Hur gör du till sommaren tar du bort solfångaren eller låter du den sitta kvar? Måste ju bli jäkligt varmt i den.
Värmen vill man ju inte ha in på sommaren och fläkten är väl inte helt tät.
 
Redigerat:
Är ju bara att sätta ett spjäll på insidan.Värmen i den borde den klara, annars får man tillverka nya rör ;)
 
Jo jag tror också på att skapa lite extra turbulens skulle inte skada, men trots avsaknaden så är jag förvånad över hur pass bra den värmer! "Burkrören" har ju lite mer turbulens än ett vanligt rakt rör.

På sommaren kan man täcka för den på något vis om man vill, även om ja tror den klarar värmen rätt bra.
nu sitter den ju platt på väggen för solen ligger lågt på vintern. sommarsolen står ganska högt så den blir nog inte just så mycket varmare då tror jag.

Sen tänkte ja göra ett projekt att bygga om ett värmepaket från en bil till att blåsa luft igenom och se om man kan värma vatten med den.

Har sett varianter med takplåt i så en sån ska ja testa bygga när ja lekt klart med denna.. :cool:
 
Tror du inte en värmeväxlare skulle kunna fungera?
 
hama65 skrev:
Vad skulle kunna fungera som allternativ till ölburkarna? Svarta stuprör!
Svart textil funkar bra. Lättare, enklare att skala upp samt passar även vinpimplare. Linnar och kap horn, profiler på detta forum, har undersökt detta noggrant med jämförande tester. Massor klokt skrivet: den som söker skall leta och den som hittar skall finna, kör hårt
 
Mikael_L
hama65 skrev:
Det känns inte som ett stort problem att skapa tubulens i ett rör. Stuprör verkar finnas från 75mm diameter, spiro från 100mm.
Spiro finns även i 80 och 63mm. Men kanske inte på Byggmax och bauhaus då ... ;)
http://www.luftbutiken.se/76-spiroror.

Att hålla på med ölburkar och olika rör tror jag är lite av suboptimering. Svart plåt av något slag inne. Glas, helst tvåglas thermoglas som täcker och blås luft genom.
Så blir det bra. Säkert skiljer det några % i slutänden, men det är ändå mer vettigt att bygga enkelt och billigt och kanske 10% större solfångare istället. :)


Men med det sagt, så ...
hahalj skrev:
Kul projekt, verkligen! Nåt sånt här vore perfekt till tvättstugan i källaren, får börja spara burkar nu. :D
Kommer jag gärna och hjälper dig med det dryga arbetet att tömma byggmaterialet. (y) :cool:


Och till sist (men inte minst)
Mr_Hope, trevligt reportage. (y)
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Vilket verktyg använde du till att "öppna" botten och toppen av burkarna?
 
  • Gilla
Vegbear
  • Laddar…
Intressant bygge!:)
 
Jag använde en vanlig burköppnare 7310380359036_12638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
från icamaxi
billig men jag nötte upp nästan 2st till min solfångare.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Man kan ju använda http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsslang/Ventilationsslang-Alu-873856/ och dra som en slinga i sin ram och dra luften genom. Själv tog jag lite aluminiumtakplåt och monterade i en låda med ett gammalt industrifönster i stålkarm som lock. Insug i ena nederkanten och utsuget i det diagonalt motsatta övre hörnet. Funkar utmärkt, men jag ska måla om plåten med värmetåligare färg, så den inte släpper av värmen. Det blir bra drag i den trots att den är så enkel. Fläktstyrningens till- och frånslag sker med en :http://www.conrad.se/UNIVERSALTERMOSTAT-UT-200.htm?websale7=conrad-swe&pi=615910&Ctx={ver/7/ver}{st/3ec/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{sf/%3Cs1%3EUNIVERSALTERMOSTAT%20UT%20200%3C/s1%3E/sf}{p1/5e554be2e1f3b0f210d2c25b15ea3150/p1}{md5/8cbf2dff92f50e25d7462f80fd1b9510/md5} där jag ställt vid vilken temperatur den ska starta. Nu kör jag start vid 14 och stopp vid 7 grader. Fläkten är en vanlig datorfläkt av större modell körd över en 12v trafo.

Mitt montage sitter på en gäststuga som behöver lite ventilation för att slippa "sommarstugelukten". (y)
 
Superbra! Är i slutfasen på mitt solfångar projekt. Ska bara fixa en plast front sen så...
 
En fråga, borde man kuna använda något liknande för att värma poolvatten? vad säger expertisen?
 
Mikael_L
Kalasclas skrev:
En fråga, borde man kuna använda något liknande för att värma poolvatten? vad säger expertisen?
Köp en rulle med (svart) PEM-slang och en pump.
Rulla ut slangen på gräsmattan eller ett garagetak eller var du nu kan ha den. Kör pumpen då solen lyser.
Klart.


Sätter du slangen bakom glas, med en svart plåt bakom får du givetvis betydligt bättre verkningsgrad, men komplexiteten ökar ju dramatiskt, så frågan är om det är värt det.
Kanske bara köpa lite mer slang istället.
 
Ett fönster är ett annat bra och enkelt sätt att få in solvärmen i huset.

Fast inte lika kul, givetvis. :)
 
  • Gilla
cagu
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Köp en rulle med (svart) PEM-slang och en pump.
Rulla ut slangen på gräsmattan eller ett garagetak eller var du nu kan ha den. Kör pumpen då solen lyser.
Klart.


Sätter du slangen bakom glas, med en svart plåt bakom får du givetvis betydligt bättre verkningsgrad, men komplexiteten ökar ju dramatiskt, så frågan är om det är värt det.
Kanske bara köpa lite mer slang istället.
Problemet är att dels har jag inget tak att lägga det på, och gräsmattan vill inte jag massa PEMslang liggandes på, min tanke hade isåfall varit att fästa den på staketet runt poolen, men där är en begränsad yta. då hade det kanske funkat med en låda med glaslock för att få extra värme på kortare kabel, iofs en helt annan diskussion så ska inte ta upp denna tråd med det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.