vara typ 0-18 eller liknande. Legat där i flera år, orörd mark är den hårdaste marken. Onödigt jobb om jag fick bestämma. Bort med asfalten, tar ett par timmar, väldigt lätt att bryta om den inte är alltför tjock.
 
Huntelaar skrev:
Jag håller inte med om att du behöver gräva ut något. de som asfalten vilar på, måste vara typ 0-18 eller liknande. Legat där i flera år, orörd mark är den hårdaste marken. Onödigt jobb om jag fick bestämma. Bort med asfalten, tar ett par timmar, väldigt lätt att bryta om den inte är alltför tjock.
Intressant. Hacka bort asfalten, jämna till hjulspåren och sedan börja placera ut sten/cement-plattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.